היישום אינו מחובר לאינטרנט

סמכות פיזור הכנסת

עבודה מס' 065205

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מוסד ה- Dissolution of Parliament והתפתחותו במשפט האנגלי וסמכות הפיזור במדינות נוספות בעלות משטר פרלמנטרי.

4,747 מילים ,15 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בסמכות פיזור הכנסת. סמכות זו, המוקנית לראש הממשלה בסעיף 29 לחוק יסוד: הממשלה, מקורה במוסד ה-Dissolution of Parliament. מוסד זה קיים זה זמן רב בדמוקרטיות כגון בריטניה ויוון, והתפתח כמרכיב בדמוקרטיה הפרלמנטרית וכחלק ממערכת היחסים בין רשויות המדינה השונות, במקרה זה בן הרשות המבצעת לרשות המחוקקת.
בישראל סמכות זו הינה חדשה יחסית, ונכנסה לתוקף רק משנת 2001, עת נכנס לתוקף חוק יסוד: הממשלה החדש. למרות זאת, נעשה כבר שימוש בסמכות זו על ידי ראש הממשלה אריאל שרון בנובמבר 2002.
במסגרת העבודה אסקור את מוסד ה- Dissolution of Parliament והתפתחותו במשפט האנגלי לאורך השנים. אסקור את סמכות הפיזור במדינות נוספות בעלות משטר פרלמנטרי, ואדון במצב בישראל במהלך תקופת שלושת חוקי היסוד. כמו כן אדון בשאלות העולות מההסדר בישראל, כגון למי ניתנה סמכות הפיזור, מה היא הסכמת הנשיא ומהן עילות הפיזור.

תוכן העניינים:
מבוא
1. רקע היסטורי ותיאורטי
מושג ה- DISSOLUTION OF PARLIAMENT
מוסד פיזור הפרלמנט- מאפיינים:
סמכות פיזור הכנסת כמרכיב במשפט הפרלמנטרי
התפתחות הסמכות במשפט האנגלי
סמכות הפיזור במדינות נוספת בעלות משטר פרלמנטרי
2. המצב בישראל
א. מהקמת המדינה עד שנת 1992
ב. 1992-2003
ג. 2003 עד היום
שאלות העולות מההסדר בישראל
למי נתונה סמכות הפיזור?
עילות הפיזור
תוצאות פיזור הכנסת בצו של ראש הממשלה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מושג ה- DISSOLUTION OF PARLIAMENT הוא מושג רחב, שיש המכניסים לתוכו גם את התפזרות הפרלמנט, כלומר המצב בו הפרלמנט מפזר את עצמו או מגיע לסיום כהונתו. משפטנים מסוימים מחלקים את סוגי הפיזור עפ"י סוג הסמכות המופעלת- סמכות מלכותית, נשיאותית, ממשלתית, עצמית או לקיחת המנדט ע"י העם. חלוקה נוספת יכולה להיות לפיזור חוקי, בלתי חוקי, עצמי (כאשר הפרלמנט מפזר את עצמו) וטבעי (סיום קדנציה). אולם בישראל משתמש החוק בעושרה של השפה העברית ופיזור הכנסת הוא מוסד משפטי שמשמעותו הפסקת כהונת הכנסת על ידי גורם חיצוני, לדוגמה ראש הממשלה או הנשיא, בעוד התפזרות הכנסת היא מצב בו הכנסת מפזרת את עצמה על ידי חקיקת חוק מתאים(1), על ידי אי אישור תקציב(2) או על ידי הצבעת אי אמון בממשלה, שבעקבותיה לא מצליח חבר כנסת שהוטלה עליו משימת הרכבת הממשלה לעשות כן(3).
---------------------------------------------------------------------
1. ס' 34 לחוק יסוד: הכנסת
2. ס' 36א לחוק יסוד: הכנסת
3. ס' 11(ב) לחוק יסוד: הממשלה, התשס"א 2001

תגים:

הממשלה · חוק · יסוד · כנסת · משפט · סמכות · פיזור · ציבורי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סמכות פיזור הכנסת", סמינריון אודות "סמכות פיזור הכנסת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.