היישום אינו מחובר לאינטרנט

פיקוח בינלאומי על התחמשות גרעינית - המקרה האיראני

עבודה מס' 066617

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: משטר הביטחון הבינלאומי למניעת תפוצת נשק גרעיני, תוך התמקדות בהתנהלותה של איראן, ניסיונותיה להתחמש והתמודדותה עם המערכת הבינלאומית ומשטר הביטחון.

7,055 מילים ,20 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

"את המלחמה הגרעינית אין עוד להגדיר כהמשך המדיניות באמצעים מלחמתיים, לפי נוסחת קלאוזוביץ - יש לראותה כאמצעי להתאבדות האנושות כולה"(1). זאת יאמרו הטוענים כי העידן הגרעיני העלה ברמה אחת את הסכנה המלחמתית והאכזריות במערכת הבינלאומית. לעומתם, יש הטוענים כי דווקא הימצאותו של הנשק ההרסני, הוא גורם מרסן ומאזן את השחקנים השונים במערכת. כך או כך נעשים ניסיונות להגביל את מספר השחקנים שבבעלותם פצצה גרעינית, ולרסן את אלו שביכולתם המיידית ללחוץ על ההדק.
כאמור, במשך מספר עשורים מתעסק העולם בשאלת האיום הגרעיני. לאחר סיום עידן הדו קוטביות, התפרקות ברית המועצות והתפוררות הגוש הקומוניסטי, עלתה החשיבות של דינאמיקה אזורית, לרבות הדינאמיקה במזרח התיכון. למאבק העולמי כנגד הפצצה הגרעינית תפקיד משמעותי במניעת הפצתו, אם כי לא ביעילות מוחלטת. ולראיה, מאז כניסת אמנת ה-NPT (No - Proliferation Treaty) לתוקף, בשנת 1970, מספר המדינות בעלות יכולת גרעינית מוצהרת עלה מחמש לשמונה(2).
עניינה של עבודה זאת הוא בבחינת השאלה: מהי מידת יעילותם של האמצעים הבינלאומיים לפיקוח על התחמשות גרעינית של מדינות ועל השימוש בנשק גרעיני בזמן סכסוכים? שאלת המחקר תידון תוך שימוש במקרה הבוחן האיראני וניסיון לענות על השאלות: האם האמצעים הקיימים להגביל התחמשות גרעינית ושימוש בנשק זה יעילים במקרה האיראני? וכיצד ניתן למנוע התחמשות איראנית עתידית?
השערת המחקר היא כי לאמנת NPT אין תוקף מספק והיא איננה ממלאת את יעדיה, ואף גורמת לנזקים, בגלל העברת מסרים כפולים ואי אכיפה מספקת של החוקים. זאת ניתן לראות באופן ברור במקרה האיראני, כפי שיוכח בהמשך. כמו כן, ניתן להבחין בשוני מהותי במדיניות של ארצות הברית לבין זאת של האיחוד האירופי, כלפי מדינות סוררות. למרות זאת, ישנן אופציות לשיפור האכיפה ולמניעת, או האטת, התחמשות איראנית נוספת, אם במסגרת האמנה ותנאיה, אם בעזרת אקטיביזם בינלאומי ואם בעזרת יוזמות פרטניות אחרות של שחקנים בודדים כמו ארצות הברית, ישראל, או מדינות האיחוד האירופי.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: רקע - הפצצה הגרעינית והניסיונות לרסנה
פרק 2: פיקוח בינלאומי על התחמשות גרעינית ומידת יעילותו
פרק 3: הפיקוח הבינלאומי במקרה האיראני
פרק 4: אופציות פעולה למניעת התחמשותה של איראן
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

בפרק זה אבקש לתת רקע היסטורי על הפצצה הגרעינית והניסיונות לרסנה, כמו גם הגדרת מושגי יסוד באסטרטגיה גרעינית וביחסים הבינלאומיים. האמנה לאי הפצת נשק גרעיני תוצג על סעיפיה השונים.
האסטרטגיה מוגדרת על ידי יהושפט הרכבי כ"אומנות אי המלחמה"(4). לאמור, מניעת השימוש בכוח, על ידי הרתעה יעילה, היא המשקפת אסטרטגיה מצליחה לעומת אחרת. ההרתעה הינה, אם כן, מניעת פעולה של היריב על ידי איום, ללא הצורך לממשו. הקשר בין האסטרטגיה והמדיניות, הדיפלומטיה והביטחון, הפכה קריטית בעידן הגרעיני. זה נובע מתוך ההבנה כי המלחמה הגרעינית היא דבר הרסני וקטלני, אם לא סופני לכל הצדדים המעורבים. לכן, האסטרטגיה הפכה להיות בימינו מכשיר דיפלומטי, וההרתעה באמצעות שימוש בנשק גרעיני, לחלק מתבקש ממדיניות החוץ של מדינות.

תגים:

נשק · גרעיני · איראן · NPT · משטר · ביטחון · פיקוח · בינלאומי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פיקוח בינלאומי על התחמשות גרעינית - המקרה האיראני", סמינריון אודות "פיקוח בינלאומי על התחמשות גרעינית - המקרה האיראני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.