היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהדות איראן - מיעוטים במזרח התיכון

עבודה מס' 067314

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הקשרים שבין ההתפתחות הפוליטית בקהילה היהודית בכלל ובאיראן עצמה בפרט, לבין התפתחות האנטישמיות במדינה במקביל להתפתחות הפעילות הציונית בה.

6,684 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

העבודה תעסוק במאה העשרים, אשר חלפה עלינו לא מכבר, עד לתחילת שנות השמונים, תחילת עידן חומייני. אנו נבחן בעבודה את הקשרים שבין ההתפתחות הפוליטית בקהילה היהודית בכלל ובאיראן עצמה בפרט, לבין התפתחות האנטישמיות במדינה במקביל להתפתחות הפעילות הציונית בה.
על מנת לענות על השאלה אנו נפרוס את השינויים הפוליטיים המשמעותיים שעברו על איראן במאה העשרים, כך ששאר ההתייחסויות לגבי הפעילות בקהילה, האנטישמיות והפעילות הציונית יפרסו לאורך העבודה בהתאם לשינויים הראשיים בפוליטיקה האיראנית, וכך בעצם נענה על הקשרים בין ההתפתחויות בנושאים השונים.
מצבם של מיעוטים דתיים אחרים באיראן היה דומה מאוד למצב היהודים, ואף ניתן להסיק ממצבם ומפעולות השלטון נגדם, על מצב היהודים באיראן, אך בעבודה זו לא נעשה שימוש בכלי זה, אלה ננסה להישאר במסגרת הקהילה היהודית ובגורמים שהשפיעו ישירות עליה וידועה לנו עליהם.
נושא החינוך בקהילה מהווה חלק חשוב במחקרים על יהדות איראן, אך אנו נזכיר אותו בנקודות ספציפיות בלבד, מכיוון שנושא זה רחב ומגוון ואנו לא רוצים לצאת מקווי ההגדרות של השאלה המחקרית בה נעסוק.
המקורות המשמשים אותנו לעבודה מורכבים ממספר ספרים ומאמרים, אשר רובם ככולם מקורות משניים, למעט מזרחי חנינא יוצא הקהילה אשר הכניס נימה אישית לסיפרו, אך גם הוא אינו מקור ראשוני.
בנושא האנטישמיות באיראן נתקל המחקר בקשיים עקב מחסור בעדויות וכתובים בנושא, כמו כן, ההשפעה הנאצית על המדיניות האיראנית בשנות השלושים והארבעים של המאה לא נחקרה באופן ממצא ועדיין ישנן סוגיות רבות פתוחות, דבר שהקשה על הכתיבה בנושא.
שימוש רב בכתביו של אמנון נצר נעשה עקב היותו ידוע כמומחה בנושא איראן בכלל ובקהילה היהודית בה בפרט.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א: ההתפתחויות הפוליטיות בקהילה ובמדינה
רקע: מצב היהודים מהמאה ה- 16 ועד סוף המאה ה- 19
1. שינויי החוקה ברבע הראשון של המאה העשרים
2. תקופת השושלת הפהלווית
3. ראשית תקופת חומייני
פרק ב: האנטישמיות באיראן
1. תודעת העליונות האיראנית
2. השלטון הנאצי והשפעותיו עד לשנות שלטונו הראשונות של חומייני
פרק ג: הפעילות הציונית באיראן
1. מהצהרת באלפור עד חוזה סאן רמו
2. שלטון ריזא שאה: קץ הפעילות הציונית והופעת האנטישמיות הנאצית
3. שלטון מוחמד ריזא שאה: עליות וירידות בפעילות הציוניות
4. חומייני: הציונות כפשע
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מעמדם של הלא מוסלמים באיראן היה הקשה ביותר מכל ארצות האיסלאם במשך כל התקופה הנ"ל. הם היו לא רק משוללי זכויות, אלא גם נחשבו לטמאים, ומחוסרי הגנה למעשה. לפי ההלכה המוסלמית, שהייתה גם החוקה באיראן, אין רוצח חייב מיתה אם הנרצח על ידיו אינו מוסלם. די בכך שישלם דמי כופר למשפחת הנרצח, ואף זאת רק אם נמצאו שני עדים מוסלמים שיעידו נגד הרוצח בן אמונתם. ההלכה המוסלמית קובעת שעדותם של יהודי או נוצרי נגד מוסלם אינה עדות. וכך היה הדין גם לגבי פגיעות אחרות ביהודים. לא תמיד נכונים היו שני מוסלמים להעיד לטובת יהודי שנשדד על ידי מוסלם. אסור היה ליהודי לבנות בית רם, ואסור היה לו לרכב על סוס או בהמה גבוהה, לבל יתרומם מעל למוסלם. כמובן שמס הגולגולת היה שריר וקיים.

תגים:

שואה · אנטישמיות · איסלאם · המאה · העשרים · אייתוללה · רוחוללה · מוסווי · חומייני · שיעה · בלפור · ההסתדרות · הציונית · בפרס · בטאון · הגאולה · מוחמד · ריזא · שאה · תנועת · החלוץ

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהדות איראן - מיעוטים במזרח התיכון", סמינריון אודות "יהדות איראן - מיעוטים במזרח התיכון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.