היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסכמים קואליציוניים והפרתם

עבודה מס' 070755

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן ההשלכות והתוצאות של הפרת הסכמים קואליציוניים במישורים פרלמנטריים?

5,210 מילים ,2014

תקציר העבודה:

עבודה זו באה לבחון את אופן כפיית האחריותיות, היינו אחריות הממשלה על החלטותיה כלפי כלל הציבור במדינה (Laver & Shepsle, 1999), במדינת ישראל. מדידה של עמידה או אי-עמידה באחריות ניתן לבצע באמצעות בחינה של עמידה בשני סוגים של התחייבויות:
1. מצעי בחירות של המפלגות השונות, הנתפשים כהבטחה במישור הפוליטי שעל בסיסה מבקשות המפלגות את אמון הציבור (נבות, 2007) ובפועל מהווה את התחייבות המפלגות לגבי דרך פעולתן לאחר הבחירות.
2. הסכמים קואליציוניים, המהווים את ההסכמות והפשרות שעל פיהן חתמו ראשי מפלגות הקואליציה על ההסכם לכינון ממשלה, מעלים את השאלה אם עמדו המפלגות בהתחייבותן הקואליציונית או הפרו אותה.

כפיית האחריותיות בישראל מתממשת על ידי גמול וענישה, המתבטאים במפת המערכת המפלגתית לאחר בחירות. כלומר, עד כמה חיזקו או החלישו הבוחרים מפלגה במהלך הבחירות. המדד הוא מספר המושבים של מפלגה בפרלמנט - אם גדל או קטן.

שאלת המחקר הינה: מהן ההשלכות והתוצאות של הפרת הסכמים קואליציוניים במישורים פרלמנטריים?

השערת המחקר היא, שההשלכות והתוצאות של הפרת הסכמים קואליציוניים במישור הפרלמנטרי תלויות במידה רבה בהסכמה המוסרית: אם מדובר בהפרה של סוגיה מהותית, ההשלכות יכולות להתבטא, בין היתר, בהקדמת הבחירות. אם ההפרה פחות משמעותיות, התוצאה יכולה להיות אובדן אמון במערכת הפוליטית וכינון חברה אזרחית.

חשיבותה של עבודה זו נובעת לנוכח הקלות בה נתפסות הפרות של הסכמים פוליטיים, ובעיקר מצעים של מפלגות והסכמים קואליציוניים. הפרות של הסכמים קואליציוניים גורמות לאובדן אמון הציבור במערכת הפוליטית ולמיעוט מצביעים בבחירות, הן במספרים מוחלטים והן באופן יחסי למוסדות אחרים במדינה, כשהסיבה לכך היא התרבות הפוליטית שיצרו המפלגות (רובינשטיין, 2005). ובסופו של דבר, גם אם מתעוררת מחאה חברתית אזרחית, לאובדן תקווה לשינוי בכלים פרלמנטריים, אשר אינם תואמים את ההבטחות המוקדמות במצעי המפלגות ואף הפוכים ממה שהוצע לבוחר.לעתים הדבר נובע מהסכמים קואליציוניים ולעתים ההסכמים הקואליציוניים משרתים רק אינטרסים צרים ואינם מועילים כלל לטובת הציבור.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
3. מתודולוגיה
4. דיון, מסקנות וסיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שלו (1991) טוענת כי הסכמים פוליטיים כוללים הסכמים בין-מפלגתיים ופנים-מפלגתיים, בשלטון המרכזי או בשלטון המקומי, הסכמי רוטציה בין מפלגות ובין אישים וכוללים התחייבויות הדדיות ש ל אנשים או של גופים פוליטיים, כדי להגשים מדיניות שלטונית ומטרות פוליטיות. חלק משמעותי מהההסכמים הפוליטיים נערך לקראת הקמת ממשלה ומיועדים לקבוע את הרכבה ואת איוש התפקידים בתוכה. בנדור (1995) מרחיב את הקטגוריות העשויות להיתפש כהסכמים פוליטיים, בהביאו את דברי איש מדע המדינה, יצחק גל-נור, אשר לטענתו "'הסכמים פוליטיים' הם אפוא כל ההתחייבויות של פוליטיקאים ושל גופים פוליטיים בענייני ציבור. הקמת גוש פרלמנטרי, מצע של מפלגה, נאום בחירות, הסכם קואליציוני, קווי יסוד - כולם, למרות ההבדלים, הם בגדר הסכם פוליטי" (עמ' 306).

תגים:

קואליציה · אופוזיציה · בחירות · הסכם קואליציוני · מצע בחירות · פרלמנטרי · כנסת · פוליטיקה · מפלגות · ממשלה · פרלמנטריזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסכמים קואליציוניים והפרתם", סמינריון אודות "הסכמים קואליציוניים והפרתם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.