היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגבלת הילודה בסין והפרה של זכויות אדם

עבודה מס' 070754

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מדיניות הגבלת הילודה בסין מהווה הפרה של זכויות אדם?

5,676 מילים ,17 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

על מנת לצמצם את הגידול באוכלוסייה נקטה סין בשנת 1979 בחוקי תכנון המשפחה, שמשמעותם צמצום הילודה, או כפי שהדבר מוכר כ"מדיניות הילד האחד". מדיניות הילד האחד בסין החלה מתוך מצוקה. מצוקה זו נוצרה בימי מאו דזה דונג, שעודד את הילודה, אשר הגיעה בזמנו עד לממוצע של 6 ילדים לאישה - מה שיצר את סין בת מעל 1.3 מיליארד בני אדם (Hvistendahl, 2012). החוק החל כניסיון, אך לאחר זמן קצר הפך לאחד החוקים הדומיננטיים והמובילים את תכנון המשפחה ואת צמצום הילודה במדינה. (Chang, Lee, Goh, Scharping & White, 2016). בסין ההפלות היו מותרות עוד קודם קבלת החוק לתכנון המשפחה בשנת 1979, ואף נחשבו בגדר של שירות למען המהפיכה, כך שלא הייתה מעולם מניעה מוסרית לביצוע הפלה (Gordis, 1978), אם כי לאחר קבלת החוק הן הפכו לכפייה פולשנית ולפגיעה בזכויות האדם (Dumbaugh, 2009). אמנם מדינות רבות אוסרות, בדרך כלל מסיבות דתיות, על הפלות, אולם בסין, לא זו בלבד שלא נאסרו ההפלות, אלא שזמינותן הייתה גבוהה ונבעה מבעיה הפוכה: לא היתר להפלות כחלק מהאוטונומיה של האישה על גופה, אלא גזילת האוטונומיה של האישה על גופה, תוך חיובה לבצע הפלה (Htun & Weldon, 2010) או חיובו של הגבר לבצע עיקור (Dumbaugh, 2009).
העולם המערבי שדוגל בדמוקרטיה לא היה מוכן לקבל פגיעה זו בזויות האדם, שהתווספה לפגיעות נוספות, כמו הוצאות להורג, קציר איברים וניוד אזרחים בניגוד לרצונם. הקונגרס האמריקני דרש להטיל סנקציות על סין ואף יזם חוקים בנושא (Wan, 2001). גם מדינות באירופה ראו בסין מדינה שמפירה את החוק הבינלאומי ודרשו להטיל על סין סנקציות (Htun & Weldon, 2010). לנוכח עמדות העולם המערבי, נתפסת סין כמשתייכת לעולם השלישי, ומזהים אותה עם מדינות באפריקה ובמזרח התיכון (Calabrese, 2005), כדוגמת בורונדי, קולומביה, ניגריה, אוגנדה, הודו וערב הסעודית, שמפרות את זכויו האדם באמצעים אלימים (Peerenboom, 2005). למרות גישה זו של הקהיליה הבינלאומית המערבית, לא ברור לחלוטין, אם מדיניות של הגבלת הילודה היא בחזקת פגיעה בזכויות אדם, או שהנזק שעלול להיגרם לסין ולאזרחיה כתוצאה מילודה חופשית, עלול להיות רב יותר. לפיכך תהא שאלת המחקר: האם מדיניות הגבלת הילודה בסין מהווה הפרה של זכויות אדם?
בעבודתי ארצה לטעון, שממרבית נקודות המבט, מדיניות הגבלת הילודה של סין מהווה הפרה של זכויות אדם. הפרה זו מקבלת ביטוי הן באופן ישיר והן באופן עקיף, היינו שבעטיה של מדיניות הגבלת הילודה נוצרים מצבים כמו התרחבות הפשיעה, שפוגעים בבני אדם ובאיכות חייהם. התייחסותו של העולם הנאור למדיניות הגבלת הילודה היא התייחסות שלילית, ביקורתית ועד מחאתית-מעשית בדרך של סנקציות שונות. עם זאת, למרות כל האמור, נראה שבמקרים רבים גם הביקורת והמחאה, כמו גם ההתעלמות מהפגיעה בזכויות אדם ושיתוף הפעולה עם סין, נובע מאינטרסים, ישירים או עקיפים, של המדינה שמביעה מחאתה או תומכת בסנקציות על סין ואינטרסים אלה הם שמנווטים את תגובתה. בדרך זו נוקטת סין כמו מדינות אחרות, בינן כאלו שמוכרות כמדינות דמוקרטיות במובהק.
מטרתה של עבודה זו היא כאמור לבחון האם המדיניות הסינית של הגבלת הילודה, שמכונה גם "מדיניות הילד האחד" מהווה הפרה של זכויות אדם. גוף העבודה יכלול שלושה פרקים. הפרק הראשון יבחן את המדיניות ואת החוקים של הגבלת הילודה והאם הם אכן מהווים הפרה ש זכויות אדם. פרק זה יחולק לשניים. החלק הראשון יבחן אם עצם המדיניות והחוקים, יש בהם פגיעה בזכויות אדם. החלק השני יבחן אם באופני האכיפה יש בבחינת פגיעה בזכויות אדם. הפרק השני יהווה את ליבת העבודה ויבחן כיצד נתפסת מדיניות צמצום הילודה וכיצד נתפסים חוקי צמצום הילודה בקרב הקהיליה הבינלאומית. בתוך כך תיבחן גם סוגית המוסר הכפול, שבו לוקות גם סין וגם מדינות ומעצמות אחרות, שמטיפות למדינות אחרות, אך פוגעות בעצמן בזכויות אדם. הפרק השלישי יהווה בחינה של תוצאות ההתייחסות הבינלאומית למדיניות צמצום האוכלוסייה. פרק זה יחולק לשניים, כשמצד אחד תיבחנה השלכות המסקנות של הפרק השני על יחסי החוץ הדו-כיווניים של סין, ומצד שני תיבחנה השלכות ההתערבות הבינלאומית והעמדות הבינלאומיות על מדיניותה של סין בנשא הגבלת הילודה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: הגבלת הילודה וחיוב הפלות כהפרת זכויות אדם
1.1. חוקי תכנון המשפחה כהפרה של זכות יסודית של האדם
1.2. חוקי הגבלת הילודה, חיוב ההפלות והענישה באכיפה, כפשעים נגד האנושו5
פרק ב: נקודת המבט הבינלאומית
פרק ג: השלכות חיוב ההפלות בסין ותגובת העולם החופשי
3.1. ההשלכות על יחסיה הבילטרליים של סין
3.2. השלכות ההתערבות הבינלאומית על התנהלותה של סין
דיון מסכם
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מעבר להפרת זכויות האדם, שמקבלת ביטויה בהגבלת הזכות לפיריון, יש להביא בחשבון פגיעה קשה נוספת בזכויות האדם, שנוטבעת מדעות קדומות ואמונות פסולות בדבר עדיפות המין הגברי על המין הנשי. כתוצאה מכך מתבצעות רציחות של תינוקות ממין נקבה, שהן בחזקת פשעים נגד האנושות ועל כך יידון בחלקו השני של הפרק, אולם הפרה נוספת של זכויות האדם מקבלת ביטוי בדוחות הלשכה הסטטיסטית של הרפובליקה העממית של סין. לפי הנתונים, על כל 120 בנים יש רק 100 בנות. הדבר נובע מהפלות סלקטיביות של עוברים ממין נקבה. לפי הערכת האו"ם בשנת 2005, יש עודף גברים על נשים ביחס של 105-100. המשמעות היא שיש בסין מיליוני גברים שלעולם לא יינשאו ולא תהא להם בת-זוג (Dumbaugh, 2009 ; Edlund, Li, Yi & Zhang, 2009).

תגים:

זכויות אדם · תכנון המשפחה · ילודה · הגבלת ילודה · אוכלוסיה · הפלות · ענישה · מדיניות ילד אחד · חופש

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגבלת הילודה בסין והפרה של זכויות אדם", סמינריון אודות "הגבלת הילודה בסין והפרה של זכויות אדם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.