היישום אינו מחובר לאינטרנט

החוק למניעת הטרדה מינית - 1998

עבודה מס' 067990

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ההישגים והכישלונות של החוק, כולל השוואה למצב בארה"ב.

14,153 מילים ,30 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

ההטרדה המינית רווחה כתופעה חברתית כבר מימי בראשית בתחומים שונים של החיים, והיא הוחרפה מאז כניסתן של הנשים למעגל חיי העבודה. אחד המאפיינים הבולטים של שוק העבודה הוא יחסי הכוחות הבלתי-שוויוניים בין גברים ונשים. נשים נמצאות בתחתית סולם הדרגות ברוב מקומות העבודה, מקבלות שכר נמוך ביחס לעמיתיהן הגברים, מרוכזות בסקטורים של שוק עבודה המוגדרים כסקטורים "נשיים" ונתונות ברוב המקרים למרותו של הגבר. נוסף לכך, תפקידים או מקצועות אשר נחשבים "נשיים" מכילים בהדרת התפקיד התייחסות אל מיניותה של העובדת. נורמות ההתנהגות כלפי נשים בעבודה מועתקות מן התבניות הקבועות והסטריאוטיפיות של תפקידי המין המוכרים. תבניות התנהגות אלה באות לידי ביטוי בהתייחסות אל נשים עובדות כאל אובייקט מיני, להבדיל מן ההתייחסות אל גברים עובדים(1). יצוין כי הדגשת מיניותה של העובדת על פני תפקידה המקצועי עומדת גם ביסוד הטרדה מינית של נשים העובדות בתחומים "גבריים". במקרים כאלה משמשת ההטרדה כדי להעמיד את העובדת "במקומה", כאשר מעמדה המקצועי ותפקידה מהווים איום על מעמדם של הגברים באותו מקום עבודה (בנזימן, 1995).
בישראל רק לפני יותר מעשור נתגבשה מודעות ציבורית לגבי היקף התופעה וחומרת הפגיעה של הטרדה מינית, באופן מיוחד במקומות עבודה, כשהבולט שבהם הוא השירות הציבורי ואין זה מן הנמנע שכן הטרדה מינית מוכרת היטב בקרב ארגונים בעלי אופי גברי כדוגמת הצבא והמשטרה. כך למשל, על פי סקר שנערך בשנת 1987 (טרם חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית-1998) בקרב עובדות בשירות המדינה בישראל, 40% מן העובדות נתקלו במהלך עבודתן בהטרדה מינית, ו- 31% נפגעו ממעשים פיזיים בעלי אופי מיני. ההיקף והחומרה של תופעה זאת הובילו לידי הכרה כי יש צורך להיאבק בתופעה, בין היתר באמצעות ענישה.
בתוך כך, המסמך יסקור את מטרות החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 ויתמקד בשתי שאלות מרכזיות - האם המטרות הושגו במסגרת החוק ואילו כלים הועמדו ליישומן ומה מידת יעילותן אל מול מציאות תעסוקתית משתנה באופן תדיר. עוד אציג את הקשיים הרבים ביישום החוק הלכה למעשה בשל האמצעים או "היעדר האמצעים" העומדים לרשות שני גורמים מהותיים שהם בעלי תפקיד מרכזי חשוב - המעביד והמערכת המשפטית כגוף האמון על הפעלת סמכות החוק. בהתאם לכך, יובאו פסקי דין שונים אשר ימחישו לעיתים את המצוקה האמיתית מצד בתי הדין בפרשנות שיפוטית חוטאת (לטוב ולרע) את מטרות החוק.
מטרתו המרכזית של החוק היא ללא ספק תחילה חינוכית: להעלות את מודעות הציבור הישראלי לנזק ולשלילה בהתנהגויות שבעבר נתפסו כנורמטיביות, בלתי מזיקות וחלקן אף "חברמניות". המטרה היא לגרום לנשים להיות מודעות יותר לרגשותיהן, לכאבן ולפגיעות בהן, ולעודדן להעז ולבטא את תחושותיהן. נשים נקראות לזהות מתי הן מוטרדות, ומתי ההטרדה פוגעת, משפילה ומזיקה. הן מתבקשות שלא להדחיק ולטייח, לא להאשים את עצמן ולהתבייש, אלא לפנות אל המטריד, להודיע לו כי מעשיו מטרידים ולדרוש כי יחדל. אם לאחר פנייה כזו מטריד מסרב להקשיב וממשיך להטריד - התנהגותו הופכת לאסורה, על פי חוק והמוטרדת מוזמנת לפנות ולבקש את הגנתה של מערכת המשפט. בכך החוק מעודד נשים לעבור תהליך של העצמה והתחזקות. יחד עם פנייתו אל ציבור הנשים, החוק פונה גם אל ציבור הגברים ודורש מהם להקשיב לנשים, ולגלות רגישות וכבוד לגבולות שהן מציבות. החוק דורש מגברים להיכנס לדיאלוג עם נשים, כדי להבין אלו התנהגויות מיניות הן מוכנות לסבול ואלו לא. גבר המסרב להקשיב, לשמוע ולקבל "לא" - נוטל את הסיכון כי ייפתחו נגדו הליכים משפטיים.
החוק החדש מעורר עניין רב בציבור, והביא לשינויים מרחיקי לכת במודעות הציבורית ואף בהיערכות המעשית לטיפול בסוגייה. מקומות עבודה רבים מאוד מצייתים להוראות החוק והתקינו תקנונים המבהירים לעובדים מהן התנהגויות אסורות, וכיצד ניתן להתלונן על הטרדה מינית. עובדים ועובדות רבים עוברים סדנאות וימי עיון לשם לימוד והמחשה של הנושא, ולשם פתיחת דיאלוג בין נשים וגברים בתחום זה. יותר ויותר נשים מגישות תלונות, ואלה מטופלות במקומות העבודה או מגיעות לבתי המשפט.
בהמשך מסמך זה תיבחן סוגיית המשפט המשווה: כיצד המינוח 'הטרדה מינית' נתפס בספרות המקצועית וכיצד בעיית ההטרדה המינית מוסדרת במדינות (בעלי משטר דמוקרטי) מבחינה חוקית וביטוייה בפסיקות בתי המשפט תוך כדי השוואה לישראל.

תוכן עניינים
מבוא

מהי הטרדה מינית במקום העבודה?
- הטרדה מינית - ההגדרה וגילוייה
- הטרדה מינית בעבודה - בעין משפטית
- הטרדה מינית בעבודה - בעין פמיניסטית
יעדי החוק - הישגים מול כישלונות
- העלאת המודעות הציבורית - האומנם?
- מניעת הטרדה מינית
- איתות למערכת המשפט ביחס כלפי הטרדה מינית
- האומנם קידום שוויון בין המינים - הפרספקטיבה הפמיניסטית
האמצעים ליישום החוק
- אחריות המעביד
- פתיחת שלושת מסלולי התביעה כאמצעי שאינו משרת המטרה
- נטל ההוכחה
- סמכותם הייחודית של בתי הדין לעבודה - הגיונית אך בעייתית
- פרשנויות שיפוטיות של סעיפי החוק - הטוב והרע
- נקיטת אמצעי ענישה ראויים בשירות הציבורי
- מקרה לדוגמה - המהפכה הצה"לית, כישלון או הצלחה?
בראי המשפט המשווה
- עמדת בתי המשפט בארה"ב ככלי עזר פרשני
- עמדת בתי המשפט במדינות השונות
סיכום והמלצות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הטרדה מינית - ההגדרה וגילוייה
'הטרדה מינית' היא התייחסות בלתי רצויה לאדם, לרוב לאישה, כאל אובייקט מיני. זו התנהגות בוטה הפונה אל מיניותה של אישה כאשר היא אינה מעוניינת בכך ובאופן שהיא אינה מעוניינת בו. התנהגות כזו כופה על האישה לתפוס את עצמה כמינית במקום שהייתה מעדיפה שלא לעשות כן. הטרדה מינית שוללת מאישה את הזכות להגדיר את עצמה כרצונה, כאדם אוטונומי ותבוני ומקשרת אותה, בעל כורחה, עם סטריאוטיפים פטריארכאליים של נשים כמיניות בכל הקשר וכזמינות לשימושם המיני של גברים; היא מקשרת את האישה עם השקפת עולם שבמסגרתה מיניותה היא ביטוי לחולשה ומקור לבושה ואף לחרדה (קמיר, 2002).

תגים:

אפליה בעבודה · נשים · אלימות · פמיניזם

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החוק למניעת הטרדה מינית - 1998", סמינריון אודות "החוק למניעת הטרדה מינית - 1998" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.