היישום אינו מחובר לאינטרנט

תוצאות הפרתם של חוקי-היסוד ע"י הרשות המחוקקת

עבודה מס' 060269

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסעדים המוענקים עת חוקק המחוקק חוק הנוגד\סותר חוק-יסוד

10,400 מילים ,90 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוצאות הפרתם של חוקי-היסוד ע"י הרשות המחוקקת
עבודתי, שנערכה במסגרת סמינריון של פרופ' אריאל בנדור - אחד המומחים הגדולים בארץ למשפט החוקתי בכלל, ולסוגיית חוקי-היסוד בפרט - תתמקד בתוצאות הפרתם של חוקי-היסוד ע"י הרשות המחוקקת. או במילים אחרות, מהם הסעדים המוענקים עת חוקק המחוקק חוק הנוגד\סותר חוק-יסוד.
בד בבד עם זאת, אבקש לשזור ולקשר חומר אקטואלי, דוגמת שאלת הקמת בית-משפט לחוקה, ואבחן את התנהלות בית-המשפט העליון בשנים האחרונות בשאלות הנובעות מנשוא עבודתי.
שלא במקרה תופסת סוגיית יחסי רשות מחוקקת - רשות שופטת בכלל, וסוגיית הביקורת השיפוטית בפרט, מקום של כבוד בעבודתי. להבנתי, יחסים אלו עומדים בבסיסו של ניתוח מיטבי באשר לתרופה הראויה כנגד חקיקת חוק לא-חוקתי.
למען הסר ספק, אבהיר כבר כעת כי למסעי אצא מן הנקודה בה הוברר כי חוק-יסוד הופר.
אין בכוונתי לעסוק בשאלה, המעניינת לכשעצמה, הנוגעת לבחינת הפרת חוק-היסוד, אלא להתמקד בשלב הבא: החוק הוכרז כבלתי-חוקתי וניצבת סוגיית הסעד. הדגש הוא ב"תוצאות ההפרה", היינו בסעדים ובתרופות הניתנים בגינה. כך למשל, אגע בתרופות המצויות בשוק, בתרופות הנהוגות בישראל, במשמעותה של "המהפכה החוקתית" בקביעת התוצאה הרצויה ובנושאים נוספים.
יובהר, כי את העבודה סיימתי לכתוב ב-28.08.2001 ואפשר כי לאחר-מכן חלו התפתחויות רלוונטיות שלא מצאו מקום בדפים הבאים (כך למשל, באותו מועד אמור היה להתקיים דיון בועדת חוקה, חוק ומשפט באשר לשאלת הקמת בית-משפט לחוקה).

בין השאר, הובאו בסיכומה של העבודה הדברים הבאים:
יצאתי לדרכי משאלת הביקורת השיפוטית בכלל, ומזו הנוהגת בישראל בפרט, תוך התמקדות בהשפעת הויכוח בין הכנסת לבין בית-המשפט על סוגיית הסעדים החוקתיים והלגיטימציה להם.
עברתי לדון בסוגים השונים של התרופות החוקתיות המוקנים לבית-המשפט, החל מתרופת הבטלות (על כל גווניה) -הנחשבת ל"תרופה האולטימטיבית", החריפה והמעוררת את עיקר האנטגוניזם מצד חוגים בכנסת, בציבור ובאקדמיה, עבור בתביעת הגנה על זכויות מהמחוקק - שנראית על-פניה טבעית והגיונית, אך ניבט כי מכילה בחובה קושי מרכזי בדמות זליגה והתערבות פוטנציאלית בוטה בפעולת המחוקק, המשך בתרופת ה"קריאה לתוך החוק" - שמסתמנת לא פעם כפתרון הנכון במקרה המתאים בו תרופת הבטלות תוביל לעשיית עוול משווע, המשך בסעד ההצהרתי - אשר מעניקה לבית-המשפט את הסמכות להכריז על אי-ההתאמה, אך משאירה את עצם ההתאמה המבוקשת למחוקק עצמו, ולבסוף הצווים כנגד הרשות המחוקקת - שחריפותם היא רבה וספק אם עקרון הפרדת הרשויות יניח את קיומם במדינתנו.
לאחר הצגת השיקולים שיש לקחת בחשבון בעת ההכרעה בדבר הסעד המתאים, הקדשתי פרק נפרד לשאלת הקמתו של בית-משפט מיוחד לחוקה בישראל. מצאתי מקום לדון בנושא זה בשל הויכוח הנוקב המתנהל בעניין זה בשנה האחרונה ובשל המימשק ההדוק לנשוא עבודתי.
נהיר, כי גורלן של הצעות החוק בנושא ישפיעו השפעה רבה על עיצובו של הסעד החוקתי בעתיד.
בד בבד, ניסיתי לשזור דעות "טריות" ככל הניתן של שופטים, מלומדים ועיתונאים, כפי שהובאו לפרסום לאחרונה.

תגים:

בגץ · בטלות · ביטול · ביקורת · בית · האדם · המשפט · העיסוק · העליון · וחירותו · חופש · חוק · יחסית · יסוד · כבוד · כנסת · מוחלטת · נוגד · נפסדות · סות · סעד · סעדים · פסילת · שיפוטית · תרופה · תרופות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תוצאות הפרתם של חוקי-היסוד ע"י הרשות המחוקקת", סמינריון אודות "תוצאות הפרתם של חוקי-היסוד ע"י הרשות המחוקקת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.