היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהדות ודמוקרטיה

עבודה מס' 066086

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזו מידה יש בדת היהודית סממני דמוקרטיה?

3,051 מילים ,15 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

העבודה בוחנת שני אורחות חיים, אשר לעיתים משתלבים זה בזה, ולעיתים נוגדים זה לזה. ישראל שואפת להיות מדינה דמוקרטית מודרנית, אשר רווחת התושבים וחירותם, הם הנושאים החשובים ביותר. חשובה סובלנות הדדית וגם כלפי מיעוטים. הצהרת בלפור מבקשת ומציעה בית "לאומי" ליהודי העולם. הנושא הדמוקרטי אינו מועלה כלל לדיון. מדינת ישראל קמה על סמך עילת הלאומיות הנשענת בחוזקה על בסיס אתני/דתי יהודי.
תהליך העבודה יהיה - בחינת מאפייני הדמוקרטיה בהיבט ההלכה היהודית. לדמוקרטיה יש משמעויות והגדרות רבות, כ- 430 לפחות. משום כך יש צורך לבודד את מאפייני הדמוקרטיה אשר יבחנו בעיני ההלכה היהודית. למונח דת הגדרות שונות ומגוונות. נגדיר דת, דת "אזרחית", דת "דתית". כל פריט ממאפייני הדמוקרטיה - הפורמלית והרעיונית, יבחן ע"פ ההלכה היהודית, ותיקבע מידת ה"דמוקרטיות" שלו - מידת התאמתו מבחינת ההלכה היהודית אל הדמוקרטיה המודרנית.
בחינת מאפייני הדמוקרטיה הפורמלית מגלה כי, לדת היהודית יש אך מעט להציע לדמוקרטיה המודרנית. בדת היהודית אין בחירות חופשיות, אין מערכת מפלגתית הלכתית, אין הכרעת רוב כלפי העולם הדמוקרטי הסובב את העולם הדתי היהודי, אין אופוזיציה הלכתית וכו'. סקירת המאפיינים ההומניים של הדמוקרטיה ע"פ ההלכה היהודית, מגלה רבגוניות גדולה יותר. ההלכה היהודית מרבה בעיסוק בזכויות הפרט האזרחי והעבדים. טיפול ועזרה למיעוטים המוכרים בהלכה. ההלכה מטפלת היטב גם בבעלי החיים, ואפילו לאדמה נותנת מנוחה כל שנה שביעית. זכויות הפרט האוניברסליות מתאימות היטב לדמוקרטיות מודרניות. העיסוק בזכויות הפרט מעניק לעיתים, ליהודי הדתי, הגנה על עצמאותו הדתית בתחום שמורתו. "חופש בדת" כהשלמה נגדית לחופש הדת/חופש מדת הנכספים של הדמוקרטיה המודרנית. ההגנה על הטריטוריה היהודית דתית, פוגעת בדמוקרטיה מודרנית.
לסיכום דעת החוקרים כי לדת היהודית יש מעט סממנים העשויים לתרום לדמוקרטיה מודרנית.

תוכן העניינים:
מבוא
מאפייני הדמוקרטיה הנבחנים מהיבט הדת ה"דתית" היהודית
הגדרת דת
דת "אזרחית"
דת "דתית"
זיקת דתית אל הדמוקרטיה
מרכיבי דמוקרטיה בהיבט הדת ה"דתית" היהודית
העקרון הדמוקרטי - המבנה הפורמלי
סיכום ביניים - הדמוקרטיה הפורמלית בעיני הדת היהודית
דמוקרטיה בהיבט : רעיוני/אידאולוגי/מהותי/ליברלי
סיכום ביניים - דמוקרטיה בהיבט : רעיוני/אידיאולוגי/מהותי/ליברלי
מסקנות מסיכומי הביניים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואנו לבחון את העקרונות הדמוקרטיים דרך "סד" הדת היהודית חשוב להגדיר את אשר נבחן. החוקר BADIE עוסק בחמש נקודות העשויות להיות ברות דמיון בין דמוקרטיה ובין דת.
דגש על פעולה -אקטיביזם. חיי העולם הזה פרט למסגרת הדתית.
תפיסת לגיטימית של הריבון עד כמה, יכולים בני האדם להיות הריבון של עצמם.
בנית האינדיבידואליזם האדם הבודד ואחריותו אישית וקבוצתית.
ייצוג- האצלת סמכויות שלטון דתי/דמוקרטי המבוסס על נציגים עושי דברו.
פלורליזם זכות הפרט/החברה להיות שונים - תוך שמירת חוקי החברה הדתית/דמוקרטית.

תגים:

חופש · דמוקרטיה · השתתפותית · דתית · אזרחית · ריבון · שריעה · דינא · דמלכותא · אחוסלים · מרטיריזם · מדינה · יהודית · דמוקרטית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהדות ודמוקרטיה", סמינריון אודות "יהדות ודמוקרטיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.