היישום אינו מחובר לאינטרנט

תרבותם המקצועית של מורים

עבודה מס' 032695

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר איכותי הבוחן את תרבותם המקצועית של מורים, באמצעות תצפיות על האינטראקציות המתרחשות בחדר המורים.

3,638 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

המחקר האיכותי הוא שם כולל לאופני מחקר שונים (המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה נ. צבר בן יהושע).
המחקר האיכותי מאפשר תצפיות ראיונות ניתוח מסמכים ועוד, המאפשרים פרישת תמונה אנתרופולוגית המתייחסת לתרבות הארגונית והתרבות המקצועית של נשוא המחקר.
למחקר האיכותי 5 מאפיינים עיקריים:
1. המחקר האיכותי שואב את נתוניו מהמערך הטבעי והחוקר הוא מכשיר המחקר העיקרי, על יתרונותיו וחסרונותיו.
2. מחקר איכותי הוא תיאורי.
3. מחקר איכותי מתמקד בתהליך יותר מאשר בתוצאות או בתוצרים.
4. החוקרים נוטים לנתח את נתוניהם באופן אינדוקטיבי תוך כדי הצטברות הנתונים.
5. הגישה האיכותית מיחסת חשיבות למשמעות הדברים בעיניהם של הנחקרים.

בבואנו לתעד מערכות קשרים המאפיינות את חיי ביה"ס כארגון עלינו להשתמש בכלי מחקר איכותי שכן, התמקדות בחדר המורים מאפשרת צפייה במוקד הפיזי של קבוצת עמיתים והיחסים בתוך הקבוצה מושפעים מהמקום שבו הם נוצרים. (חדר המורים - התרבות המקצועית של המורים - ענת קינן, 1996).
כאשר נושא המחקר הוא בתחום התרבות המקצועית של המורה הגישה האתנוגרפית המציגה את היחסיות החברתית בחדר המורים מאפשרת חדירה ללב ליבו של הארגון.
מושגי הידע והמציאות קשורים בתוכן החברתי שיש לנתחו כדי להבין את המושגים הללו ואת היחסים ביניהם. למציאות היומיומית ניתנת משמעות סובייקטיבית באמצעות מערכת הפרושים וההגדרות שנותנים לה חברי הארגון.
חקירת ההתנהגויות השגרתיות והשכיחות בחיי היומיום ומשמעותן, מאפשרת הבנת התהליך כשבאמצעותו המשמעויות היחסיות הופכות למציאות עצמה.
היושבים בחדר המורים מהווים קבוצה או קבוצת עמיתים ותצפית על האינטראקציות הנוצרות שם, תאפשר תיעוד תהליך החברות האינטראקציות והתרבות המקצועית של חדר המורים.
עבודה זו תעסוק בתצפית על סגל המורים ויחסי הגומלין ביניהן בחדר המורים ותנסה לעמוד על הקשר שבין הנעשה בכיתה לבין הנעשה בחדר המורים.
כן תעמוד עבודה זו על דרכים בהם נוקטים מורים כדי להגן על עצמם כדי לשרוד ותבחן את המנגנונים שמפעילים המורים על מנת להתמודד עם הקשיים שתנאי העבודה המיוחדים למקצוע ההוראה מציבים להם.
גופמן (1959 (Goffman טוען שלמקום יש חשיבות רבה בקביעת סיטואציה שבה נמצא האדם, ולסיטואציה יש חשיבות בקביעת התנהגותו של האדם הנמצא בה.
אין ספק, שיחסי סגל ההוראה הם גורם המעצב את ההתרחשויות בביה"ס ובכיתה והבנת יחסים אלו תעמיק את הבנת התהליכים המתרחשים בכיתה.
לו ניתן היה להרחיב את גבולות המחקר מעבר לעבודה זו ניתן היה להבין טוב יותר את התרבות הארגונית והמקצועית של חדר המורים, אלא, שעבודתנו מוגבלת לתצפית קצרה בחדר מורים אחד בביה"ס מסוים במרכז הארץ. לצערנו דל החומר הספרותי העוסק בנושא זה ועל כך יש להצטער.

ראשי פרקים:
א. מבוא
ב. סקירה ספרותית
ג. כלי המחקר - תצפית
ד. ממצאים
ה. דיון
ו.סיכום
ז.ביבליוגרפיה

מקורות:

גופמן א. 1980.הצגת האני בחיי היום יום, הוצאת דביר.
צבר בן יהושע נ. 1990.המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה, מסדה גבעתיים
קינן ע. 1996.חדר המורים - התרבות המקצועית של המורים, מוסד ביאליק, ירושלים
קשתי י., 1980, הכתה וחדר המורים, אנטרקציות והגדרות מצב", עיונים בחינוך כ:25" 5-61.
קשתי י. / ויוסיפון מ. ((1986. חינוך כמיקוח חברתי, ת"א: הקבוץ המאוחד, פרק רביעי
Hammeresley M. 1984 "Staffroom News", in Hargreaves, A. Woods, P. (eds.), Classrooms Staffrooms, the Sociology of Teachers Teaching, Open University Press, Milton Keynes, 23-214.

תגים:

בית · ספר · אנתרופולוגיה · הוראה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תרבותם המקצועית של מורים", סמינריון אודות "תרבותם המקצועית של מורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.