היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעשה ברוריה - לימוד תורה לנשים

עבודה מס' 065385

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הסיפורים אודות ברוריה התנאית והמחלוקות שהיו לגבי פועלה, ובחינת תרומתה לכיוון ההלכתי המתיר לאישה ללמוד תורה.

5,393 מילים ,7 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

עיון בכתובים ומדרשיהם מציג בפנינו את האשה כדמות נאצלת שופעת תבונה ורבת הישגים, שמעמדה הוא בריח התיכון של הבית, וכבודה הנו חובה לכל הסובבים אותה .
אולם עד כמה שלא יראה הדבר זר ומוזר ביותר, הרי עובדה היסטורית היא, על כל פנים, שבה במידה שעמלו אבותינו ופעלו רבות וגדולות למען חינוך הבנים, לא עשו אלא מעט מזעיר, כמעט ולא כלום, בשטח חינוך הבנות. עד כדי כך שאחד הפייטנים הקדמונים טבע מטבע (בזמר "מה ידידות מנוחתך" ליל שבת): "ולשדך הבנות ותינוק ללמדו ספר". תינוק אין תינוקת לא, ויסודו בתלמוד ערוך "ותנא דבי מנשה: משדכין על התינוקות לארס בשבת, ועל התינוק ללמדו ספר וללמדו אומנות" .
ברוריה התנאית היתה בתו של רבי חנינא בן תרדיון, אחד מעשרת הרוגי מלכות, ונישאה לרבי מאיר. דמותה נזכרת פעמים רבות בספרות התנאית ובגמרא כאישה חכמה, שניתנת לה הפריבילגיה להורות בפני תלמידים אחרים ואף להשגיח על צורת הלימוד שלהם. אולם הדבר היה בבחינת עושר השמור לבעליו לרעתו, וכפי הנראה היתה גאוותנית לאור השכלתה המרובה וכשרה האינטלקטואלי, עד שהעזה לחלוק על חכמים. על פי המסור, בעלה ניסה להוכיח לה את טעותה, ובעקבות זאת היא התאבדה והוא גלה לבבל.

מטרת העבודה הנוכחית היא ראשית לסקור את הסיפורים אודותיה ואת המחלוקות שהיו לגבי פועלה, ולאחר מכן לבחון את תרומתה לכיוון ההלכתי המתיר לאישה ללמוד תורה. לנושא זה חשיבות רבה ביותר בימנו. בתי המדרש הגבריים קיימים ולכל גבר הרוצה ללמוד יש אפשרות להאיר את עצמו באורה של תורה (מיהו גם עליו להיזהר מלהחליף תכלת בקלא אילן). בית המדרש הנשי הוא חדש, עדיין אין לו מסורת ויש חשש שהנשים בצימאונן לתורה עלולות לשתות בטעות חומץ במקום יין. לנשים זו הזדמנות היסטורית לבנות את בתי המדרש שלהן. אחריות עצומה מוטלת על כתפיהן. רובן מבינות זאת ובונות את בית המדרש הנשי בזהירות ובעדינות, מתוך הכרה בגודל השליחות. הנשים שבנו את בית יעקב בכל הדורות הן שיכולות לבנות אותו גם עתה. עליהן מוטלת האחריות הכבדה שבנין התורה לא יהיה פרוץ לרוחות הסערה המאיימות לפרוץ לתוכו. נשים אלו יזכו להיות שלוחות מיצוה להוסיף נדבך נוסף בבנין התורה לדורות.
לאחר הסקירה הספרותית אבחן את התייחסות הציבור בימנו לקשר ברוריה

תוכן העניינים
1. מבוא
הצגת הנושא
מטרת העבודה
2. תאור דמותה של ברוריה
3. הפסיקה ללימוד תורה לנשים
המקורות המקראיים
ימי הבניים
4. דעת הציבור על מעשה ברוריה והיחס אליה
קברו של רבי מאיר
היחס לברוריה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה
7. נספח- ראיונות עם אנשים על סיפור ברוריה ליד קבר רבי מאיר.

קטע מהעבודה:

ברוריה היתה ביתו של רבי חנינא בן תרדיון ואשתו של התנא רבי מאיר. לברוריה היתה יכולת מרשימה ללמוד שלוש מאות הלכות ביום אחד. ("ומה ברוריה דביתהו דרבי מאיר ברתיה דרבי חניא בן תרדיון דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא".) כתוצאה מלימודה האינטנסיבי היתה בעלת ידע רב ואף דעותיה נתקבלו בהלכה (קלוסטרא ר' טרפון מסמא וחכמים מטהרין וברירא אומרת שומטה מן הפסח זה ותולה בחברו בשבת. כשנאמרו דברים לפני רבי יהודה אמר: יפה אמר ברוריה).

תגים:

רבי · חנינא · תרדיון · הלכה · יוחנן · זכאי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעשה ברוריה - לימוד תורה לנשים", סמינריון אודות "מעשה ברוריה - לימוד תורה לנשים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.