היישום אינו מחובר לאינטרנט

קשישים לקויי-שמיעה

עבודה מס' 066356

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדידות ואיכות-חיים בקרב קשישים לקויי-שמיעה בהשוואה לקשישים ללא לקות שמיעה.

12,737 מילים ,76 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בחיי יום-יום החלפת מידע עם הסובבים אותנו, הינה פונקציה בעלת חשיבות עליונה. לקשישים הלוקים בשמיעתם נפגעת פונקציה זו, ונגרמת פגיעה באיכות חייהם. העלייה בתוחלת החיים והעובדה כי תהליך הזיקנה מלווה בירידה בשמיעה, מביאה לשכיחות גבוהה יותר של לקות-שמיעה בקרב קשישים (סלע ווייזל, 1992).
שמיעה הינה אחד המנבאים המרכזיים לאיכות חיים טובה. נמצא כי קשישים לקויי שמיעה מתרחקים מפעילות חברתית, הם חוששים להישמע "טיפשים". כך הם מזיזים עצמם לשולי החברה. לשמיעה יש ערך חשוב "אני שומע - משמע אני חי !" הם אומרים. לשמוע עבורם זה להיות במרכז העניינים ולהבין את המתרחש סביבם. כשהכל נדם הם חשים ריקנות ובדידות (Hietanen, Pertti & Heikkinen, 2004).
לקשישים עם ירידה בשמיעה יש בנוסף למחסור בצלילים גם מחסור במגע חברתי (Dalton, Cruickshanks, Klein, Klein, Wiley & Nondahl, 2003). הירידה בשמיעה של תדרים גבוהים בגיל מבוגר היא כה חמורה, עד שהיא פוגעת באיכות החיים. על-כן יש לתמוך בהם, לתת הדרכה ועזרה נפשית, וכן להביא לידיעתם את העזרים הטכנולוגיים שיכולים להיות להם לעזר. חשוב גם להדריך מטפלים ואנשי המקצוע ולדאוג לנגישות של מקומות ציבוריים לאנשים לקויי שמיעה על-מנת לאפשר הגברת המגע החברתי.

מטרת המחקר הנוכחי היא לזהות את הגורמים התורמים לבדידותם של הקשישים לקויי השמיעה.
במחקר זה נבדקה איכות-חייהם של קשישים לקויי שמיעה עצמאיים, המתגוררים בקהילה, מול קשישים דומים שאינם לקויי שמיעה. על סמך הספרות הרלוונטית, ניתן להניח כי ימצאו הבדלים באיכות חייהם של הקשישים לקויי השמיעה ביחס לאלו ששמיעתם תקינה.
תוצאות המחקר יתרמו להבנת הבעיה לעומק, ויביאו להגברת המודעות לנושא, חיפוש אחר פתרונות, פיתוח מערכות תמיכה ושיקום שמיעתי שיביאו להעלאת איכות החיים של הקשיש ששמיעתו לקויה.
המחקר הינו מחקר רוחב כמותני והתבסס על ארבעה כלי מחקר כמותיים: שאלון הבודק לקות שמיעה, שאלון איכות-חיים, שאלון איכות-הקשר ושאלון בדידות.
תוצאות המחקר מצביעות על כי קשישים לקויי שמיעה חשים בודדים יותר מקשישים ששמיעתם לא נפגעה וכן נמצא קשר מובהק בין לקות-שמיעה ואיכות חיים ירודה בקרב קשישים. בנוסף, נמצא כי קשישים המתגוררים לבד מדווחים על רמת בדידות גבוהה יותר מקשישים שאינם מתגוררים לבד. לבסוף, נמצא גם כי קשישים שאיכות קשריהם נמוכה, מדווחים על רמת בדידות גבוהה יותר מקשישים שאיכות קשריהם עם הסובבים אותם גבוהה.

תוכן העניינים:
תקציר
רשימת לוחות
מבוא
פרק א': סקירת ספרות
א.1. זיקנה בישראל
א.2. לקות-שמיעה
א.1.2. מהי לקות-שמיעה
א.2.2. הקשיים אותם חווים לקויי-השמיעה
א.3. לקות-שמיעה בזיקנה
א.1.3. איתור הזקנים לקויי - השמיעה
א.4. איכות-חיים
א.1.4. איכות חיים בקרב קשישים
א.5. איכות-הקשר בקרב קשישים
א.6. בדידות
א.1.6. בדידות - מהי?
א.2.6. גורמים להתפתחות הבדידות בקרב קשישים
א.7. לקות-שמיעה, איכות חיים ובדידות בזיקנה
א.8. סיכום והשערות המחקר
א.1.8. השערות המחקר
א.2.8. מודל המחקר
פרק ב': שיטה
ב.1. המדגם
ב.2. כלי המחקר
ב.3. הליך המחקר
ב.4. אופן עיבוד הנתונים
ב.5. ממצאים
פרק ג': דיון
ג.1. ההבדלים בין קשישים לקויי שמיעה לבין קשישים שומעים ברמת הבדידות
ג.2. ההבדלים בין קשישים לקויי שמיעה לבין קשישים שומעים ברמת איכות החיים
ג.3. ההבדלים בין קשישים לקויי שמיעה שחיים לבד לבין קשישים לקויי שמיעה שאינם חיים לבד ברמת הבדידות
ג.4. ההבדלים בין קשישים לקויי שמיעה לבין קשישים שומעים ברמת איכות הקשר
ג.6. סיכום
ג.7. מגבלות המחקר
ג.8. השלכות יישומיות
ג.9. המלצות למחקרים נוספים
רשימה ביבליוגרפית
נספחים:
שאלון פרטים אישיים
שאלון ללקויי-שמיעה
שאלון איכות-חיים
שאלון איכות-הקשר
שאלון בדידות UCLA LONELINESS SCALE

קטע מהעבודה:

מספרם של הקשישים בישראל (בני +65) גדל בשיעור חסר תקדים: מאז שנת 1955 גדלה אוכלוסייה זו פי 7.7 בעוד שהאוכלוסייה הכללית גדלה פי 3.7. כלומר, קצב הגידול של האוכלוסייה הקשישה הינו יותר מכפול מזה של האוכלוסייה הכללית. בולט במיוחד הגידול בקבוצת בני 75+ שגדלה פי 11.5 בתקופה זו. זהו גידול ללא אח ורע בארצות המערב, והוא ייתן את אותותיו בעתיד בעיקר בקרב בני 80+. אחוז הקשישים באוכלוסייה הכללית יעמוד על 10% בשנת 2010 ו- 12% בשנת 2020. תחזית מספר בני 75+ הינה גידול של 13% עד 2010 ושל 33% עד 2020 (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2002).

תגים:

לקות-שמיעה · מתחרשים · לקויי-שמיעה · קשישים · זיקנה · בדידות · איכות · חיים · זקנים · חירשות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קשישים לקויי-שמיעה", סמינריון אודות "קשישים לקויי-שמיעה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.