היישום אינו מחובר לאינטרנט

השוואה בין חלוצי אמריקה לחלוצי א"י

עבודה מס' 023080

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה טוענת, על סמך תיאוריות בנושא ההגירה, כי שההבדל העיקרי הוא במניעים הלאומיים-אידיאולוגיים של המתיישבים.

7,366 מילים ,34 מקורות

תקציר העבודה:

ההשוואה בין המתיישבים הראשונים באמריקה לבין החלוצים היהודים שבאו לארץ ישראל, מציגה דמיון בנקודת המוצא. גם אלה וגם אלה הגיעו לארץ שלא היה בה שלטון מרכזי. אמנם החלוצים שבאו לארץ ישראל מצאו את השלטון העת'מאני ולאחר מכן את הבריטים, אך היו אלה שלטונות קולוניאליים שלא נתנו דעתם על כל פרטי המימשל הרגילים במדינה מוסדרת המאגדת לאום מסויים, אלא שלטון לצורך אינטרסים פוליטיים, מדיניים וכלכליים.

בעוד שעבור המתיישבים הראשונים באמריקה היה המניע העיקרי שיפור איכות החיים, במיוחד לאחר שאירופה השמרנית העיקה על רבים מהם והאינקויזיציה הנוצרית, במדינות כספרד ופורטוגל, יצרה כפייה דתית , שלא לדבר על בני דתות שאינן נוצריות, הרי שהחלוצים שהגיעו לארץ ישראל, הגיעו מתוך מניעים אידיאולוגיים-לאומיים.
ניתן להגדיר זאת על פי מידרג הצרכים של מסלאו (Maslow, 1968), כי בעוד שהמניעים של המתיישבים באמריקה היו מניעי חסך, הרי שמניעי החלוצים בארץ ישראל היו מניעי גדילה.

הספרות העוסקת בחלוצים ובמניעיהם [כמו למשל, נשמית-שנר, תשמ"ג; שריד, 1979] מציגה ויתורים רבים על חיי הרווחה בארצות הגלות ובכללן, גם בארצות הברית והעדפת הקשיים הכרוכים במפעל ההתיישבותי בארץ ישראל, מתוך מגמה ליסד, בסופו של דבר, מדינה עברית בארץ ישראל. הצעירים, שעברו כחלוץ לפני המחנה, ראו את תפקידם בהכשרת אדמת הארץ להתיישבות יהודית המונית ובביצוע עבודות התשתית לכך.

לפיכך תהיה טענתי, כי ההבדל בין חלוצי ההתיישבות באמריקה לבין החלוצים שהגיעו לארץ ישראל, הינו בראש וראשונה במניעים לאומיים הנובעים ממניעים אידיאולוגיים. אמנם גם המתיישבים הראשונים באמריקה היו בעלי מניע אידיאולוגי, כמו למשל חופש דת, אלא שעבורם יכול היה הדבר להתקיים גם בארצות אירופה לו היה מסתייע הדבר בזמנו, גם ביבשת אחרת לו היתה נמצאת וזאת, כאשר לא היתה משמעות ללאומיותו ולדתו של האדם. החלוצים שהגיעו לארץ ישראל ביססו את מישנתם על תחייה לאומית של העם היהודי בארץ האבות.

לשם תמיכה בטענתי זו, אציג דפוסי הגירה שונים כפי שמופיעים בספרות המחקרית ובכללם, את מידרג הצרכים של מסלאו, כדי לחזק את טענתי ולהראות שאכן, בעוד שההתיישבות האמריקאית התבססה על צרכיו האופרטוניסטים של האדם ועל רצונו לזכות יתר נוחות, הרי שההתיישבות החלוצית בארץ ישראל נבעה מתוך רצון למימוש עצמי, כאשר המשמעות התבטאה בדבריו של ניטשה שאמר - אם יש איזה "למה" שלמענו תחיה, תוכל לסבול כל "איך". כדי להציג את גישתם של החלוצים, אציג תפיסות עולם של היהודים בגלויות שונות במאה ה-19 ובהן מזרח אירופה, תימן וארצות הברית. בנוסף לכך, אתייחס גם למחזה "ליל העשרים" מאת יהושע סובול (1980) וכן למורשתם של גיבורים ראשונים כדוגמת יוסף טרומפלדור.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: ספרות מחקרית בתחום ההגירה ומידרג הצרכים של אברהם מסלאו
פרק שני: המתיישבים הראשונים באמריקה
פרק שלישי: החלוצים בארץ ישראל
3.1. תנועות הנוער
3.2. האידאל והמיתוס
סיכום
ביבליוגרפיה

תגים:

חלוציות · פיונירים · מהגרים · מסלאו

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השוואה בין חלוצי אמריקה לחלוצי א"י", סמינריון אודות "השוואה בין חלוצי אמריקה לחלוצי א"י" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.