היישום אינו מחובר לאינטרנט

מישל פוקו - צורות שיח ויחסי כח

עבודה מס' 069234

מחיר: 386.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם עיקרי רעיון יחסי הכח בחברה ומה זיקתם לנושא צורות השיח?

6,281 מילים ,20 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

משחר האנושות ועד ימינו ניכר כי המכנה המשותף לכל אדם הוא הדחף לאגור ידע. החל מפעולת הגנים ועד לרמת ההכרה, מנצל האדם את הידע שצבר על-מנת לשפר את יכולת הישרדותו. בתקופות בהן הישרדותו היתה נטולת איומים מידיים פנה האדם לנצל את הידע על-מנת לשכלל את הידע עצמו. בשל כך התגבשו צורות של ידע לכדי שפה - מערכת של קישורים בין סימנים ומסמנים מוסכמים - על-מנת ליצור הבניה ושיתוף של ידע. היום אנו חיים בעידן בו הידע שהצטבר כה רב עד שיצרנו מימד וירטואלי כדי להכילו. אולם במהרה הבנו שהאינטרנט אינו מהווה רק כלי לצבירת ידע, אלא כלי להצלבת נתונים ויתרה מכך: כלי לשכלול טכניקות הצלבת הנתונים.
עבודה זו תעסוק אודות האופן בו מפעילות קהילות את שפתן ואודות אופן הבנייה של מושגים של ידע בקרב קהילה. במסגרת התבוננות וסיקור ההיסטוריה אליבא דה פוקו, קיימים יחסי-גומלין הדוקים בין צורת-שיח (שפה) לבין מערכת מושגים של ידע. השיח במובנו הרחב יותר מכתיב לחברה כיצד לבטא את עצמה בדיבור, במחשבה ובמנהגים יומיומיים. כך שפרטים בתוך חברה שבויים תחת הכרה שהיא תולדה של עולם הידע שברשותם. הכרה זו, תהיה אשר תהיה, מפעילה אותם לחשוב אודות העולם בצורה מסוימת ובמקביל מונעת מהם להבחין בפרטים שאינם עולים בקנה אחד עם התפישה הרווחת. יתרה מכך, שוגים הללו לחשוב כי בידיהם הזכות לבצע הפרדה בין מה שמותר לומר לבין מה שאסור, וכן שוגים ביכולתם לאמוד באופן אובייקטיבי את הראוי מן הפסול.
זהו על קצה המזלג המעגל החובק את התהליך המכונה בפי פוקו "כוח", עליו אדון בהרחבה בגוף העבודה. כאן בחרתי להציג את מערכת הקשרים בין צורות שיח לבין הכוח. שאלת המחקר שתנחה את הקריאה: מהם עיקרי רעיון יחסי הכח בחברה ומה זיקתם לנושא צורות השיח?
אני בדעה שלאור ריבוי צורות השיח השונות המרחשות באינטרנט, ועקב כמויות הידע הבלתי נדלות הנגישות לכל אדם, מקבלים מושגים אלה משנה חשיבות. התיאוריה של מישל פוקו אודות הרשת ההדוקה בין הכוח והידע, לבין השיח הציבורי, כמו מהווה את התשתית להבנת התנגשות הנרטיביים הטיטאניים החלים בעידן הוירטואלי. בעידן זה נדמה לעתים קרובות כי צורות השיח השונות הן ישויות בפני עצמן המחפשות אמצעי הישרדות בסבך ג'ונגל הידע. לאחר שצלחה צורת-שיח למצוא לעצמה נחלה שקטה, תחל בניסיונות לתקוע שורשים ואף לשאוף להרחיב את מחוזותיה המילוליים.
כיצד באות צורות-שיח אל העולם? כיצד הן משתנות? כיצד הן משפיעות על תפישת האדם את סביבתו? ומה הקשר בין אלה לבין מערכות כח?

תוכן עניינים:
מבוא
הקדמה
תולדות השיגעון בעידן התבונה
לידתה של הקליניקה: ארכיאולוגיה של המבט הרפואי
תולדות המיניות ומושג הכח
כוח והתנגדות - פירוק היחיד
פמיניזם וכוח
שליטה של הריבון : תהליך הנרמול של האוכלוסייה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בספרו תולדות השיגעון בעידן התבונה מתאר פוקו את יחסי הגומלין בין הכוח לידע. לאורך שלבים שונים של התפתחות השיח בחברה, מתקופת הרנסנס ועד לתקופת הנאורות, מדגים המחבר את היחס ואת המעמד לה זכתה קבוצה לאור הבנתה או אי הבנתה בקרב הכלל.

תגים:

מגדר · פמיניזם · היסטוריוגרפיה · לפקח ולהעניש · ניטשה · הכליאה הגדולה · שגעון · הקליניקה · לאס מניניאס · מסמן מסומן · פילוסופיה · סטרוקטורליזם · דיכוי · מודרניזם · ז'יל דלז' · ויטגנשטיין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מישל פוקו - צורות שיח ויחסי כח", סמינריון אודות "מישל פוקו - צורות שיח ויחסי כח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.