היישום אינו מחובר לאינטרנט

סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים

עבודה מס' 067064

מחיר: 120.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מידת השימוש בסטריאוטיפים מיניים בספרי קריאה לגיל הרך בהיבט של התוכן המילולי וכן בהיבט הגראפי של הספרים.

13,818 מילים ,24 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

נושא המחקר הינו סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים.
סטריאוטיפים הינם רשמים מכלילים ועמוסי ערכים, שבהם משתמשים בני קבוצה אחת, כדי להגדיר או לאפיין בני קבוצה אחרת. בנוסף מהותם של הסטריאוטיפים הינה בתפיסת אנשים או קבוצות מסוימות על סמך קטגוריות כגון: מין, גיל, מקצוע, מעמד חברתי- כלכלי ואף מראה חיצוני.
שיפוט על בסיס סטריאוטיפי שולל מהאדם, שאליו מתייחס הסטריאוטיפ, את הזכות לקבלת יחס אישי, התואם את תכונותיו האישיות.
גישות פמיניסטיות שונות מתארות את נושא אי השוויון בין נשים וגברים בתחומים השונים. המושג פמיניזם מוגדר כ"אידיאולוגיה של שחרור האישה". על פי הגדרה זו, יש מכנה משותף לכל הגישות ולכל ההגדרות והוא האמונה היסודית והמהותית שנשים סובלות מאי צדק בגלל היותן נשים. גישות אלו מתארות באופן שונה את בעיית הפטריארכאליות בחברה. פטריארכאליות מאופיינת בכך שהמשפחות הופכות את הנשים לרכושם המיני והכלכלי של הגברים. זה היה נכון בעבר, וזה נכון גם כיום, כשנשים עדיין נושאות בעיקר האחריות לגידול הילדים ולמלאכות הבית וזאת למרות השתלבותן המואצת בשוק העבודה.
ספרי הלימוד וספרי קריאה לילדים הינם אחד המקורות החשובים לחיברות של בני הדור הצעיר ולהקניית ערכים חברתיים- תרבותיים בין אם בגלוי ובין אם בסמוי. חיברות לתפקידי מין הוא תהליך שהחברה מעצבת באמצעותו את הילד והילדה לקראת תפקידים נשיים וגבריים. בתהליך זה נבנית זהותו המגדרית של האדם, ובמהלכו מתגבש תפקיד מגדר. התהליך נמשך לאורך תקופת הילדות, ונרכשים בו ההעדפות, כישורים, תכונות, התנהגויות ותפיסות עצמיות שנחשבות להולמות את המין בהתאם לסטריאוטיפים הרווחים.
רבים מכותבי ספרות הילדים, נעזרים לעיתים תכופות בתיאורים סטריאוטיפיים של טיפוסים, במקום בתיאור ייחודיות הדמות הנדונה. רובה של הספרות הפופולארית הנכתבת כיום בישראל והרבה מספרי הלימוד הנמצאים בשימוש, נצמדים לדפוסי מין מיושנים שאינם תואמים עוד את המציאות בפועל. ספרים אלו רוויים סטריאוטיפים מיניים חד משמעיים בהם יש תיאור של האישה כנחותה מן הגבר בתכונותיה, בכישוריה ובתפקידים שהחברה מועידה לה, כך שהם משמשים בידי החברה כלי רב עוצמה המונע את סיכויי השוויון בין המינים גם לעתיד, ומשדר לדור הצעיר מסרים המנציחים את האפליה והקיפוח.

שאלות המחקר בהן אדון במהלך עבודה זו הן: 1. מהי מידת השימוש בסטריאוטיפים מיניים בספרי קריאה שמיועדים לגיל הרך (גיל4-6)? 2. האם יש הבדלים במידת השימוש בסטריאוטיפים מיניים בהיבט התוכני לעומת ההיבט הגראפי?
המחקר הינו מחקר שבחלקו הוא איכותי אשר מבוסס על ניתוח תוכן של ספרי קריאה באמצעות דף קידוד של קריטריונים, ובחלקו השני הוא כמותני אשר מבוסס על הכנסת נתוני הניתוח לטבלאות בתוכנת excel וביצוע ניתוח סטטיסטי. מדגם המחקר הינו חמישה ספרי קריאה לגיל הרך לגילאי גן חובה- (4-6 ): 1. מפתח הלב/ נירה הראל 2. גול בסלון/ פיליפ וכטר 3. גומות החן/ מאיר שלו 4. דירה להשכיר/ לאה גולדברג 5. אבא עושה בושות/ מאיר שלו.
בפרק התיאורטי אדון במספר נושאים מרכזיים אשר יתנו תמונה כוללת ונרחבת לשם מענה לשאלות המחקר. בין הנושאים שיידונו: נושא הפמיניזם, סטריאוטיפים מיניים בחברה והשפעותיהן על הפרט וכן סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים.
נושא הסטריאוטיפים המיניים בספרי הילדים שנחקר בעבודה זו, חשוב בעיקר לשם העלאת המודעות בחברה לגבי אי השוויון שקיים בין המינים ומתבטא בין השאר בספרי הקריאה לילדים. ספרי ילדים מהווים מקור מהותי בתהליך החיברות של הילד וקבלת הזהות העצמית שלו, כך שסטריאוטיפים מיניים מקנים לילד תפיסות סטריאוטיפיות מוטעות ולא שוויוניות. ייחודיות המחקר היא בכך שהוא בודק את קיומם של סטריאוטיפים מיניים בספרי הילדים לגיל הרך במגוון רחב של קריטריונים בשני ההיבטים המרכזיים שמהם בנוי ספר, ההיבט התוכני וההיבט הגראפי.
ממצאי המחקר מורים שעל אף הניסיון ליצור מערכת חינוך שוויונית מצויים בספרי הילדים סטריאוטיפים מיניים רבים, לצידם ישנם אזכורים שמעידים על הצגה שוויונית אך הם מעטים ולא משמעותיים לעומת ריבוי הסטריאוטיפים. בשני ההיבטים שנבדקו, הן ההיבט התוכני והן ההיבט הגראפי נמצא שימוש רב בסטריאוטיפים מיניים ברוב הקריטריונים שנותחו. השימוש בסטריאוטיפים בולט בממצאי המחקר יותר משימוש שוויוני וניטרלי באזכורים שונים של שני המינים.
כמו כן ממצאי המחקר מראים כי ישנו שוני בשימוש בסטריאוטיפים מיניים בשני ההיבטים שנחקרו. נמצא כי השימוש בסטריאוטיפים מיניים נשיים גבוה יותר בהיבט הגראפי, לעומת זאת השימוש בסטריאוטיפים גבריים גבוה יותר בהיבט התוכני.
על מנת לפעול למען שוויון בין המינים והצגה שוויונית שלהם בספרי הילדים יש להגיע לאיזון של מצב המינים הן בהיבט התוכני והן בהיבט הגראפי של הספרים. איזון זה ייושם על ידי מערכת החינוך וביניהם מחברי ומאיירי הספרים אשר ימנעו לחלוטין מהצגת סטריאוטיפים מיניים בצורות שונות.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
פרק א': גישות סוציולוגיות להבנת ההבדלים בין המינים
א.1- פמיניזם
א.2 פמיניזם ליברלי
א.3 פמיניזם רדיקאלי
פרק ב': סטריאוטיפים מיניים בחברה
ב.1- סטריאוטיפים מיניים
ב.2- חיברות לתפקידי מין
ב.3- השפעותיהם של סטריאוטיפים מיניים על הפרט
פרק ג': סטריאוטיפים מיניים בספרות ילדים
ג.1- ספרות ילדים
ג.2- סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים
ג.3- סטריאוטיפים מיניים באיורים בספרי ילדים
ג.4- שינוי הגישה הסטריאוטיפית
פרק ד': מתודולוגיה
פרק ה': ממצאי המחקר
פרק ו': סיכום הממצאים
ו.1- מידת הסטריאוטיפים המיניים בספרי הילדים
ו.2- הבדלים בין שני ההיבטים בשימוש בסטריאוטיפים מיניים
פרק ו': דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: דפי הקידוד אינם כלולים בקובץ העבודה.

קטע מהעבודה:

הגישות הסוציולוגיות שאדון בהן להבנת ההבדלים בין המינים הן גישות פמיניסטיות מרכזיות שמתארות באופן שונה את בעיית הפטריארכאליות בחברה. פטריארכליות מאופיינת בכך שהמשפחות הופכות את הנשים לרכושם המיני והכלכלי של הגברים. זה היה נכון בעבר, וזה נכון גם כיום, כשנשים עדיין נושאות בעיקר האחריות לגידול הילדים ולמלאכות הבית למרות השתלבותן המואצת בשוק העבודה.
גישות פמיניסטיות אלו מכתיבות אסטרטגיות שונות של שינוי חברתי במין הנשי. (רוזין, 2000).
תחילה אדון ברעיונות יסוד של הפמיניזם. המושג פמיניזם מוגדר כ"אידיאולוגיה של שחרור האישה". על פי הגדרה זו, יש מכנה משותף לכל הגישות ולכל ההגדרות והוא האמונה היסודית והמהותית שנשים סובלות מאי צדק בגלל היותן נשים העיקרון הבסיסי של הפמיניזם הינו "הפריצה" לתוך הבית והריסת קירותיו של חדר המיטות, וכן חשיפתו לדיון ציבורי תוך ניפוץ טאבואים מסורתיים.

תגים:

סטריאוטיפים · מין · ומגדר · שוויון · בין · המינים · אפליה · מגדרית · ספרות · ילדים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים", סמינריון אודות "סטריאוטיפים מיניים בספרי ילדים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.