היישום אינו מחובר לאינטרנט

החטא והתיקון בהגות הרב קוק

עבודה מס' 060800

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: "לשוב אל העולם ואל החיים" באורות הקודש.

3,072 מילים ,8 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

הראי"ה קוק, על-פי תפיסתו את מהות החיים הראויים לחיותם, הציע דרך המכוונת להתפתחות-השתלמות האדם והחברה במגמה הרמוניסטית. הראי"ה קוק האמין בצמיחה דיאלוגית בין הפרט והכלל, במגמה של צמיחה מתוך התאחדות ניגודים.
זוהי דרך תורת הרזים המודרנית, המשכה וחידושה של החסידות.
הראי"ה קוק מדבר על חינוך האישיות כהשתלמות רוחנית: "יסוד האושר הוא אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים, אהבת היופי ברגש, ואהבת הטוב במעשה" (אורות הקודש, ע"ב)

מקובל לעסוק בהגותו של הרב קוק על פני שלשה מושגים: קודש, עצמיות, אור.
דומני כי החיבור שלהלן עוסק בעיקר בזיקה שבין העצמיות לקדוש. לשון אחר: העמדתה של העצמיות כקשורה אינהרנטית אל הקודש ואל המכלול.
לדעת הרב קוק, החטא הגדול הוא שאדם בוגד בטבעו ובעצמיותו, ויש להדגיש כי העצמיות כאן אינה עומדת לעצמה אלא מתחברת ויוצרת זיקה עם הכלל.
בעבודתי אנסה להתוות קווים עיקריים לדמותה של הדרך רוחנית. ההליכה בדרך זו דורשת השקעה בחינוך עצמי. יעודה הוא להשיג את פיתוח אישיותו הרוחנית של האדם תוך כדי שכלול זיקתו לחברה, ולמרחבי המציאות.

הבסיס הרעיוני למגמת תיקון האישיות ושכלולה הוא במושג התשובה במלוא משמעותו. תכליתה של התשובה ביהדות היא השיבה אל האל. בדרך-כלל נתפשת עשיית תשובה כתיקונם של חטאים ועבירות, אך זוהי הבנה חלקית בלבד.
מהבנת התשובה כבנייתה המחודשת של האישיות משתמעת לכאורה השתקעותו של האדם בנבכי עצמיותו. האמרה שלהלן משלימה את עניין התשובה, מפני שהיא כורכת אותה דווקא בשיבה אל העולם ואל החיים. רעיון זה מבוטא ב"אורות התשובה": "דווקא מתוך התשובה האמיתית והטהורה, צריכים לשוב אל העולם ואל החיים ובזה משיבים את הקדושה על מכונה, וממליכים את השכינה בעולם" (אורות התשובה, י"ד). זהו המתח הפורה שבין עבודת האדם על עצמו לבין תרומתו לחברה, בין הסתגרות רוחנית אינדיבידואליסטית לבין פתיחות והשפעה מתוך שייכות .
כך גם באורות הקודש ב', שי"ד: "מי שאין נפשו משוטטת במרחבים, מי שאינו דורש את אור האמת והטוב בכל לבבו, איננו סובל הריסות רוחניות, אבל אין לו גם כן בנינים עצמיים. הוא חוסה בצלם של הבניינים הטבעיים, כמו השפנים שהסלעים הם מחסה להם. אבל האדם, מי שנשמת אדם בקרבו נשמתו לא תוכל לחסות כי אם בבניינים שהוא בונה בעמלו הרוחני, שאיננו פוסק תמיד עבודתו הזריזה" קטע ציורי זה מדגיש כמה מהנחות היסוד של התפתחות האישיות: המניע היסודי הוא החיפוש אחר "אור האמת והטוב". שכרו של האדם הוא בבניית עולמו הפנימי העצמי. מאפיין עקרוני של תהליך זה הוא שינוי דעות ועמדות אישיות עד כדי מהפכים רוחניים.
מגמתי היא להראות כי לדעת הרב קוק ההשתקעות ברוח תביא לניתוקו של האדם מן העולם. יתרה מזאת, סכנה נשקפת למבקש הדרך העצמית, כי רעיונותיו יטו אותו מן הדרך הנכונה. לכן מזהיר הרב קוק (אורות הקודש, ג', כ"ז): "אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה. סימן ליראת שמים טהורה הוא כשהמוסר הטבעי, הנטוע בטבע הישר של האדם, הולך ועולה על פיה במעלות יותר גבוהות ממה שהוא עומד מבלעדיה. אבל עם תצויר יראת שמים בתכונה כזאת שבלא השפעתה על החיים היו החיים יותר נוטים לפעול טוב, ולהוציא אל הפועל דברים מועילים לפרט ולכלל, ועל פי השפעתה מתמעט כח הפועל ההוא, יראת שמים כזאת היא יראה פסולה."

תוכן העניינים:
מבוא: מטרת העבודה ומיקוד הנושא
חלק א': חטא ותיקון - בין "גלות" ל"גאולה"
חלק ב': התשובה כתהליך הרחבת התודעה העצמית וכמכוננת יחסי גומלין בין היחיד
והיחד
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

הראי"ה קוק, אורות הקודש, כרכים א-ד, הוצ' מוסד הרב קוק, ירושלים, תשל"ב.
הראי"ה קוק, אורות, מוסד הרב קוק, ירושלים, תשכ"ג.
איש-שלום בנימין, הגותו של הרב קוק בין רציונליזם ומיסטיקה, הוצ' עם עובד, תש"נ.
בן-שלמה יוסף, שירת החיים- פרקים במשנתו של הרב קוק, הוצ' משרד הביטחון, תשמ"ט.
גרבר ראובן, התפתחות חזון התחייה הלאומית בהגות הראי"ה קוק, עבודה לשם קבלת תואר דוקטור, האוניברסיטה העברית בירושלים, תשנ"א.
ברגמן, שמואל הוגו, אנשים ודרכים - על תורת ההתפתחות במשנת הרב, הוצ' מוסד ביאליק, תשכ"ז. (במיוחד עמ' 350-358).
ירון צבי, משנתו של הרב קוק, הוצ' ההסתדרות הציונית העולמית, תשל"ד.
ליפשיץ חיים, מחשבת החינוך במשנת האחדות הכוללת של הרב קוק, בתוך: "חינוך האדם וייעודו", כינוס שנתי למחשבת היהדות שנים ט-י, ירושלים תשל"ח, עמ' צה-קמא.

תגים:

הרב · עצמיות · קוק · תשובה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החטא והתיקון בהגות הרב קוק", סמינריון אודות "החטא והתיקון בהגות הרב קוק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.