היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד האישה בתפקידי ניהולי

עבודה מס' 070233

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד נשות המעמד השולי הצליחו להגיע לתפקידי ניהול? ועל מה נשען סגנון הניהול שלהן?

5,894 מילים ,19 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

התבוננות בעולם מפרספקטיבה סוציולוגית מעלה, כי לאורך מאות השנים, אחת התפיסות המרכזיות למכלול העניינים בחברה (כולל מעמד הנשים בחברה) הייתה זו המכונה פטריארכלית (בתרגום מילולי "שלטון האבות") (משוניס, 2000). לפי תפיסה זו, הפטריארכליות היא מכלול היחסים הפוליטיים, הכלכליים, הפסיכולוגיים, החברתיים והאידיאולוגיים, בגרעין המשפחתי ומחוצה לו המקנים עליונות לגבר ומקבעים את נחיתות האישה (ג'רבי, 1996).
במקביל, סבלו של הפרט מתעורר לא רק בשל חסרונותיו, אלא גם בשל הדרכים בהם הוא מבוטל, נשלל ומשותק באופן מערכתי רק בגלל מעמדו כחבר בקבוצה, שאינה דומיננטית בחברה. אפליה על בסיס מגדרי הינה מצב בו האדם מקבל יחס מופלה ולא הוגן עקב השתייכותו למגדר מסוים. אחת הדרכים לתיקון מצב "מעוות" מהסוג הזה הינה: "העדפה מתקנת", כלומר: "רשת הזדמנויות" רחבה כדי להבטיח שמבין המועמדים למשרות לא יעדרו גם נשים (ובמקרים אחרים גם קבוצות מיעוט ועוד) (משוניס, 2000).
במסגרת העבודה, בחרתי לעסוק בנושא: "מעמד האישה בתפקידי ניהול".
שאלת המחקר היא: כיצד נשות המעמד השולי הצליחו להגיע לתפקידי ניהול? ועל מה נשען סגנון הניהול שלהן?
השערת המחקר: בעשורים האחרונים, ניתן לזהות מגמה של שינוי ביחס החברה אל נשות המעמד השולי בכל מה שקשור לכניסתן לשוק העבודה בכלל; ולקבלתן לתפקידי ניהול בפרט. אני מניחה, כי אחד הגורמים המסייעים לכך היא יישום מדיניות "העדפה מתקנת" בקרב קבוצות שוליים בחברה בישראל, וגם בעולם. כמו כן, אני מניחה, כי נשות מעמד השוליים מסגלות לעצמן סגנון ניהול הנסוב סביב גישת "יחסי האנוש", כלומר: גישה ששמה דגש על האדם, על העובד ועל רווחתו.
על מנת לבדוק את שאלת המחקר, אבקש להשתמש בשיטה האיכותנית, באמצעות ניתוח סרט הקומדיה הרומנטית "נערה עובדת" (Working Girl), ארה"ב 1988, בימוי: מייק ניקולס, משחק: הריסון פורד, סיגורני וויבר, מלני גריפית, תקציר: טס שואפת להתקדם בעבודתה כמזכירה בחברת ברוקרים ולהיות בתפקיד ניהולי. הגברים אינם נותנים לה הזדמנות וכשמגיעה בוסית חדשה המצב נהיה אף גרוע יותר, משום שהמנהלת גונבת את רעיונותיה. וכשהבוסית הרעה שוברת את הרגל בחופשת סקי, טס ממלאת את מקומה וגם עובדת עם ברוקר בו היא מתאהבת, עד שהבוסית חוזרת לעבודה (מתוך אתר הסרט).
כמו כן, על מנת להשלים את המחקר, אבקש לערוך שני ראיונות עם נשים ערביות, פידא ונאסרין, שנמצאות בדרג הניהולי במשק הישראלי. אל נשים אלו הגעתי בעזרת מכרים.
מבנה העבודה יכלול שלושה חלקים: חלק תיאורטי, שיכלול מקורות ספרותיים; חלק אמפירי, שיכלול את השיטה והממצאים; חלק שלישי, שיכלול דיון, מסקנות וסיכום.
במסגרת העבודה נתקלתי במקורות ספרותיים שונים ומגוונים, כולל אתרי אינטרנט רלוונטיים, למשל: שדולת הנשים, שתיל, מכון אדווה, הכנסת, הלמ"ס ועוד, שבהם השתמשתי כחלק אינטגרלי מכתיבת העבודה שלי בנוסף לספרות הכתובה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירה תיאורטית
2.1 השתתפות של נשים בשוק העבודה
3. מתודולוגיה, שיטת הניתוח
4. ניתוח
5. סיכום ודיון
6. רשימת מקורות
7. נספחים (תמלילי הראיונות)

קטע מהעבודה:

כאשר עוסקים בסוגיית ניהול קריירה של נשים עולים שני מושגי יסוד מרכזיים: "תקרת הזכוכית" (Glass ceiling) ו"גבול הזכוכית" (Glass borders). המינוח "תקרת זכוכית" משמש לתיאור התסכול הרב של הנשים העובדות, אשר רואות את עצמן בכל שלב ושואפות להגיע לתפקידים בכירים, אולם נאלצות להיעצר במחסום בלתי נראה. ואילו "גבול הזכוכית" הוא בעצם השתקפות מצבן של הנשים בהיררכיה הניהולית הבכירה בעולם (אביטן, 2009).

תגים:

אישה · נשים · מגדר · הבדלי מעמדות · אישה עובדת · תקרת זכוכית · אפליה מגדרית · גברים · מעמד נחות · אי שוויון · תעסוקה · משרות · מיניות · סקס · מקצוע · קריירה · משפחה · מעמד האשה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד האישה בתפקידי ניהולי", סמינריון אודות "מעמד האישה בתפקידי ניהולי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.