היישום אינו מחובר לאינטרנט

דילמות אתיות בפעילות באינטרנט

עבודה מס' 069038

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחימת התופעה של שליחת דואר אלקטרוני למשתמשים ללא רצונם, באמצעות בחינת שלוש דילמות מוסריות הקשורות לפעילות ברשת ולזכויות האזרחים בחברה דמוקרטית.

6,174 מילים ,16 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

העולם המודרני מאופיין בטכנולוגיה עשירה ובעיקר בטכנולוגיה ממוחשבת, כך שניתן לומר שבעשור האחרון הפך העולם לחברה מרושתת, כאשר ברשת האינטרנט מתקיימים דפוסים חברתיים ותרבותיים. כמו בכל מרחב אחר, כך גם ברשת האינטרנט, מתנהל חליפין חברתי שיש לו יתרונות לצד חסרונות. באינטרנט היתרונות הם רבים ובולטים, העולם הפך בזכותו לכפר גלובלי של החלפת מידע ללא הגבלות זמן ומקום, הוא קישר בין פרטים ברחבי העולם ואף חיזק קשרים קהילתיים.
בנוסף, האינטרנט אפשר לפרטים רבים לבטא את קולם הייחודי תוך שהם נשארים אנונימיים, כך לפחות הם נטו לחשוב עד שהתגלה כי כל פעולה ברשת מתועדת וכי ישנם גורמים רבים, ביניהם גורמים מסחריים, אשר משתמשים במידע בכדי לשלוח דואר אלקטרוני לגולשים ולפרסם את עצמם. זהו חסרון מרכזי של הרשת, אשר נובע מקושי לפקח אחר הפעילות במרחב פרוץ הגבולות וכן לאור העובדה שלא ניתן להשליט סדר חוקתי במרחב בינלאומי, מכיוון שלכל חברה יש הגדרות שונות למותר ולאסור מבחינת התנהגות האזרחים.
בעבודה זו בחרתי לעסוק בתופעה של שליחת דואר אלקטרוני למשתמשים ללא רצונם, וזאת באמצעות בחינת שלוש דילמות מוסריות הקשורות לפעילות ברשת ולזכויות האזרחים בחברה דמוקרטית.
בפרק הראשון בחרתי לבחון כיצד ניתן לגשר על הפער שבין זכותו של הפרט החי במדינה דמוקרטית לשמירה על פרטיותו, לבין מימוש מאפיין האנונימיות המוגדרת כמאפיין מרכזי של המרחב הוירטואלי? זאת לאור היות האנונימיות אחד המאפיינים הבולטים של תהליך התקשרות ברשת ולאור העובדה שמרבית מהדואר הנשלח לגולשים נעשה ללא רצונם וללא אישורם ולכן ניתן לומר שבכך אין יישום לזכות לפרטיות המאפיינת משטרים דמוקרטיים.
בפרק השני בחנתי האם לאור העובדה שבעיית דואר הזבל וה cookies מתרחשת במרחב הוירטואלי, הגלובלי והבינלאומי יש טעם בחקיקה מקומית? כאשר ידוע שהסטייה החברתית הינה יחסית לזמן ולמקום וכי עד כה לא נוסח תקנון אתיקה בינלאומי. חשוב לבחון בכל חברה מהם עמדותיה ביחס למותר ולאסור בכדי לדעת מהם הגבולות שהיא מצפה שהחוק יגדיר. אך במרחב הגלובלי ישנה בעיה ליצור כללי התנהגות למיליוני אנשים אשר התחנכו בחברות שונות. יחד עם זאת נראה כי בעקבות האינטרנט ייתכן שבעתיד נגיע למצב שבו כן נוכל להגדיר ערכים אוניברסליים להתנהגות ואף באופן ספציפי להתנהגות ברשת. נכון להיום נמצא כי אין טעם בחקיקה מקומית אך רצוי לפתח מיני מודלים מקומיים ואף להגביר מודעות בקרב הציבור לגבי גלישתם ברשת, יתרונותיה וחסרונותיה.
בפרק השלישי ניתן דגש לשאלה, האם בחינת מידת המוסריות של מפיצי תוכנות האנטי ספאם ושל קבוצות הקוראות למאבק בדואר הזבל (cookies), היא למעשה התערבות בתהליך התקשורת והעברת המסרים מן המוען? זאת מכיוון שהתוכנות מתערבות בתהליך העברת המידע ומבצעות סינון ומחליטות עבור הנמען מה עליו לראות ולמה עליו להיחשף. נמצא כי התוכנות מגנות על הכלל ועל טובתו ולכן אין בכך פגיעה בחופש הביטוי או בזכות לפרסום של סוחרים ברשת.
בפרק הסיכום אני ממליצה להגביר מודעות חברתית ולפתח מידה של אחריות מוסרית וציבורית בקרב הגולשים, כאשר המטרה היא שנוכל כולנו ליהנות מיתרונות הרשת ולא לחוש שאנו במעקב תמידי מצד רשויות ומצד מיני סוחרים. המטרה היא ללמד התנהגות אזרחית חיובית ותורמת אשר תאפשר להמשיך את חליפין המידע מבלי לפגוע בזכויות הבסיסיות של הציבור הרחב.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 : פרטיות ואנונימיות במרחב הוירטואלי
פרק 2: חקיקה מקומית במרחב הבינלאומי
פרק 3: תוכניות האנטי ספאם ותפיסה מוסרית
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

האינטרנט מראשיתו מאופיין במספר משתנים אשר מובילים גולשים רבים בכל רחבי העולם להשתמש בו למגוון רב של צרכים, בין המאפיינים ידוע כי האנונימיות היא מרכזית שכן הפרט יושב מאחורי המסך ויכול לבחור כיצד הוא מעוניין להציג את עצמו וכן יש לו אפשרות לגלוש לאתרים מבלי שאף אחד מלבדו ידע לגבי פעולותיו (2004, Suler).

תגים:

מחשבים · פרטיות · אינטרנט · פירסום · דואר זבל · ספאם · חקיקה · מייל · אתיקה · מסחרי · ניטור אלקטרוני · מעקב אלקטרוני · מסחר אלקטרוני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דילמות אתיות בפעילות באינטרנט", סמינריון אודות "דילמות אתיות בפעילות באינטרנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.