היישום אינו מחובר לאינטרנט

עדות הרמטכ"ל דן חלוץ בראי המחשבה הצבאית התיאורטית

עבודה מס' 067233

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההשערה כי הרמטכ"ל דן חלוץ פעל במלחמת לבנון השנייה שלא ע"פ המחשבה הצבאית התיאורטית.

3,925 מילים ,12 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

השערת המחקר: הרמטכ"ל דן חלוץ פעל במלחמת לבנון השנייה שלא ע"פ המחשבה הצבאית התיאורטית. הוא פעל בניגוד לעקרונות בסיסיים במחשבה הצבאית התיאורטית / קלאסית. המושגים הצבאיים בהם השתמש בעת מתן עדותו קיבלו משמעות שונה ממשמעותם בספרות הצבאית התיאורטית. מושג מרכזי וכבד משקל לא עלה כלל בעדותו והוא "מרכזי הכובד". אחד המושגים הכי מדוברים בספרות הצבאית התיאורטית החל מסן צו ועד היום. אמירות הרמטכ"ל בחלקן אינן מהוות מושגים בהגות הצבאית הקלאסית כמו: מכה קשה. מילים ואמירות שלא ניתן לכמת ולהבין ע"פ ההגות הצבאית.
שיטת המחקר: ניתן להבין את דרך פעולתו ומחשבתו של הרמטכ"ל מקריאת עדותו מול "ועדת וינוגרד". עדות אותה מסר בעל כורחו וביודעו שחרב מרחפת מעל ראשו. בעזרת השוואת החלטותיו בעת המלחמה אל מול המחשבה הצבאית הקלאסית ניתן לראות שמדובר בהחלטות שאינן עולות בקנה אחד עם החשיבה הצבאית, אלא להיפך. את הבסיס לרקע לעבודת מחקר זו אביא מן העיתונות הכתובה כדי להסביר את הלך הרוח סביב הוועדה, סביב עדותו וכמובן סביב החלטותיו. הרקע הוא הכרח בעבודה זו כיוון שחלק מהחלטות הרמטכ"ל בזמן המלחמה היו מושפעות מרקע זה.
מקרה הבוחן: עדותו של חלוץ מנקודת מבט צבאית תיאורטית, על פי המחשבה הצבאית הקלאסית.
מבנה המחקר: במחקר זה אדון בסוגיות כמו: יחסי מדיניות וצבא, מדיניות ומלחמה וגם במושגים כמו: הכרעה או הכרעה מן האוויר. זאת תוך הצגת תפיסתו והבנתו של הרמטכ"ל לאור החלטותיו ואמירותיו בעדותו. בפרק הראשון אציג את אמירות הרמטכ"ל בעדותו אל מול הוגים צבאיים מתקופות שונות כמו: קלאוזביץ, לידל הארט, פולר, מולטקא ושליפן. הוגה נוסף שאביא אל מול אמירותיו של חלוץ הוא אולמן שעוסק בעיקר במלחמות ולחימה של צבא סדיר ומיומן אל מול כוח שאינו צבא אך חלקו מאומן ומצויד וזאת בעזרתה של האסטרטגיה שנקראת "הלם ומורא". בפרק השני אסכם את ההבדלים שבין הספרות הצבאית התיאורטית לבין אופן פעולתו של הרמטכ"ל דן חלוץ במלחמת לבנון השנייה.

תוכן עניינים
מבוא
פרק א':
יחסי דרג מדיני ודרג צבאי
הכנה למלחמה
ניסיונו האישי של הרמטכ"ל
הבדל מרכזי - השפה
פרק ב':
סיכום ומסקנות
מקורות

קטע מהעבודה:

יחסי דרג מדיני ודרג צבאי
הרמטכ"ל דן חלוץ (להלן חלוץ) הסביר שאם שתי הצלעות האחרות במשולש היו מאוישות אחרת, היה הכל נראה אחרת. הצלעות הן הוא עצמו, המפקדים והצלע האחרונה שאינה בצבא(2). חלוץ מכיר בבכירותו של הדרג המדיני על זה הצבאי אך הרגיש שהמעמסה עליו כרמטכ"ל גדלה בגלל חוסר ניסיונו של עמיר פרץ, שר הביטחון(3). טען ששר הביטחון שהיה גם ראש מפלגה היה פחות קשוב לצבא(4). למרות שמדיניות ההכלה לא נראתה לרמטכ"ל הוא לא הגיש בקשות לשינוייה. הרמטכ"ל טען שחיכה שהמצב בפוליטיקה יתייצב ואמר שינצלו את ההסלמה הבאה בצפון כדי להרוס תשתיות של החיזבאללה וזאת כמדיניות תגובה בתוך מדיניות ההכלה(5). הרמטכ"ל חשב שיוצאים למערכה ולא למלחמה(6). אליבא דקלאוזביץ המלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים. המלחמה היא בעצם מכשיר או אמצעי בידי המדינה. על המדינאי מוטלת חלק נכבד מהאחריות אך המדיניות אינה יכולה להזיק בהשפעתה על המלחמה. המדיניות היא המוח החושב והצבא הוא המבצע(7).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עדות הרמטכ"ל דן חלוץ בראי המחשבה הצבאית התיאורטית", סמינריון אודות "עדות הרמטכ"ל דן חלוץ בראי המחשבה הצבאית התיאורטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.