היישום אינו מחובר לאינטרנט

השחיקה המקצועית והשלכותיה בקרב אחיות מלר"ד

עבודה מס' 070564

מחיר: 494.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר בשיטה האיכותנית באמצעות ראיונות עומק.

5,133 מילים ,16 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

עיון בדו"ח של משרד הבריאות (2010), סיעוד במחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) הוא הטיפול ביחיד בחברה בכל גיל, במצבי חולי ופציעה מתמשכים או אקוטיים, פיזיים או נפשיים, שטרם אובחנו או דורשים המשך התערבות. בכלל מוסדות הבריאות בארץ יש 1115 עמדות לרפואה דחופה (הכוונה למיטות), מהן כ-1000 עמדות בבתי חולים כלליים. מספר הפניות למלר"דים הוא כ- 2.5 מיליון בשנה. ישנה חשיבות מכרעת למהירות האבחון והטיפול ולמומחיות הצוות המאבחן והמטפל, שהרי לעתים קרובות חיי אדם תלויים בכך. למעשה, צוות המלר"ד הן בארץ והן בעולם מתמודד עם הדרישות העולות של שירותי הבריאות: עליה בכמות החולים הנזקקים לרפואת חירום, אוכלוסייה מזדקנת, קשיים בנגישות לשירותי רפואה ומחסור באחיות ובצוות רפואי (דו"ח משרד הבריאות).
במקביל, שחיקה בתנאי ההעסקה יכולים להגיע הן מצד הארגון (אינו מעריך את העובד) והן מצד העובד עצמו (כשמערכת הערכים משתנה).(Van Dyne et al., 2003) עציון (1990) מגדיר שחיקה כמצב פסיכולוגי של עובד הנמצא במצב של עייפות נפשית וגופנית הנובעת מעבודה עם אנשים אחרים. לצד זאת, הוא מבהיר, כי קיימת תמימות דעים לגבי חוסר הסכמה על הגדרת המושג: "שחיקה".
העבודה הנוכחית תעסוק בנושא: "השחיקה המקצועית והשלכותיה בקרב אחיות מלר"ד", כששאלת המחקר המרכזית הינה: "כיצד אחיות חדר מיון תופסות סימפטומים של שחיקה בעבודה?".
על מנת לענות על שאלת המחקר, המחקר יתמקד בגישה הפרשנית והפרגמטית - איכותנית. החוקרים מוצאים כי המחקר האיכותי שואף להבין את האמונות, הרגשות, דפוסי ההתנהגות של אנשים, הנורמות והערכים שלהם על חייהם. בהתאם לכך, איסוף הנתונים ייעשה באמצעות: קיום ראיונות עומק עם 12 אחיות שעובדות במלר"ד בבתי החולים: קפלן, ברזילי וסורוקה. הרחבה על כך תינתן בהמשך, בחלק האמפירי של העבודה.
העבודה תכלול מספר חלקים מרכזיים: חלק אחד, רקע ספרותי, שיכלול בתוכו שילוב של מקורות ספרותיים אודות תופעת השחיקה (על שלל ההיבטים הנלווים אליה); יש לציין, כי חלק זה נכתב בצורה של "משפך", כלומר: התייחסות רחבה אל הנושא - בהתחלה; והתייחסות צרה אל הנושא והתמקדות בשאלת המחקר - בסיום.
חלק שני, אמפירי, שיתמקד במחקר שקיימנו ושיכלול בתוכו: את השיטה, את האוכלוסייה הנחקרת, את אופן איסוף הנתונים, את הליך המחקר ואת ממצאי המחקר. חלק שלישי, הדיון, שיכלול בתוכו שילוב בין המקורות לממצאי המחקר הנוכחי. וחלק רביעי, סיכום העבודה, שיכלול גם התייחסות למגבלות המחקר והמלצות לעתיד.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע ספרותי
3. מתודולוגיה
3.1 שיטת המחקר
3.2 אוכלוסיית המחקר
3.3 הכלי לאיסוף הנתונים
3.4 הליך המחקר
3.5 ניתוח ממצאים
3.6 ממצאים
4. דיון
5. סיכום
6. רשימת מקורות
7. נספח

*הערת מערכת: העבודה אינה כוללת את תמלילי הראיונות.

קטע מהעבודה:

בשנים האחרונות, הפך מושג השחיקה למושג השגור ביותר בפי העוסקים בפסיכולוגיה הארגונית או הקלינית. המושג מבטא שינויים התנהגותיים, הכרתיים ופיזיים, המתגלים אצל אנשי מקצוע שונים, במיוחד בקרב אנשי מקצוע המעניקים שירות לזולת, בעקבות מגע ממושך ומאומץ עם מקבלי השירות (מלאך-פינס, 2011).
למעשה, הסתכלות מעמיקה במקורות הספרותיים השונים מעלה ערב רב של מחקרים אודות תופעת השחיקה. בשל העובדה, כי קצרה היריעה מלהכיל, אנו נתמקד במספר מחקרים מרכזיים. בד בבד, יש לציין, כי ריבוי המחקרים בנושא זה הינו תוצאה ישירה ממרכזיותו וחשיבותו של התחום.
הגישה הפסיכולוגית החברתית, הכוללת בתוכה את החוקרת מסלך (Maslach), מציינת, כי שחיקה היא תסמונת בעלת שלושה מרכיבים: האחד, תשישות רגשית, תבנית של עומס רגשי ומהווה את לב ליבה של תסמונת השחיקה. הסייע חש מוצף מעודף הדרישות הרגשיות שכופים עליו אחרים, והוא מרגיש מרוקן וחסר אנרגיה; השני, דפרסונליזציה מבטאת נתק וניכור כלפי הפונה. כדי להשתחרר מן העומס הרגשי, ולהצליח לעשות את העבודה, הסייע מקטין את המעורבות שלו בבעייתו של הפונה על-ידי צמצום המגע איתו למינימום הנדרש, כך הוא מנתק עצמו מכל מעורבות רגשית משמעותית עם האחרים; השלישי, הגשמה אישית פחותה היא תחושה הנוצרת כאשר רגשות שליליים כלפי האחרים מתגברים עד שהם מציפים את האדם עצמו. מטפלים מרגישים מצוקה או אשמה לגבי הדרך שבה חשבו או התייחסו אל האחרים והדבר יכול לגרום לתחושת כישלון ולהוביל לדיכאון (רוזנבלום ולב ארי, 2015).

תגים:

בית חולים · חדר מיון · סיעוד · מחלקה דחופה · מיון · רפואה דחופה · חדר מיון · רופאים · אחיות · צוות רפואי · רפואה · שחיקה בעבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השחיקה המקצועית והשלכותיה בקרב אחיות מלר"ד", סמינריון אודות "השחיקה המקצועית והשלכותיה בקרב אחיות מלר"ד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.