היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרב קוק והציונות

עבודה מס' 066154

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רעיונותיו בקשר לאופיה הרצוי של המדינה

6,289 מילים ,30 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

במאה ה-18 חל מפנה גדול בכל תהליך החשיבה של העם. השפיעו על כך שני גורמים. הראשון הוא תנועת ההשכלה: היהודים חדלו להיות עוסקי תורה בלבד והחלו להתענין בנעשה בעולם והמשך טבעי לכך הוא הרצון להגשמה עצמית ע"י בית לאומי. סיבה שניה היא האנטישמיות הגואה.
התנועה הציונית החלה לפעול, בשלהי המאה הקודמת ע"י רבנים ואישי ציבור ידועים. תחילתה בציונות דתית (עליית תלמידי הגר"א לארץ ישראל ויסוד ועד הפקידים והאמרכלים באמסטרדם (1809)) ולאחר מכן בעליות הראשונה עד החמישית. מנגד הסיבות לעליה היו רצון להגשמה מדינית מחד ורצון לישוב הארץ המובטחת מאידך.
במהלך הקורס עסקנו בהוגי דעות יהודים או ישראלים אשר התייחסו בכתביהם לרעיון הקמת מדינת ישראל ולאורח החיים במדינה זו. יהודים אלו נגעו בשאלות הקשורות לשסע הלאומי הדתי, העדתי והחברתי. כמוהן, גם הרב קוק ניסה להשפיע על אורח החיים בישוב היהודית ובמדינת ישראל ורעיונותיו היו נושא לויכוח ולהשראה.
מטרתה של עבודה זו היא להציג את רעיונותיו בקשר לאופיה הרצוי.
הפרק הראשון בעבודה זו מהווה פתיחה בה מתואר בקצרה הרב קוק בעיני פלגים שונים. הפרק השני מציג את עיקרי רעיונותיו כרקע הכרחי להבנת נקודת מבטו על הציונות אשר מתוארת בפרק השלישי.

ראשי פרקים
1. מבוא והצגת הנושא
2. הרב קוק בעיני הציבור
3. הגותו ופועלו של הרב קוק
4. ציוניותו של הרב קוק
א. כללי
ב. חשיבותה של ארץ ישראל
ג. מקומה של התשובה בגאולה
ד. הציונות כתופעה דתית משיחית
ה. הרב והחילוניים
ו. המזרחי ואגודת ישראל
ז. המדינה היהודית על פי הרב קוק
ח. יחסו לציונות המדינית (הרצל)
5. סיכום העבודה
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בעיני הדתיים: משנתו של הרב קוק שהיתה להערכת מתנגדיו החרדים נגועה ברעיונות כפירה, קנתה לה במשך השנים אחיזה נרחבת בקרב חוגים מגוונים בציבור הדתי והמסורתי. לעומת זאת תפיסות היסוד של החרדים הקנאים, ובראש ובראשונה רעיון ההתבדלות הקיצונית מכלל ישראל, נותר נחלת חוג מצומצם, ונטול השפעה במישור במהלך ההתפתחות ההיסטורית בארץ.
במישור האישי לא נגרע מכבודו של הרב בעיני אוהדיו, כתוצאה מהמסע שנוהל נגדו. אדרבה, במדה מסוימת ניתן לאמר כי הפגיעות התכופות ליכדו וגיבשו את מוקיריו סביבו, ועוררו תגובות אוהדות כלפי גם בקרב חלק מההנהגה החרדית שהיתה מסויגת מהגותו ומפועלו. מיקוד המאבק הקנאי מסביב לאישיותו של הרב הסיט את חילוקי הדעות מן המישור האידאי למישור האישי, ובכך גרם לטישטוש הזהות האידאית של הקנאים שזוהו יותר עם תגובותיהן המיליטנטיות מאשר עם הגותם. הרב גם קיבל נופך שונה בציבור החרדי בין הליטאים ובין החסידים. הראשונים קיבלו אותו ביותר הבנה מאשר השניים(1). למרות זאת ניתן להצביע על נזקים ממשיים שנגרמו כתוצאה מהעימות המתמיד.
--------------------------------------------------------------------
1. קוסמן א,. הרב קוק באספקלרית הדורות, עמוד 14.

תגים:

משנה · חרדים · התבדלות · תנועה · ציונית · בית · לאומי · תנועת · השכלה · ציונות · דתית · גאולה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרב קוק והציונות", סמינריון אודות "הרב קוק והציונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.