היישום אינו מחובר לאינטרנט

אוריינות נשים בחברה החרדית

עבודה מס' 066777

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תופעת לימוד הנשים כמהפכה פמיניסטית, כמהפכה פלורליסטית וכחלק מתהליך שלא ניתן למתנו בתוך החיים בחברה מערבית מודרנית.

7,803 מילים ,12 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות ניכרת מגמה גוברת והולכת של נשים דתיות המגיעות לבית מדרש שנבנה במיוחד עבורן, בו הן לומדות גמרא הן לצורך רוחני והן לצורך הלכתי. מגמה זו מעניינת במיוחד בהקשר זה, בשל המפגש הבלתי אפשרי בין שני עולמות תוכן שונים ונפרדים: פמיניזם ודת.
האם יש מקום עבור האישה לעסוק בלימוד גמרא? הרי לאשה נושאים הקודמים ללימוד הגמרא כגון לימוד ההלכות והדינים בהם היא חייבת, לימוד המצוות,חיזוק אמונתה וכו'. ובכלל, האם תחום הגמרא קשור לנפש האשה? האם מסוגלת היא להבין דברי תורה ולא להוציאם להבליהם? כיצד יתקבלו לימודי גמרא לנשים בחברה הדתית? האם פותחת חברה זו פתח להיווצרות מעמד חדש כתוצר של תהליך מהפכני?
שאלות כאלו ודומות להן נשמעות בשיח הציבורי בנושא והן עולות בקול עז מתוך הספרות המחקרית בתחום.
עניינה של עבודה זו הוא בתהליך הבניית המסגרת החינוכית לנשים דתיות, אשר בה הן לומדות גמרא והלכה ומוכשרות לתפקידים בעלי חשיבות קהילתית כמו טוענות רבניות, פוסקות הלכה, תלמידות חכמים וכד' - תחומים שעד היום הוגדרו כטאבו גברי בלבדי.
כניסה זו של נשים לתחום גברי למדני היא כמעט חסרת תקדים בכל ההיסטוריה היהודית, וקיים ויכוח האם יש בכך משום אתגר לסדר חברתי הנשלט ומוגדר ע"י גברים, או שמא הנשים הלומדות מגיעות מתוך אהבת האל לשמה ועבודת שמיים.
לצורך מתן מענה לסוגיה מרתקת זו, ננסה לחקור את תופעת לימוד הנשים כמהפכה פמיניסטית, כמהפכה פלורליסטית וכחלק מתהליך שלא ניתן למתנו בתוך החיים בחברה מערבית מודרנית. לחליפין, ואולי למען ההגינות, נרצה לבדוק האם לא קיימת מגמה אשר שואפת לשמר את מקומן של אותן הנשים בתוך הסדר החברתי הקיים, הבטוח והמוכר מימים ימימה.
המחקר יסתמך על רקע תיאורטי רחב, המורכב ממחקר אנתרופולוגי של חוקרת בעלת זווית ראיה חילונית, מאמרים רבים של נשות אקדמיה הבאות מהעולם הדתי, לצד כתבים מזווית גברית. חלקה האמפירי של העבודה יעשה באמצעות שלושה ראיונות עומק עם שלוש דמויות מפתח המייצגות חתכים שונים במהותן ובאופיין באוכלוסיית המחקר.
חשוב לציין, כי בשל הקושי לחדור לעולם החרדי, החלטנו להתמקד בזרם הדתי- לאומי, אשר מאפשר יותר גישה אליו מבחוץ. יתכן כי דווקא בעולם החרדי, אשר מתייחס ללמדנות נשים כפלישה לתחום גברי, היה מעניין יותר לחקור את הנושא ולגלות כיצד מושפע הסדר החברתי מזעזועים בתחום המגדר.

תוכן העניינים:
תוכן העניינים:
מבוא
- רקע היסטורי - תהליך צמיחתה והיווצרותה של חברת הלומדות
- למדנות נשים כמגמת שינוי סדר חברתי קיים
למדנות נשים כמהפכה פמיניסטית
למדנות נשים כמהפכה פלורליסטית
טוענות רבניות - הן כבר שם.
- למדנות נשים כמגמת שימור סדר חברתי קיים
- ניתוח ראיונות
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: נספחי הראיונות אינם כלולים בקובץ העבודה.

קטע מהעבודה:

במהלך כל ההיסטוריה היהודית, ניתן לזהות נשים יהודיות העוסקות בלימודי תורה. (אלאור,1992). כיאה לתהליכים חברתיים, שורשיו של תהליך ההבניה של חברת הלומדות כמוסד, אף על פי שהחל כבר בתחילת המאה ה-19, נעוץ בהקשרים ההיסטוריים של אותה התקופה ומושפע בעיקר מתופעות שהן חיצוניות לעצם למדנות נשים.
אלאור (1992) מצביעה של שני מאפיינים מרכזיים בחברה הדתית שהביאו לאפשרות של לימודי קודש לנשים:

תגים:

יהדות · השכלה · לימוד · תורה · פמיניזם · נשים · למדניות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אוריינות נשים בחברה החרדית ", סמינריון אודות "אוריינות נשים בחברה החרדית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.