היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד הנשים ביפן

עבודה מס' 070774

מחיר: 209.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מעמד הנשים ביפן לנוכח שינויים פוליטיים, צבאיים וחוקתיים.

4,985 מילים ,14 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

בימיה הקדומים של יפן נחלק מעמד הנשים לפי מפתח מעמדי. האליטות נהנו מחיזורים רומנטיים מצד הגבר שחשק בהן, בעוד שבנות המעמדות הנמוכים נאלצו לעבוד בזיעת אפן, הן בשדות האורז והן בביתן. עם זאת, יפן נשלטה בעיקר על ידי קיסריות ומעמד הנשים היה מעוגן בדת השינטו, שקידשה את אלת השמש אמטרסו (Amaterasu). בתקופת נארה (Nara) צבר הבודהיזם ביפן תנופה ונעשו ניסיונות לאמצה כדת המדינה, בעיקר לנוכח אהדתה של הקיסרית קוקן (Kukan), שאף התאהבה בנזיר בודהיסט ולאחר שפרשה למענו מכס הקיסרות ושבה אליו מאוחר יותר בשם הקיסרית שוטוקו (Shotoko). אנשי נארה התנגדו לפעולתה למען הבודהיזם והבודהיסטים, וקיבלו החלטה למנוע מנשים את הקיסרות. אפשר לראות בכך את תחילת היחלשות מעמד האישה ביפן, אם כי חלפו עוד כ-400 שנים, בטרם תדורדרנה למצב של נטולות זכויות.
כתוצאה מקרבות שבטיים ונצחונו של שבט מינאמוטו (Minamoto) עלה מעמד הסמוראים כאצולת הלוחמים. מפקדם של הסמוראים, המנצח במלחמה, נטל לעצמו את התואר שוגון מינאמוטמו יוריטומו (Yoritomo) והקים את מטהו בתוך דבוקת אוהלים שבכפר קמאקורה (Kamakura). הסמוראים השליטו משטר גברי-פיאודלי. הם גם נחשבו כמעמד הגבוה ביותר וסיגלו לעצמם מנהגי אצילים. הנשים לעומת זאת, הפכו להיות כנועות ומתרפסות בפני הגברים ונותרו ללא זכויות. גרוע מכך, הן נותרו ישויות נטולות זהות עצמאית ונחשבו כרכוש הבעל. עד כדי כך הגיעו הדברים, שהבעל יכול היה להרוג את אשתו אם החליט שהתנהגותה אינה הולמת או גרמה נזק מסוים. על האישה נאסר להחזיק רכוש ולא זו בלבד שבצעירותה היה עליה לציית לבעלה, ולאחר מכן לבנה. גם לאחר שילדה את בנה, עליה היה לציית לו, שכן למרות היותה אימו, הייתה בנחיתות מולו מהסיבה המגדרית.
היסטוריונים מערביים מציינים את שנת 1853 כשנת פתיחתה של יפן למערב. לשנה זו משמעות רבה עבור הנשים ביפן, שכן אז בא הקץ למשטר הפיאודלי של הסמוראים וגם חל שיפור מסוים במעמדן החברתי. אמנם מדובר בשיפור מינורי בלבד, אולם היה בכך משום אמירה שלנשים יש זכויות, גם אם בינתיים הן חיו בתנאי השפלה, היו מנוצלות ועבור עבודתן קיבלו רק שכר רעב. הן עדיין לא יכלו ללמוד באוניברסיטה וגם לא הייתה להן זכות הצבעה. בכל זאת ניתן לראות מהפך חברתי בשנה זו, גם בכך שבוטלה החלוקה המעמדית.
לנוכח האמור תעמוד במרכז עבודתנו השאלה: האם נשים זכו לזכויות ולשוויון ביפן ומתי?
שאלות משנה תהיינה:
(1) מה הגורם העיקרי לקבלת הזכויות?
(2) האם כתוצאה מכך ניתן להצביע כיום על שוויון מגדרי ביפן?
האירוע המשמעותי מבחינת זכויות שניתנו לנשים היה חוקת 1947, שבה הובטחו לנשים זכויות ובכלל זאת השתתפות בבחירות הכלליות. למעשה זכות הבחירה ניתנה כבר בבחירות של שנת 1946, ובניגוד לכל התחזיות הפסימיות, 67 אחוזים מהנשים הצביעו ו-39 מועמדות אף נבחרו לבית התחתון של הפרלמנט היפני. למרות שהזכויות ניתנו לכאורה לנשים במהלך 1946-1947, בחוקה ובבחירות שקדמו פרסומה, נבקש לטעון בעבודתנו, שהחוקה היא לא זו שבאמת קידמה את הנשים לשוויון, אלא דווקא מלחמת העולם השנייה. לטענתנו, מעורבותן של הנשים במשק היפני, כתוצאה מגיוסם של הגברים, הכניסה אותן לראשונה לעיסוק במלאכה, בניהול ובעסקים, כשלעתים הן לא התנסו בכך מעולם, קודם לתקופה זו. טענתנו היא שהמסורת חזקה מכל כלל כתוב, שכן היא מעוגנת בהרגל ובמעשה ועל כן, גם אם הוכרז על זכויות, לגברים היה קשה לתת אותן ולנשים קשה לתבוע אותן בפועל. לעומת זאת, הכורח שהציב את הנשים במלחמה בתפקידי הגברים, הפך אותן לחלק ממערכת העשייה וקבלת ההחלטות באותן שנים - מצב שכבר לא היה ניתן לבטלו לאחר מכן. המשמעות היא, שהמסורת, אורח החיים היומיומי וההרגלים, הם אלה שיוצרים תהליכי סוציאליזציה וקובעים את יחסי הכוחות בין הקבוצות השוות, ובכלל זאת הקבוצות המגדריות.
לתמיכה בטענה תוצג בפרק הראשון סקירה היסטורית על מעמד האישה בהיסטוריה היפנית בעקבות חדירת המערב בשנת 1853 והרסטורציה של מייג'י. הפרק השני יעסוק בנושא המסורת והמגדר. נבקש לבחון עד כמה מסורות וסמלים משפיעים ביפן על החברה בכלל ועל הנשים בפרט. נבקש לבחון עד כמה המין, המיניות וטקסים שונים, כמו טקסי מעבר שבהם בולטת מסורת הקימונו, השפיעו ומשפיעים על מעמדן של נשים.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: בעקבות היפתחותה של יפן (1983) והרסטורציה של מייג'י
1.1. 1853 - יפן נפתחת למערב
1.2. השכלה וחינוך בתקופת מייג'י
פרק ב: מעמד האישה היפנית בראי מסורות וסמלים
2.1. מסורת, מגדר ומין ביפן
2.2. הקימונו
פרק ג: השפעת מלחמת העולם השנייה
פרק ד: כניעת יפן והחוקה החדשה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הסופרת סווקו אריושי (Sawako Ariyoshi) כתבה מספר רבי-מכר, כדוגמת "הנהר קי" (River Ki, 1959) וספרה המוכר ביותר "האישה של חנאוקה סיישו" שתורגם ל"אשת הרופא" (Hanaoka Seishū no tsuma, 1966), שבהם היא מתארת את הסבל שמסבה המסורת הפיאודליסטית היפנית(10). מסורת זו לא מוגרה עם החדירה המערבית. אמנם ארצות הברית אילצה את יפן להיפתח למערב, אולם נשים יפניות נמכרו לזנות ובמדינות שנכבשו היפנים, חוו הנשים התעללות וסבל. נשים רבות בשטחי הכיבוש של יפן, בעיקר בקוריאה, נלקחו כשפחות מין עבור אנשי הצבא היפני, וכשהגיעו חיילים נוספים והיחס שבין נשות הנוחות לבין אנשי הצבא היה גדול יותר, הנשים עבדו קשה יותר(11).

תגים:

אישה · אשה · פמיניזם · שוויון · מגדר · מייג'י · קימונו · דיכוי · שוגון · אפליה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד הנשים ביפן", סמינריון אודות "מעמד הנשים ביפן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.