היישום אינו מחובר לאינטרנט

יישוב סכסוכים וטכנולוגיה

עבודה מס' 066541

מחיר: 314.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משפיעה הטכנולוגיה על העימות המלחמתי המסורתי, והאם ביכולתה לתרום דווקא לישוב הסכסוך, ולא עוד לשמש רק ככלי נשק?

6,074 מילים ,15 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

רישומים היסטוריים ומחקרים סטטיסטיים מצביעים על המסקנה האחת: לחימה וסכסוכים מזוינים היו מאז ומעולם עיסוק נפוץ בקרב בני האדם. בספר "מדע, טכנולוגיה, ושדה הקרב"(1) מועלית גישה היסטורית הקובעת כי מאז תחילת הספירה היו רק 4 שנים בהן לא התחוללה מלחמה על כדור הארץ.
"גם אם אין לך כל עניין במלחמה, למלחמה יש עניין בך" (לאון טרוצקי)(2).

הוגי דעות ואנשי חזון קראו ל"שלום עולמי", או ל"מזרח תיכון חדש". ואולם, נראה כי מלבד הצלחות נקודתיות אין כל סימן לעולם ללא מלחמות. אשר על כן, רצוי שנדע כי אנו נמצאים בעידן חדש "העידן הטכנולוגי", אשר התפתחותו עשויה להשפיע על עימותים עתידיים, הן בנושא ההכרעה, והן בנושא ישוב הסכסוך.

האינטרנט, הטלוויזיה והסלולר הנמצאים בכל בית הביאו להעצמת המושג "כפר גלובלי", שכן מעתה ישנו צוהר המכניס אינפורמציה לתוך בתינו, החל בערוצי לוויין, וכלה ביכולת שליטה על מערכות מרחוק בעזרת רשת האינטרנט. האלמנט הקולקטיבי נכנס לתוך האזור הפרטי, רבדי תרבויות חסרות כל מכנה משותף מוצאות זירת התגוששות חדשה- והרי לנו שינוי סדר עולמי באופן המחייב לדעתי מחקר מעמיק.

מטרתי הינה לחקור לעומק מהי השפעת הטכנולוגיה על סכסוך מלחמתי כעת, מה תהיה השפעתה בעתיד, וכיצד נוכל להשתמש בה על מנת להפיק ממנה תועלת אשר טרם נתגלתה.

על כן, זו שאלת המחקר: כיצד משפיעה הטכנולוגיה על העימות המלחמתי המסורתי, והאם ביכולתה לתרום דווקא לישוב הסכסוך, ולא עוד לשמש רק ככלי נשק?
שאלה מחקרית נגזרת: כיצד העידן הטכנולוגי משפיע על התנהלות האזרחים בזמן מלחמה?

הקושי עליו אנסה לפצות בעבודה זו, הינו הפער שבין מאפייני הסכסוך המלחמתי, ובין מאפייני סכסוך אזרחי. שכן, מנגנוני ODR יעילים ביותר לישוב סכסוך אזרחי, אך עדין לא באו בשימוש על הליך ישוב סכסוך מלחמתי.

הערת המחבר: החל מאירועי יום ה- 12/07/06 נקלעה ישראל לעימות לא מתוכנן עם ארגון חזבאללה. עימות זה הפך למלחמה הנחקרת עוד בימים אלו ע"י ועדת וינוגרד אשר מונתה ע"י ראש הממשלה.
כל עוד האירועים נחקרים אין בכוונתי להעלות כל מסקנה פוליטית, ואו, לא רלוונטית למחקר אקדמי. על כן, אין להקנות לרשום בו כל משמעות שאינה קשורה למחקר אקדמי.

תוכן עניינים:
מבוא
א. יצר האדם: רע מנעוריו או טכנולוגי מנעוריו?
1. עצור, מדוע מלחמה?
2. המלחמה והטכנולוגיה
ב. המלחמה המסורתית ועידן הטכנולוגיה
1. המלחמה המסורתית וישוב סכסוכים בטכנולוגיה
2. גמישות תורת הלחימה הישראלית לטכנולוגיה
3. CASE STUDY מלחמת לבנון השנייה
4. סיכום הפרק
ג. מחקר משווה
1. הטכנולוגיה ככלי נשק
2. הטכנולוגיה ככלי לישוב הסכסוך
3. סיכום הפרק
ד. אזרחי המדינות והעידן הטכנולוגי
ה. סיכום והסקת מסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הוגי דעות, פילוסופים, אנשי רוח ואינטלקטואלים רבים ניסו להסביר את הצורך של האדם במלחמה. פילוסופים תועלתניים דוגמת ג'ון סטוארט מיל(4) לא מסוגלים להסביר את רצון האדם במלחמות, שכן חישוב של מצרף התועלת לאנושות כולה יהיה גבוה יותר בעולם ללא מלחמות. כל פיתוח טכנולוגי שנועד למלחמה בא בעצם כדי להכחיד ולא כדי לבנות, מצב זה הרבה פחות פרודוקטיבי מאשר מצב של הרמוניה אנושית, דוגמת אינטגרציה למען מחיה משותפת. מדוע אם כן, בכל זאת בוחרת האנושות בדרכי מלחמה, האם ייתכן שהאדם אינו יצור רציונאלי תבוני?

תגים:

מלחמה · אינטרנט · טרור · טוקבק · לבנון · שדה · הקרב · העתידי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יישוב סכסוכים וטכנולוגיה", סמינריון אודות "יישוב סכסוכים וטכנולוגיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.