היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבודה סוציאלית בעדה החרדית

עבודה מס' 065827

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האפשרות לפעילות של עו"ס בקרב העדה החרדית.

3,675 מילים ,16 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ב- 15.12.06 הסתיים מחזור ראשון של מסלול לימודי עבודה סוציאלית. מסלול לימודים שנוסד ביוזמתה של עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף. הכנסת לימודי העבודה הסוציאלית לחברה החרדית מבטאת ללא ספק שינוי עמדות שחל בתוך החברה הזו. שינוי עמדות שנובע מהצורך לענות על בעיות המטרידות את אותה חברה, ואשר המסגרות הקהילתיות המסורתיות שלה לא מצליחות תמיד לתת מענה מספק.
מתן הכשר ללימודי עבודה סוציאלית על ידי ההנהגה הרבנית אינו דבר של מה בכך. לימודי עבודה סוציאלית נתפשו אצל רבנים ועסקנים כבעייתיים במיוחד בשל לימודי הפסיכולוגיה הכרוכים בהם. גם לימוד נושאים כסטיות חברתיות כאלה ואחרות בעייתי בגלל היותו נוגד את מערכת האמונות החרדית. היתה גם רתיעה מהחשיפה של בנות תמות לצדדים היותר מכוערים של החברה. העובדים הסוציאליים החרדים הבודדים היו מקרב חוזרים בתשובה או ממוצא אנגלוסקסי.
מה שהביא לבסוף להכשר מצד רבנים אחדים, ובראשם הרב יוסף, ולהסכמה שבשתיקה מצד אחרים, היה מצד אחד ההכרה בחוסר האמון כלפי עובדים סוציאליים חילונים בציבור החרדי, ומצד אחר ההבנה שסוגיות רגישות כהוצאת ילדים מהבית ושיבוצם בפנימייה דורשות טיפול של אדם מהקהילה שמבין את רגישויותיה. בנוסף, הפתיחה של מסגרות טיפול חרדיות, ובהן מקלטים לנשים מוכות ומעונות לנערות במצוקה ולילדים שעברו התעללות מינית, אף היא יצרה צורך דחוף באנשי מקצוע.
גם לפני הקמת מסלול הלימודים הזה, החברה החרדית לא היתה סגורה לחלוטין בפני פעילותם של העובדים הסוציאלים. יחד עם זאת, בגלל מאפייניה המיוחדים של החברה החרדית, האופן שבו יכולים העובדים הסוציאלים לפעול באותה חברה שונה מאופן פעולתם בחברה החילונית.
מטרת עבודה זו היא לבחון באיזו מידה ניתן ליישם פרקטיקה של עבודה סוציאלית בקרב החברה החרדית. איזה מאפיינים יש לפרקטיקה הזו. איזה דילמות עומדות בפני העובדים הסוציאלים בבואם להתמודד מול האוכלוסיה החרדית, ואיזו תרומה יכולה להיות להכשרת עובדים סוציאלים מקרב העדה החרדית.

תוכן העניינים:
מבוא
חלק א': מאפיינים מרכזיים של העדה החרדית
א. התהוות הקהילה החרדית
ב. היבטים כלכליים של החברה החרדית
ג. המימד הערכי והתרבותי
ד. האישה החרדית

חלק ב' : הקוד האתי של העבודה הסוציאלית והקשיים ביישומו בחברה החרדית
א. מרכיבים בעייתיים בקוד האתי
ב. שיקולים שעובדים סוציאליים צריכים להביא בחשבון בעבודה עם אוכלוסיה חרדית
ג. עובד סוציאלי חיצוני או פנימי
ד. עקרון הכוח השקול

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החברה החרדית היא תופעה מודרנית. זה אותו פלג ביהדות שהתגבש כתגובה לתהליכי החילון, ההשכלה, המודרניזציה ,שארעו לעם היהודי החל מהמאה ה-18 במרכז אירופה ובמזרחה. (קימרלינג 2004). התבדלותם של החרדים נבעה משלושה אירועים מרכזיים: ההשכלה, שגרמה לחילון , השואה, אשר השמידה את מרבית הקהילות במזרח אירופה , הציונות והקמת מדינת ישראל. (אלאור ב' 1992 , שלהב 1991)
הטראומות הללו יצרו בקהילה החרדית תחושה של איום ומחויבות, הם חשים עצמם כשארית הפליטה של העם היהודי. (שלהב 1991)

תגים:

מגזר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבודה סוציאלית בעדה החרדית", סמינריון אודות "עבודה סוציאלית בעדה החרדית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.