היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ישראל ואיראן החל משנת 1948 ועד שנת 1989

עבודה מס' 065537

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקשרים בין ישראל לאיראן לאורך ארבעים שנים, החל מקום מדינת ישראל- אז היה בשלטון באיראן רזא שאה - ועד לעלייתו ומותו של האייתוללה ח'ומייני.

6,073 מילים ,8 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

מיקומן הגיאוגרפי של ישראל ואיראן אינו יוצר בהכרח תחרות ביניהן, ויחסית ליריבות של כל אחת מהן עם שכנותיה הערביות אין עוינות היסטורית בין השתיים. אף שאיראן מייחסת לישראל מזימות להתפשטות, גם החזון המרחיק לכת ביותר אינו מגיע לתחומי איראן ולאף אחת מהן אין תביעות טריטוריאליות מהשנייה. מבחינות מסוימות יש להן אינטרסים אסטרטגיים משותפים, הנובעים ממיקומן ומזהותן הנבדלת באזור. למרות דימוין, כמדינות בטוחות בעצמן, חזקות ומאיימות על סביבתן, למעשה, וזהו קו דמיון נוסף בין שתי המדינות, שתיהן ניצבו בפני בעיות קשות בגבולותיהן, הן חשות מידה רבה של חוסר ביטחון ואיום על-ידי סביבתן הקרובה.

איראן נתפסה כמדינה שולית, אחת מ"מדינות הפריפריה". היא אינה גובלת עם ישראל, לא הייתה שותפה לאף אחת מן המלחמות שניהלו מדינות ערב נגד ישראל מאז כינונה ואף אינה נמנית על הזרם המרכזי-הסוני בעולם האסלאם, שכן רוב אוכלוסייתה שיעית. לאור כל אלה, לא מיקדה איראן תשומת לב בציבור הישראלי הרחב, מצד גורמי ביטחון, ואף מצד גורמי אקדמיה החוקרים את המזרח התיכון החדש.

ואולם, שמה של איראן, בעשורים האחרונים, מוזכר באופן קבוע בעולם כולו, במרחב המוסלמי ובסדר היום הישראלי. בעוד שערב המהפכה האסלאמית קיימה איראן יחסים הדוקים עם ישראל, לאחר המהפכה הפכה לקיצונית שבמתנגדיה. תורתו הרדיקלית של המשטר האסלאמי ומדיניותו, קשריה של איראן המהפכנית עם תנועות האסלאם הרדיקלי - מהחמאס, החזבאללה והג'יהאד האסלאמי, עד לתנועות רדיקליות בסודן, באלג'יריה ובאפגניסטן - סיועה למתנגדי ישראל והעמדת עצמה בראש המחנה המתנגד לתהליך השלום, עם האפשרות של שילוב בין האידיאולוגיה הקיצונית ונשק השמדה המוני, הם היבטים אחדים של "האתגר האיראני".

עבודה זו בוחנת את הקשרים בין ישראל לאיראן לאורך ארבעים שנים, החל מקום מדינת ישראל- אז היה בשלטון באיראן רזא שאה - ועד לעלייתו ומותו של האייתוללה ח'ומייני.
השאלות המנחות את עבודתנו הם מתי נרקם הקשר בין שתי המדינות? אילו תחומים הקיפה מערכת יחסים זו? מה הביא לניתוק החד בין ישראל לאיראן עת מהפכת ח'ומייני? והאם על אף הניתוק הרשמי בקשרים התבצעו עסקאות נשק שונות בין ישראל ואיראן?

תוכן עניינים
מבוא
פרק 1: יחסי ישראל איראן בתקופת כהונתו של רזא שאה פהלווי
פרק 2: עלייתו של ח'ומייני לשלטון והתפרקות היחסים בין ישראל ואיראן
פרק 3: האידיאולוגיה של ח'ומייני והגורמים לעוינות כלפי ישראל
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הקמת מדינת ישראל במאי 1948, תוך ניצחונה על שבעת צבאות ערב הולידה הערכה מחודשת במדיניות המזרח - תיכונית של השאה. מאז הוקמה הליגה הערבית בשנת 1945 הסתייגה איראן מהתעצמות כוחן של מדינות ערב, ועכשיו קמה מדינה לא ערבית חזקה נוספת במזרח התיכון. מבחינת איראן לישראל חשיבות גדולה מעצם היותה חיץ בין מצרים לירדן וסעודיה. ישראל שאפה להדק את יחסיה עם איראן מתוך רצון ליצור שיתוף פעולה אל מול המדינות הערביות היריבות. בשל רצון זה יזמה ישראל את "ברית הפריפריות" עם איראן, תורכיה ואתיופיה. מטרת הברית הייתה ליצור אחדות בין המדינות הלא- ערביות במזרח התיכון וכן ליצור חיץ כנגד התפשטות הקומוניזם במזרח התיכון על בסיס של קשרים כלכליים(1). סיבה נוספת להידוק הקשרים היא עקב רדיפות היהודים ברחבי עיראק הביאו את ישראל ואיראן לידי הסכמה כי איראן תשמש בסיס מעבר ליהודי עיראק המבקשים להגר ארצה.
--------------------------------------------------------------------
1. המהפכה האיראנית בשנת 1979 פגעה ומוטטה לחלוטין את ברית הפריפריות.

תגים:

רזא שאה פהלווי · ח'ומייני · חומייני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ישראל ואיראן החל משנת 1948 ועד שנת 1989", סמינריון אודות "יחסי ישראל ואיראן החל משנת 1948 ועד שנת 1989" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.