היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין עליה לבין נשירה סמויה בבני נוער

עבודה מס' 070614

מחיר: 499.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות וראיונות עם חמישה עולים.

12,176 מילים ,19 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

נשירה מבית ספר היא אחת הבעיות החמורות שעימם מתמודדות מערכות חינוך. הבעיה היא כלל עולמית, ויעידו על כך מחקרים רבים העוסקים בנושא זה שנערכו במדינות שונות. רוב המחקרים לא בדקו נשירה סמויה שהיא תופעה חשובה שקשורה לנשירה הגלויה. הנושרים הסמויים הם תלמידים שנמצאים בבתי הספר אך אינם מתפקדים באופן המצופה מהם (אינם משתתפים בשיעורים, אינם מכינים שיעורי בית, אינם נבחנים ועוד). למרות שתופעת הנשירה הסמויה רווחת מאוד (הרבה יותר מאשר היא מדווחת באופן רשמי) הספרות עליה דלה מאוד. חשוב גם לבדוק נשירה בקרב צעירים מהגרים ובני מהגרים. שיעורי הנשירה בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל, כמו גם בקרב אוכלוסיית העולים, אינם יציבים ומשתנים מדי שנה. במחקרים אחדים נמצא כי הממוצע הארצי של שיעור הנושרים מהלימודים בשנים 2002-2005 היה כ- %‏5, אולם שיעורם היה גבוה הרבה יותר בקרב העולים החדשים - כ-%‏9 בקרב תלמידים עולים בחטיבה העליונה. מבין התלמידים הנושרים בכיתות יא-יב כ- %‏45 היו עולים.
בעבודה זו בחרתי בשיטות מחקר איכותי המבוסס על ראיונות. הראיונות נערכו בקרב אנשים ונשים בגילאי 19-50 שעברו את גיל ההתבגרות בתור עולים חדשים כאן בארץ, ונגלה כיצד זה השפיע עליהם.

שיטה והליך- על מנת לקבל תמונה כוללת על החוויות האישיות של הנחקרים וכן מאחר ומדובר בנושא רגיש, בחרנו בשיטת מחקר איכותני והשתמשנו בסקירת ספרות, ובחמישה ראיונות עומק שנערכו עם עולים ממדינות שונות, אשר עלו בגיל צעיר וחוו קשיים במסגרות הלימוד.
המרואיינים-
ראיינו 5 אנשים שעלו בגיל ההתבגרות לארץ ונשרו מהלימודים, המרואיינים נבחרו בצורה אקראית מחמש מדינות שונות: צרפת, רוסיה, אוקראינה, אתיופיה, ארה"ב.
טווח הגילאים של המרואיינים הוא בן 25-50, ומקום מגוריהם בכל הארץ.
רצינו לבדוק אם יש קשר בין העלייה שלהם לארץ לבין הנשירה מהלימודים, לכן כתבנו שאלות המתמקדות בנושא ומקיפות אותו מכל ההיבטים.

תוכן עניינים:
מבוא
1. סקירת ספרות
1.1 עליה וקליטת הגירה
1.2 התנהגויות סיכון בקרב מתבגרים
1.3 נשירה סמויה
2. מתודולוגיה
3. ממצאים
4. דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

במאה ה-20 הגירה הפכה לתופעה חברתית נפוצה. עם התרחבות תופעת ההגירה גובר העניין המדעי בה. ישראל קלטה ביחס לגודלה מספר עצום של מהגרים: מאז קום המדינה ועד לשנת 2002 הגיעו 2,220,000 מהגרים. גל ההגירה ההמונית לישראל שהחל בשנת 1990 הביא ארצה עד שנת 2000 מעל למיליון עולים, כאשר כ-%92 מהם יוצאי ברה"מ לשעבר, והם מהווים כיום קרוב ל-%25 מכלל האוכלוסייה בישראל (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2002).
תהליך הסתגלות בהגירה הוא תופעה מורכבת הקשורה למגוון גורמים ומשתנה לאורך זמן. חוקרים רבים עסקו בשאלה מה הם הגורמים המשפיעים על הסתגלות המהגר ולקחו בחשבון מגוון רחב של המשתנים: מאפיינים סוציו דמוגראפיים, גורמים לפני ואחרי הגירה, תנאי סביבה, זהות וחברתיים אישיים מאפיינים, אתנית מחקרים שונים התמקדו גם בקשר בין הגירה למצוקה נפשית והניבו תוצאות שונות ואף מנוגדות. את התופעות המתרחשות במעבר בין-תרבותי מגדירים ומתארים בדרכים רבות ומשתמשים במושגים שונים. להלן חלק מהמושגים הנפוצים: הסתגלות )adaptation, adjustment ,)התאקלמות )acclimation ,)קליטה )absorption ,)היטמעות )assimilation ,)אקולטורציה )acculturation ,)שינוי תרבותי )change cultural .)לעיתים משתמשים במושגים אלה כמילים נרדפות או שהשימוש תלוי בנסיבות ונושא המחקר. ואכן, במבט מקורב יותר ניתן לראות כי אבחנה בין מושגים אלה היא קשה מאוד ואולי אף בלתי אפשרית. המעבר מארץ לארץ בדרך כלל מלווה בשינויים כמעט בכל תחומי החיים של הפרט והמשפחה: כולל אובדן של רשתות תמיכה, שינויים בתעסוקה או אבטלה, שינויים במעמד ובמצב הכלכלי, קושי בשפה, מפגש עם אפליה, תחושה של חוסר שייכות ודיסאוריינטציה בסביבה החדשה. מהגרים נפרדים מיקיריהם , ממקומות וממנהגים להם היו רגילים, עליהם ללמוד שפה חדשה ודפוסי התנהגות חדשים, למצוא עבודה ודיור, לבנות חיי חברה. נוסף לכך, אנשים במעבר תרבותי נאלצים להתמודד עם האינטגרציה בין תרבות המוצא והתרבות החדשה. חוקרים שונים מתייחסים להסתגלות מנקודות מבט שונות(מאנע,אור,מנא,2008).

תגים:

נשירה סמויה · קליטה ועליה · התנהגויות סיכון · בני נוער · נוער · בית ספר · חטיבה · תיכון · מהגרים · עלייה · קליטה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין עליה לבין נשירה סמויה בבני נוער", סמינריון אודות "הקשר בין עליה לבין נשירה סמויה בבני נוער" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.