היישום אינו מחובר לאינטרנט

המסורת הסיפורית ב"מעשה באשת הבעש"ט" והמתודה החסידית של מרטין בובר

עבודה מס' 066449

מחיר: 435.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסיפור החסידי כאמצעי ללימוד מעשי הצדיק המהווה מודל לחיקוי וכאמצעי להפצת שבחיו של דמות מרכזית כבעש"ט.

8,046 מילים ,33 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

חיבור זה יעסוק בקשר שבין המסורת החסידית לבין ההגות הפרשנית של מרדכי מרטין בובר, תוך התייחסות לספרו "אור הגנוז"(1), המהווה למעשה מהדורה בובריאנית של "שבחי הבעש"ט", בכלל ולסיפור "מעשה באשת הבעש"ט" בפרט. מלכתחילה עולות שאלות לגבי הסיבה שבובר בחר להוציא את סיפורי הבעש"ט, לגבי האמירה שעומדת מאחורי ההוצאה ולגבי יחסו הכללי של בובר לדת ולחסידות.

מרטין בובר התמודד במשנתו על החסידות עם גופי-תורה שלה והציג את החסידות ברמת המשמעות ולא מתוך בחינה היסטורית. בכתיבתו העניק בובר פרשנות והציג מסקנות לגבי החסידות, אולם הקורא הנתקל בפרשנות בלבד, אינו נחשף למקורות ואינו בא במגע עם הלשון והאווירה האותנטים(2). מכיוון שבובר מציג פרשנות, הרי שפרשנותו ניתנת ככל הנראה, בלשונו שהושפעה מן הסתם, ממגוון הגויות ותרבויות שאליהן נחשף. בין השאר ניתן לציין את התרבות החסידית שספג בילדותו בבית סבו, ר' שלמה בובר(3), את הגותם של פויארבך, ניטשה וקירקגור(4), את ידידותו ושיתוף הפעולה שלו עם פראנץ רוזנצוויג(5) ואת פרדיננד אבנר, שספרו "המילה והישויות הרוחניות", השפיע רבות על בובר, בעיקר בהתייחסותו ליחסים שבין האדם והאל(6). לטענתי, מכלול השפעות אלו עיצבו את השקפת עולמו ההומניסטית של בובר וגרמה לו ליטול מתוך החסידות את החלקים התואמים השקפה זו.

מכלול השפעות תרבותיות אלו, תרמו מן הסתם לעיצוב לשונו של בובר בכתביו השונים. כפי שצוין, אין הקורא פוגש את מקורות האינטרפרטציה הבוברית(7). מאידך בהחלט מעניין להתחקות אחר אופן הפרשנות, מקורותיה וסגנונה הלשוני. בעבודה זו אבחן את הסיפור "מעשה באשת הבעש"ט", המופיע ב"שבחי הבעש"ט" (מהדורת בובר, "אור הגנוז") ואבקש לברר את השאלות שלהלן:
1. מי מוסר את המסורת?
2. מהיכן יצא הסיפור?
3. כיצד עוצבה לשון הסיפור ואיך היא מורכבת?
4. מה מוביל את בובר לעסוק בחסידות וכיצד זו משקפת את תפיסת עולמו?
5. ולבסוף, כיצד מייצג הסיפור "מעשה באשת הבעש"ט" את המתודה החסידית של בובר?

בשלב הראשון אבחן את מהותו של הסיפור החסידי בכלל ולאחר מכן את מסורותיהן של סיפורי הבעש"ט. בהמשך אנתח כמקרה חקר את הסיפור "מעשה באשת הבעש"ט". הניתוח ייערך משלוש נקודות מבט - המקור הנרטיבי, הרובד הלשוני ומוטיבים המופיעים בסיפור. איתור שרשרת המסורת בעיבוד הסיפור הנדון, מקורו של הסיפור והשיבוצים הלשוניים המופיעים בגירסה זו, יסייעו לבחון כיצד מתחבר בובר לסיפורים החסידיים ומהן מטרותיו בהבאתם, אבחן את מקורותיו הביוגרפיים של בובר, שכן אלה עשויים להטיל אור על השפעות שונות שעיצבו את דרך כתיבתו ואת אופן הצגת הסיפור. בהמשך אתייחס לשורשיו הפילוסופיים של בובר, אשר הקנו אף הם את דפוס החשיבה וסגנון השיח שבו הוא נוקט. כן אבחן את יחסו של בובר ליהדות ואת המתודה החסידית של בובר. מכלול נתונים אלה יסייעו בהבנת גישתו לעיבוד הסיפור, ולשיח שקיים עם החסידות הבעש"טית בכללה.

תוכן העניינים:
א. הקדמה
ב. הסיפור החסידי
ג. שרשרת המסורת לשבחי הבעש"ט
ד. מקורו של הסיפור "מעשה באשת הבעש"ט"
4.1. המקור הנרטיבי
4.2. הרובד הלשוני
4.3. מוטיבים המופיעים בסיפור
ה. מקורותיו הביוגרפיים של מרטין בובר
ו. שורשיו הפילוסופיים של מרטין בובר
ז. המתודה החסידית של בובר
ח. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הסיפור החסידי, כפי שנתפס מלכתחילה, על ידי סופרי החסידות, לא נתפס כנושא מסרים ייחודיים מיסודו, אלא היה בחזקת תיאור של הוויות היומיום, מעשיות שונות הנוגעות לחיים החברתיים, סיפורים הנוגעים לנושאים גשמיים ואף שיחות בטלות, סיפורי מלחמה וכן משל ומליצה. רק בשלב מתקדם יותר עם ראשית התפתחותה של החסידות, החלו מוכיחים להזהיר משיחות בטלות ולנתב את הסיפורים השונים לשם שמיים . פייקאז' מביא את דברי ר' מנדיל בודק, סופר חסידי מגאליציה בן המאה ה-19, שציין את ייחוד מפעלו של הבעש"ט, שבניגוד לאר"י שעניינו היה בעולמות העליונים והאורות העליונים, הוא גילה את האלוקות דווקא בארץ, באדם התחתון וקישר אותו לאל בכל מעשיו, אפילו בשיחות בטלות.

תגים:

סיפור · חסידי · חסיד · חסידות · משנה · זרמים · ביהדות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המסורת הסיפורית ב"מעשה באשת הבעש"ט" והמתודה החסידית של מרטין בובר", סמינריון אודות "המסורת הסיפורית ב"מעשה באשת הבעש"ט" והמתודה החסידית של מרטין בובר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.