היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעשים גורלים של נשים במקרא

עבודה מס' 062075

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: על חשיבותן של נשים בתנ"ך.

14,145 מילים ,29 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים
מבוא
פרק א- ההגדרות למעשה גורלי ובחירת הדמויות
פרק ב- חלוקת הדמויות לקטיגוריות ע"פ מכנה משותף
פרק ג- נקודות הדמיון בתוך הקבוצות
פרק ד- התייחסות פרשנית [ימה"ב ומודרנית] והשלכות
פרק ה- סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא
כאשר אנו עוקבים אחרי ההתרחשויות בתנ"ך, זה קצת מוזר שאנחנו לא שואלים את עצמנו היכן הן כל הבנות
שנולדו, למה הן לא מוזכרות. הרי כדי שקין לדוגמה, ימשיך את קיום העולם, הוא צריך אישה בוודאי. ולמה
ברשימות ההולדה מוזכרים רק בנים? הרי ההסתברות להולדת בנים בלבד היא לא גדולה ובטח שלא אצל
כולם. וכפי שאנחנו מכירים את הבת של יעקב, דינה. אשר הרבה מן המפרשים מסבירים כי הזכירו את
הולדתה היוצאת דופן בין תריסר הבנים של יעקב , כיוון שנדע על מי מדובר בסיפור שכם שלוקח את דינה, כי
יש מסיפור זה השלכות על שמעון ולוי ויחס אביהם כלפי המעשה שלהם. כזכור לנו, כשרחל פונה ליעקב
"...הבה לי בנים ,ואם אין מתה אנוכי",לכן בתקופת המקרא בה אנו יודעים בוודאות כי מעמד האישה היה
משני ביחס לגבר יהיה זה יוצא דופן לראות אזכרות של הולדת בנות, ובכלל מאורעות שבהן נשים מוזכרות
ומשתתפות ואף בולטות כגיבורות הסיפור.
בעבודה זו מנסה אני לשנות, ולו במעט, את התפיסה הרווחת כי האישה נחשבה נחותה מהגבר בתקופת
המקרא ומעמדה היה שולי. כדי להבין את המציאות הקדומה, עלינו להיכנס "לנעליים" של הדמויות, צריך
לנסות להרגיש מאיזו נקודת מבט והשקפה הם פעלו. אני טוען כי אי הזכרת הנשים והולדתן, נבע גם מטעמים
אידיאולוגיים של צניעות, מלבד הסיבות החברתיות - כלכליות. ולכן, כאשר דמות נשית מוזכרת, המספר
רוצה שנלמד מהמעט הזה הרבה, על האופי הנשי המיוחד והמרשים שיודע "לסובב" את כל הגברים שמסביבו,
ולשחק בהם כמו מפעיל הבובות בתיאטרון. לדוגמה, אנו רואים את רחב, שהמקרא מציין את תאריה
העלובים: זונה, נכריה, ביתה בקיר, בחומה היא יושבת, כדי להגדיל את המעשה שלה. בו כל הדמויות
הגבריות שפועלות במסגרתה, כפופות למה שרחב אומרת, כעבד בפני רבו.
כמובן שלא כל המעשים הם גורליים ויש בהם עדיין ללמד על החשיבות של המעשה הנשי. יעל שהורגת את
סיסרא מבלי שיבקשו ממנה ובניגוד למה שציפינו, כי היא אשת חבר הקיני והיה שלום בינו לבין יבין מלך
חצור כמו שהכתוב טורח לציין, היא מגשימה בכך את נבואת דבורה אשר הצהירה לפני ברק: "כי ביד אישה
ימכר ה' את סיסרא..." אך חוץ מכך שזו תשובה לתנאו של ברק , יש בהרג סיסרא ע"י אישה גם צד של גבורה
ותעוזה נשית להראות ולהוכיח לגבר, כי אישה שחלשה אומנם בכוחה הפיזי יכולה לגבור בחכמתה ובקסם
הנשי שהוא אחד מכלי הנשק של האישה, גם על שר צבא גיבור כסיסרא.
ואם לא די בכך אצל נשים נכריות זה כך, הרי שאצל הנשים העבריות ישראליות המקרא מדגיש אצל אברהם
ושרה , את דבריה של מי יש לקיים ועוד בציווי ישיר של ה'. ואילו אצל יצחק הפאסיבי אנו רואים בבירור מי
מנהל את הבית ומי הפעיל יותר, ואת מי מברך יצחק , כמובן את מי שרבקה רוצה שיברכו.

כמובן שלא כל הנשים עושות טוב ,ויש גם צד שלילי במעשיהן של נשים שליליות שמנצלות את כוח הפיתוי
והקסם הנשי לטובת קידום רצונותיהן כגון: אשת פוטיפר, דלילה, איזבל.

מקורות:

אבישור יצחק, אנציקלופדיה עולם התנ"ך-שמות, ת"א, 2000
אבישור יצחק, אנציקלופדיה עולם התנ"ך-מלכים א, ת"א ,1998
אבן-שושן אברהם, מלון כיס, ירושלים, 1988
אלוני שולמית, "החטא ועונשה",בתוך: רותי רביצקי [עורכת],קוראות מבראשית, ת"א, 1999
אליצור יהודה, ישראל והמקרא-מחקרים גיאוגרפיים היסטוריים והגותיים, ישראל, 1999
אררט ניסן, "עורמה ומרמה בסיפורי בראשית", בית מקרא, כו, תשמ"א
גוטמן נאווה,"הקול קול יעקב והידיים ידי עשו", בית מקרא, לב, תשמ"ז
גולן אבירמה, "עלי קללתך בני", בתוך: רותי רביצקי [עורכת],קוראות מבראשית,ת"א,1999
גרסיאל משה, אנציקלופדיה עולם התנ"ך- שמואל א-ב, ת"א, 1996
גת חנה, "חברה והיסטוריה-מעמדן ותפקידן של נשים בסיפורי בראשית", בית מקרא, לט,1993
וייסמן דבורה, "סיפור יהודה ותמר", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א, 1999
זיוון גילי, "כי חיות הנה", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א 1999
זקוביץ יאיר, "האישה בסיפורת המקראית ", בית מקרא, לב, תשמ"ז
זקוביץ יאיר, אנציקלופדיה עולם התנ"ך- יהושע, ת"א, 1999
זקוביץ יאיר, אנציקלופדיה עולם התנ"ך- רות, ת"א, 1999
חמיאל ח"י, "אם יעקב ועשו", בית מקרא, ד, תשמ"ז
טלמון שמריהו, אנציקלופדיה עולם התנ"ך- שופטים, ת"א, 1999
יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות היהודים, [תרגום אברהם שליט],ירושלים, תש"ד
יפת שרה, "בצלם אלוהים או מצלע האדם?", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א, 1999
נשר שמשון, "יצחק ורבקה ,הורים לשני בנים", שנה בשנה, יח, תשנ"ה
סימון אוריאל, בקש שלום ורדפהו,ישראל, ‏2002
עמנואלי משה, "תמר אשת יהודה",בית מקרא, כב, תשל"ג
פריד נורית, "נער הייתי וגם זקנתי", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א, 1999
רימון עינת, "לב הארי של תמר", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א, 1999
ריסקין שלמה, "תורתה של רבקה", אקדמות, ה, תשנ"ח
שטיינזלץ עדין, נשים במקרא, ירושלים, תשמ"ג
שטראוס גלעד, "שלוש נשים חכמות בספר שמואל", בית מקרא, ד, תשמ"ז
שנהר עליזה, "הביא לנו איש עברי לצחק בנו", בתוך: רותי רביצקי [עורכת], קוראות מבראשית, ת"א, 1999
J, Cheryl Exum, You Shall Let Every , Daughter Live: A Study of Exodus 1:8-2:10 , Semeia 28 (1983) , pp 63-82.

תגים:

תורה · אישה · פיתוי · אשת · פוטיפר · שבע · איזבל · רות · דלילה · רחב · ציפורה · רבקה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעשים גורלים של נשים במקרא", סמינריון אודות "מעשים גורלים של נשים במקרא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.