היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיה בוונצואלה בעידן צ'אווס - התקדמות או נסיגה?

עבודה מס' 070745

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת התנהלותו של צ'אווס והטענה כי צ'אווס אינו מנסה לכפות עצמו על העם, אלא פועל על פי אמונה בצדקת דרכו.

11,260 מילים ,40 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

צ'אווס, מנהיגה הכריזמטי של וונצואלה והשנוי במחלוקת בעולם הפוליטי והמדיני, הגיע לעמדת הכוח הגבוהה ביותר במדינה בבחירות של שנת 1998. הוא טיפח בזהירות את תדמית הצעיר העני, אשר הגיע להנהגה, מתוך מסירות ונאמנות לשכבות החלשות במדינה. לאחר ששרד מספר משברים פוליטיים, הוא נחשב כמי שבקי במשחק הפוליטי ונאבק בקנאות על עמדותיו האנטי-אמריקניות ונגד עמדת האליטות (Post, 2007).

במשך ארבעה עשורים, הייתה ונצואלה גאה בהיותה אחת הדמוקרטיות היותר יציבות באמריקה הלטינית. בפועל זו הייתה יותר דמוקרטיה פורמלית, היינו מסגרת של כללי משחק ופחות דמוקרטיה מהותית, השמה דגש על התוכן הדמוקרטי הערכי. כיוון שהסכם "פונטו פיחו" שנחתם בין נציגי שלוש המפלגות הגדולות קודם הבחירות שנערכו בשנת 1958, מנע התמודדות דמוקרטית ממשיטת, לאחר שחילק את נתחי השלטון בין אותן שלוש מפלגות וקיבע את המצב לשנים ארוכות. ניתן לראות את צומת הדרכים בשנת 1989, כשהבעיות הכלכליות במדינה הובילו להפגנות אשר חדרו מהפרברים לתוככי קראקס הבירה. אירועים אלה, שגלשו לאלימות ולקורבנות בנפש, יצרו כר נוח עבור הקולונל הוגו צ'אווס לחולל הפיכה, אלא שזו נכשלה. שש שנים לאחר מכן, בשנת 1998, נבחר צ'אווס לנשיא. צ'אווס שנבחר, בין היתר, על סמך מסרים דמוקרטיים, לאחר שהסכם "פונטו פיחו" משנת 1958 היה פגום ולא דמוקרטי ממש, נקט עם היבחרו צעדים משמעותיים לשינוי המבנה הדמוקרטי של המדינה. הוא פיזר את הקונגרס, פיטר את השופטים ודאג לנסח טיוטה מחודשת של החוקה משנת 1961 וכמו כן דחק לשוליים מפלגות יריבות. הוא הצהיר על מטרתו ליצור דמוקרטיה ישירה, תוך עיצוב מודל חדש של הדמוקרטיה כדי לתקן את מצוקת העניים במדינה. שנה לאחר היבחרו, בשנת 1999 נערכו בחירות נוספות על סמך החוקה החדשה וצ'אווס נבחר שוב לנשיאות ארצו (McCoy & Myers, 2004).

מטרתה של עבודה זו להשוות בין הצהרותיו של צ'אווס ופעולותיו המוקדמות, אשר הובילו לבחירתו בשנת 1998 לנשיא וונצואלה, לבין התנהלותו של צ'אווס כנשיא ואופי משטרו, בחלוף עשור. על כן תהא שאלת המחקר: כיצד צ'אווס משמר את מעמדו לאורך שנות כהונתו?

בעבודתי ארצה לטעון, כי צ'אווס אינו מנסה לכפות עצמו על העם, אלא פועל על פי אמונה בצדקת דרכו. ככל ממשל, גם ממשל צ'אווס לוקה בחסר, ופעולותיו מוטעות מבחינה כלכלית לטווח ארוך, אולם עבור פשוטי העם, מגלה צ'אווס אהדה והזדהות עם מצוקותיהם, ומכאן מקור הפופולאריות שלו. עוד אטען, כי למרות אוטוריטאריות שמפגין צ'אווס ולמרות הצהרות שכאורה מתיישבות עם חשיבה דיקטטורית, אין משטרו של צ'אווס גולש לדיקטטורה ולגבי שאיפות שלו לשינוי שלטוני, הוא מחפש את התמיכה במשאלי עם, אשר התנהלותם נמצאה הוגנת על ידי משקיפים זרים. נראה כי שאיפתו של צ'אווס להשלים את המפעל החברתי שאותו החל - המהפכה הבוליבריאנית ואת איחודה החברתי של דרום אמריקה, מניעה אותו להמשיך ולהתמודד על הנשיאות ללא הגבלה, יותר מאשר תאוות שלטון, מכיוון שאינו יכול לראות כיום מנהיג אחר שיוכל להשלים את המהפכה החברתית ולמנוע החזרת הגלגל לאחור ולקיפוח המוני העניים.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: צ'אווס - תקוות הדמוקרטיה
1.1. אופי המשטר והמצב הפוליטי בוונצואלה ערב עליית צ'וואס לשלטון
1.2. עמדותיו של צ'וואס כלפי דמוקרטיה ודמוקרטיזציה
1.3. מניעי נצחונו הפוליטי של צ'וואס
פרק ב: תום הקדנציה הראשונה - סיכומים ותוכניות
2.1. אופי המשטר שיצר צ'וואס
2.2. המגמה הסוציאליסטית - האם צפויה רודנות בסגנון סובייטי?
2.3. העמקת השליטה בפוליטיקה הפנימית
פרק ג: הקדנציה השנייה והלאה
3.1. לקראת מהפכה בוליבריאנית
3.2. האופוזיציה בוונצואלה - 2008-2009
3.3. מנהיג העשוקים או דיקטטור?
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התהפוכות הכלכליות בוונצואלה, בשנות ה-80 ובשנות ה-90, גרמו למורת רוח בעם. מורת רוח זו הייתה קרקע נוחה לניסיון ההפיכה של קולונל צעיר בשם הוגו צ'אווס. אמנם ניסיון ההפיכה נכשל וצ'אווס נכלא, אולם דמותו ודגלי הסוציאליזם והדמוקרטיה שנשא דיברו אל ההמון. לאחר שנתיים זכה צ'אווס בחנינה והכין עצמו להתמודדות על הנשיאות, ולמעשה לשינוי סדרי העדיפויות החברתיים במדינה באופן קיצוני. במהלך השינויים שחולל ומחולל צ'אווס, התייחסותו לדמוקרטיה ולחיים הדמוקרטיים שנויה במחלוקת. בעוד צ'אווס עצמו מצהיר על תמיכתו בדמוקרטיה, חלק גדול ממבקריו וכן פרשנים וחוקרים, רואים בו לעתים דיקטטור (למשל Bacino, 1999; Post, 2007) ולעתים מי שמבנה בוונצואלה משטר אוטוריטארי (למשל Lopez Maya, 2003).

תגים:

אמריקה הלטינית · סוציאליזם · משטר · דיקטטורה · סמכות כריזמטית · מנהיג · פופוליזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיה בוונצואלה בעידן צ'אווס - התקדמות או נסיגה?", סמינריון אודות "דמוקרטיה בוונצואלה בעידן צ'אווס - התקדמות או נסיגה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.