היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמדה של האשה היפנית בעיקר לאחר מלה"ע השניה.

עבודה מס' 065024

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם חל שינוי, עפ"י דעות של אנשים וחוקרים, במעמדה של האישה העובדת ביפן ב-50 השנים האחרונות?

8,484 מילים ,22 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

יפן, אולי יותר מכל ארץ אחרת, חוותה כמה מעברים רדיקלים במשך 150 השנים האחרונות. השינויים מתבטאים בתחומי רבים בחייו של העם היפני. עיקר התחומים בהם ניתן להבחין בשינויים מרחיקי לכת הם באורח החיים, במבנה המשפחה והיחס לנשים.

במשפחה היפנית חלו שינויים מרחיקי לכת מאז מחצית המאה ה-20. בין השינויים שניתן לציין הם: תהליך העיור שהלך וגבר לאחר מלחמת העולם השניה, תהליך מזורז של דמוקרטיזציה במשפחה כאשר המשפחה הופכת למשפחה מצומצמת, ההתאוששות הכלכלית שלאחר מלחמת העולם השניה הביאה מיליוני שכירים אל המפעלים שבאזורי התעשייה, שכרו ורמת חייו של הפועל ומשפחתו עלו עם ההצלחה הכלכלית של המפעל, העדיפות לוותק המפעלי פינתה מקום למומחיות וייחודיות כמו גם היכולת לשנות את תחום העיסוק לפי הצורך (לבני, 1999).

אחד השינויים הבולטים שהתרחשו היה במבנה המשפחה ובתוך כך במעמדה של האישה היפנית. לאחר מלחמת העולם השניה חלו שינויים משמעותיים במעמד האישה במשפחה, בחברה, בחינוך ובעבודה. חלו שינויים של גישת מעבידים אל העובדים שהשפיעו לטובה בתחום העסקת הנשים. במסגרת התהליך של ההעדפה של מעסיקים לכישרון אישי ולמומחיות כמו גם העדיפות להעסיק עובדים חלקיים בתחום בו הם מתמחים היוו גורם מדרבן ומתאים לצורת ההשתלבות של האישה היפנית במעגל העבודה. בשנת 1996 יותר מ-40% מהנשים היפניות עבדו מחוץ למשק ביתן (שם).

עבודה זו עוסקת במעמדה של האישה היפנית במשך תקופות מסוימות - בעיקר לאחר מלחמת העולם השניה בכל הנוגע למעמדה בחברה היפנית בכלל ובמעגל העבודה בפרט. בחרתי נושא זה מכיוון שחשתי מידה מסוימת של הזדהות והקבלה במעמדה של האישה היפנית בתחום התעסוקה לאישה בישראל. בנוסף ניתן לראות ולעקוב אחר השינוי שחל במעמד האישה היפנית שנחשבה כאישה הכנועה ולראות שנשים ביפן פעלו בכדי ליצור זהות חדשה הן בחיי המשפחה והן בחיי החברה.

השאלה המרכזית בה דנה העבודה היא האם חל שינוי, עפ"י דעות של אנשים וחוקרים, במעמדה של האישה העובדת ביפן ב-50 השנים האחרונות? אם אכן חל שינוי במה הוא מתבטא עפ"י דעותיהם של אותם אנשים?
העבודה מביאה סקירה של מעמד האישה ביפן לפני ואחרי מלחמת העולם השניה ולאחר חקיקת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה כאשר הנושא המרכזי הוא השינוי במעמד האישה בתחום העבודה ביפן. לאחר מכן מובא דיון לגבי הסוגיה וכיצד אני רואה את מעמדה של האישה ביפן.
ההשערה היא שעל פי הסקירה הספרותית אכן התרחש ומתרחש שינוי בתפיסת החברה היפנית את האישה בעבודה.

מכיוון שלא יכולתי לבצע מחקר בלתי אמצעי נאלצתי להתבסס על ספרות ותיאוריות כמו גם עמדות ממקור שני - חוקרים, תיאורטיקנים וכתבים הקשורים בצורה זו או אחרת ליפן ועוסקים במעמדה של האישה היפנית.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע כללי
מעמדה של האישה ביפן - סקירה קצרה
אישה בעבודה לאחר מלחמת העולם השנייה
בעקבות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה
המצב כיום (מחצית שנות ה-90 ועד 2002)
דיון ומסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מקומה של האישה בחברה היפנית הוא תערובת מעניינת ועם זאת אשליה ומיתוס. קיימות שתי חברות יפניות שונות - הציבורית והפרטית. הדמות המערבית הפופולרית של האישה היפנית הכפופה והמתרפסת היא אמיתית אולם היא רק תדמית. בתפקיד המשפחתי-אישי הנשים הן גורם דומיננטי לגבי הגברים במשפחה כאשר בעיני המערב מהווה האישה היפנית ככזו המקדישה חייה למשפחה. מעמדה הנוכחי של האישה בחברה היפנית מיוחסת לשריד של שני פילוסופיות - קונפוציוס וסמוראי שעדיין מקובלות לגבי הנשים אם כי לא כבעבר כאשר מעמד האישה עובר תהליך של שינוי (Friedman, 1992).

תגים:

יפן · נשים · אישה · תרבות · פמיניזם · נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמדה של האשה היפנית בעיקר לאחר מלה"ע השניה.", סמינריון אודות "מעמדה של האשה היפנית בעיקר לאחר מלה"ע השניה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.