היישום אינו מחובר לאינטרנט

חיזבאללה - הזרוע הארוכה של איראן במזרח התיכון

עבודה מס' 070309

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הצליחה איראן בעזרת החיזבאללה להשיג את מטרותיה.

4,381 מילים ,11 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979 היתה אחד המאורעות המעצבים בתולדות המזרח התיכון בעת החדשה, בעלת תמורות עמוקות באיראן ובזירה הבינלאומית. בראשית דרכה ניסתה איראן האסלאמית לייצא את המהפכה למדינות ערב בעלות משטר רעוע כשלבנון השסועה ממלחמת אזרחים נבחרה לשמש כמדינה הראשונה לניסיונות אלה.
עבור איראן, ללבנון היו נתוני הפתיחה הטובים ביותר ליצוא המהפכה - משטר רעוע ואוכלוסיה שיעית מקופחת תמידית, המוצאת אפשרות לבטא את שאיפותיה הפוליטיות הודות לפטרון ענק בעל אותה זהות דתית. באמצעותם ביקשה איראן לכונן בלבנון משטר המושתת על חוקי האסלאם ובכך להפכה לראש חץ של המפכה האסלאמית בעולם כולו. יתרה מזאת, על ידי מעורבות במדינה הגובלת בישראל, ביקשה איראן להגביר את השפעתה על תהליכים בזירת הסכסוך הישראלי-ערבי ולבצר את מעמדה כגורם עיקרי בחזית הסירוב הערבית היוצאת נגד כל ניסיון להסדר באזור, ושוללת את עצם הלגיטימיות של ישראל כמדינה.
בהתבסס על נתונים אלו, יצרה איראן בלבנון תנועה אסלאמית דתית קיצונית בצלמה המשקפת את שאיפותיה ורצונותיה של. תנועת החיזבאללה, יציר כפיה של איראן, גיבשה לעצמה חזון הקורא להקמתה של רפובליקה אסלאמית בלבנון, לג'יהאד נגד ישראל ולכיבוש ירושלים.
שאלת המחקר בעבודה זו תהיה: האם הצליחה איראן בעזרת בת חסותה, תנועת החיזבאללה, להשיג את מטרותיה בלבנון - הפיכתה של לבנון למדינה אסלאמית, והאם הצליחה איראן הודות לתנועת החיזבאללה להפוך לגורם דומיננטי בסכסוך הישראלי-ערבי?
הפרק הראשון ידון ברקע להקמת תנועת החיזבאללה בלבנון - שילוב של מבנה המערכת הפוליטית בלבנון עם המהפכה האסלאמית באיראן. בתחילה אבחן את הרקע למערכת הפוליטית הרעועה מראשית המאה ה-20, את פרוץ מלחמת האזרחים במדינה כתוצאה ממערכת רעועה זו ופלישתה של סוריה למדינה בעקבות המלחמה. לאחר מכן אדון כיצד המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979 ופלישת צה"ל לבנון היוו מאיצים להקמת תנועת החיזבאללה.
הפרק השני ידון באידיאולוגיה המנחה את תנועת החיזבאללה על בסיס מצעה כפי שהוצג ב-1985. לאחר מכן אבחן את התנהלות התנועה ואת הפיכתה מתנועה צבאית לתנועה פוליטית-אזרחית המשמשת כנדבך חשוב בפוליטיקה הלבנונית. בסוף הפרק אדון בקו המנחה את החיזבאללה ביחסה לישראל.
הפרק השלישי יעסוק ביחסיה של תנועת החיזבאללה עם איראן וסוריה. איראן המשמשת פטרון אידיאולוגי-לוגיסטי-פיננסי וכמי שהקימה את התנועה. וסוריה השליטה הבלעדית בלבנון עד 2005, בת ברית אסטרטגית של איראן, אך אם זאת חרדה לאינטרסים שלה במדינה - בפרק זה אבחן את יחסי הגומלין בין שלושת השחקנים הפוליטיים.
בסיכום אענה על שאלת המחקר, האם שלושה עשורים מתום המהפכה והקמת תנועת החיזבאללה, השיגה איראן את מטרותיה בהקמת מדינה אסלאמית בלבנון והאם הצליחה להפוך למרכיב מרכזי בסכסוך הישראלי-ערבי.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - הרקע להקמת תנועת החיזבאללה
פרק ב' - החיזבאללה - אידיאולוגיה, התנהלות ותפיסת המאבק בישראל
פרק ג' - חיזבאללה - בין איראן לסוריה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חיזבאללה היא תנועה פוליטית בעלת הנהגה מקומית ותמיכה של האוכלוסייה אשר הזדהתה עם המסר הדתי, תנועה אשר הגיעה לעמדת כוח בלבנון לצד ארגונים אחרים. אולם דרכה של התנועה ואופי פעולתה עוצבו על-ידי סוריה ואיראן - האינטרסים שלהן, מידת המעורבות של כל אחת מהן בלבנון ומערכת היחסים בין שתיהן. הברית האסטרטגית בין סוריה לאיראן שהושתתה על שיקולים אזוריים ועל אינטרסים כלכליים היא זו המאפשרת את גבולות החופש של חיזבאללה בלבנון ואת מידת המאבק שלה מול ישראל.

תגים:

חיזבאללה · איראן · ישראל · מזרח תיכון · טרור · לבנון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חיזבאללה - הזרוע הארוכה של איראן במזרח התיכון", סמינריון אודות "חיזבאללה - הזרוע הארוכה של איראן במזרח התיכון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.