היישום אינו מחובר לאינטרנט

שסעים אתניים והמכשול לדמוקרטיה

עבודה מס' 067486

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזו מידה שסעים אתניים מהווים מכשול להיווצרות ויציבות המשטר הדמוקרטי?

4,133 מילים ,10 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

המקרה הקיצוני של חברה אזרחית בעייתית מבחינה דמוקרטית הוא כאשר קיימות מספר חברות אזרחיות בתוך מדינה אחת, דבר היכול לנבוע מקיומם של שסעים מעמדיים, פוליטיים או אתניים.
הפרט ב"מצב הטבעי" עליו דברו הוגי האמנה החברתית היה פרט אוניברסאלי, סתם "אדם" ללא צבע תרבותי או אתני. גם הסיבות ליציאה מהמצב הטבעי או ליסודה של המדינה היו קשורות בצרכי אדם אוניברסאליים: הצורך בביטחון, ברכוש, באושר וכדומה. כתוצאה מכך המדינה הליברלית הייתה מדינה "ניטרלית" או "אוניברסאלית" במובן שהייתה חסרת מאפיינים תרבותיים פרטיקולאריים.
אך היום, לאחר תהליך הדמוקרטיזציה שעבר על אירופה ובריה"מ במאה האחרונה ועם פתיחת הגבולות הפיזיים של המדינות, הגבולות האתניים החדשים מהווים אתגר לבחינת תרומתם החיובית או השלילית לקיום המשטר הדמוקרטי וליציבותו.
לכאורה נראה שסע אתני מהווה מכשול מרכזי לקיומו ויציבותו של המשטר הדמוקרטי ועל כן יש לבחון את השלכותיו במדינות משוסעות ואת הצעות החוקרים לחיים במדינה מסוג זה.

שאלת המחקר: באיזו מידה שסעים אתניים מהווים מכשול להיווצרות ויציבות המשטר הדמוקרטי?
טענת המחקר: אחדות לאומית רצויה לכל משטר דמוקרטי בהתהוותו ולשמירה על יציבותו. חוקרים רבים טוענים כי חברה משוסעת מקשה על קיום המשטר הדמוקרטי. אך חוקרים אחרים חוששים ממצב הפוך, הגמוניה אשר עלולה לגרום להרחקת קבוצות שוליים.
בדוגמאות של שוויץ, קנדה ארה"ב ובריטניה, ניתן לראות שישנם פתרונות שונים המאפשרים חיים זה לצד זה גם במדינות משוסעות אתנית. לכן, לא כל דמוקרטיזציה המושפעת משסעים במדינה מסוימת היא גם רלוונטית למדינה אחרת.
נקודת ההשקפה של המחברים משפיעה על מסקנות החוקרים. יש חוקרים כמו רזניק (Philip Resnick 1997) וטיילור (Charles Taylor 1998) שמולדתם קנדה ובהתאם כך גם השקפתם כי אפשר לחיות עם שסעים אתניים במדינות דמוקרטיות.
על כן, גורמים רבים במדינה משפיעים על קיום המשטר הדמוקרטי וחיפוש מתאם אחת ויחיד יהיה נדון לכישלון.

תוכן עניינים:
מבוא: הגדרת הבעיה
שאלת המחקר
טענת המחקר
מהלך הדיון:
שסעים אתניים כגורם המכשיל משטר דמוקרטי
חיים דמוקרטיים במדינות משוסעות ומכשולי האחדות הלאומית
דגם ביניים
מסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המדינות שנבחרו במאמרים אלה חשובים להעמקת הידע על שסעים אתניים במדינות דמוקרטיות מאחר ומדינות כמו שוויץ וקנדה מקיימות משטר מסוג זה ומולם ישנם מיעוטים רבים במדינות הגירה בארה"ב ובריטניה שהם המדינות היציבות ביותר פוליטית.
החלק הראשון יראה חוקרים הטוענים כי שסעים אתניים הינם גורם מכשיל לתהליך הדמוקרטיזציה, בחלק השני נביא חוקרים הטוענים כי שסעים אתניים אינם גורמים מכשילים לתהליך הדמוקרטיה ולעיתים יכולים לתרום לו, ובחלק האחרון נביא דוגמא לחוקרים הטוענים כי רק נוסחת איזון בין מחלוקת לתרבות משותפת תביא את התהליך הדמוקרטי הרצוי. לכל טענה של חוקר לבעייתיות של השסע או לחסרונו יובא פתרון לגיבוש ויציבות המשטר הדמוקרטי.

תגים:

שסעים · אתניים · דמוקרטיה · דמוקרטיזציה · יציבות · משטר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שסעים אתניים והמכשול לדמוקרטיה", סמינריון אודות "שסעים אתניים והמכשול לדמוקרטיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.