היישום אינו מחובר לאינטרנט

ג'ורדנו ברונו: חלוץ האתיקה במחקר ובמדע, במאבק נגד האינקוויזיציה במאה ה-16

עבודה מס' 070750

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הטענה כי כי חששה של הכנסייה מגילויים מדעיים חדשניים, היה בכך שגילויים אלה היו עלולים לערער את הדוגמות של הכנסייה.

6,485 מילים ,21 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

רבים הם המדענים פורצי הדרך באותה תקופה, כמו קופרניקוס, גליליי ואף בתקופה מאוחרת יותר צ'ארלס דרווין, אשר פירסם במאה ה-19 את "מוצא המינים", זעזע את החברה הוויקטוריאנית השמרנית וערער באופן ממשי את יסודות הכנסייה. סיבה משמעותית לזעזוע של הכנסייה, היתה בדבריו של דרווין, אשר השווה בין בני אדם לחיות: "מיתוס עליונותם של בני האדם על החיות, שבהן אנו נוהגים כעבדים שלנו, מפריע לנו לחשוב על כך שהן שוות לנו"(4). אותם וכן אחרים ניתן להציגם כדמויות מפתח במאבקי הדת והכנסייה. עם זאת, אבקש לראות את הדמות הבולטת והמסמלת שבהם בג'ורדאנו ברונו (Giordano Bruno, 1600-1548). ברונו היה נזיר דומיניקני, אשר תרגם את תורת קופרניקוס להשקפה פילוסופית שאיימה על הכנסייה. ברונו גרס כי היקום מורכב ממערכות שמש רבות, הקיימות על פני שטח שאינו מוגבל. לדבריו לא קיים הבדל מהותי בין החומר של כדור הארץ לזה של השמיים ומערכות הכוכבים שבהם. ליקום חוקים, אשר לדברי ברונו זהים, ומשום כך אין הבדל בין שמים וארץ. לא זו בלבד, אלא שברונו הציע השקפה פאנתאיסטית, הגורסת אחדות בין האל והטבע, ולפיה האל מניע הכול ואינו ממוקם מחוץ לעולם, אלא הוא העולם עצמו והוא מפעיל ומניע אותו מבפנים(5).

שאלות מחקרי תהיינה כדלהלן:
1. מה הקשר בין הדת למדע, ומדוע יכולים להתעורר קונפליקטים על בסיס קשר זה?
2. במה היה חטאו של ג'ורדנו ברונו גדול משל אחרים אשר תמכו גם הם בגישתו האסטרונומית של קופרניקוס?
3. מה היתה תרומתו העיקרית של ג'ורדנו ברונו למדע?

בעבודתי ארצה לטעון, כי חששה של הכנסייה מגילויים מדעיים חדשניים, היה בכך שגילויים אלה היו עלולים לערער את הדוגמות של הכנסייה. השתרשותם של חידושים אלה, כמו הגישה ההליוצנטרית, הסותרת את הגישה הגיאוצנטרית, עלולה היתה לערער את החד-משמעותיות של הכנסייה, ובכך לערער גם את גישת המאמינים. כלומר, טענה זו מתייחסת לפוליטיקה הדתית של הכנסייה, אשר מהווה תחליף לאתיקה. כן אטען כי חטאו של ברונו היה בכך, שדבק באמת, לא נכנע לכנסייה והעז פניו בפני הכנסייה, בכך שהפיץ את תורתו, אשר כללה גם את גישתו של קופרניקוס ברחבי היבשת. בעוד שאחרים אשר דגלו בגישה זו, כדוגמת גליליאו גליליי, חזרו בהם מאימת האינקוויזיציה והביעו חרטה על אמונתם המוטעית, המשיך ברונו לטעון כי אמונת הכנסייה מוטעית. בכך היווה דוגמא ליושר מדעי ולאתיקה פילוסופית. לעניות דעתי נראה, כי בהתנהגותו, שבה היה קורבן עריצות, תרם לפריצת דרך לחקירה המדעית העצמאית ולהתפתחות הפולמוס ההגותי בדורות הבאים אחריו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: הדת וחקר היקום - האיום שיצר ברונו
פרק ב: מעמדו האינטלקטואלי ומאבקיו של ברונו למען האמת
פרק ג: תרומתו של ברונו למדע - הקורבן האישי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דתות רבות בעולם יצרו מיתוסים, על מנת להסביר את ראשיתם של היקום והחיים בו. בדרך כלל התבססו מיתוסים אלה על לימודים מכתבי הקודש והיוו חלק מהאמונה הדוגמאטית. במקרים מסוימים הורחבו תפיסות אלו גם לגישות פילוסופיות ולוויכוחים בנושאים מטאפיזיים. ישנם מיתוסים אשר רואים את היקום ככזה שנברא בפעולה ישירה וממוקדת של האל או האלים, אשר היו גם אחראים ליצירתם של בני האדם. במקרים רבים חקר היקום על ידי הדת, ניבא את קיצו של היקום, על ידי פעולה אלוהית אחרת. גם הנצרות וגם היהדות הסתמכו על סיפור בריאת העולם, כפי שמופיע בתנ"ך. גם בדתות רבות אחרות - האסלאם, הבודהיזם, דת האבוריג'ינים ועוד, קיימת התייחסות לבריאה, כשזו מתקשרת עם האסטרולוגיה וחקר היקום(7).

תגים:

רנסאנס · מדע · פילוסופיה · נצרות · מודרניות · קופרניקוס · אסטרונומיה · קיום · יקום · כנסייה · כנסיה · קתולית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ג'ורדנו ברונו: חלוץ האתיקה במחקר ובמדע, במאבק נגד האינקוויזיציה במאה ה-16", סמינריון אודות "ג'ורדנו ברונו: חלוץ האתיקה במחקר ובמדע, במאבק נגד האינקוויזיציה במאה ה-16" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.