היישום אינו מחובר לאינטרנט

ש"ס והדמוקרטיה הישראלית

עבודה מס' 066080

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה על פי שתי גישות מחקר שונות: הגישה הפונקציונליסטית-מבנית והגישה המרקסיסיטית.

12,506 מילים ,14 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מאז 1984, השנה בה הוקמה ש"ס, צמחה בארץ תופעה פוליטית חדשה. ש"ס הינה מפלגה חרדית עדתית שחרטה על דיגלה את קידומם של חוקי ההלכה האורתודוכסים בישראל, והגנה על יהדות המזרח מפני קיפוח ואפליה. במהלך העשור וחצי האחרונים רכשה ש"ס תומכים רבים חרדים וחילוניים כאחד, שמביעים את הזדהותם עם ערכי המפלגה ע"י השתתפות בעצרות ענק, ציות להוראותיהם של מנהיגי התנועה, ובהצבעה אלקטוראלית למפלגה במערכות הבחירות לכנסת.
התקדמותה של ש"ס במסגרת המערכת הפוליטית בישראל, ממפלגה חרדית חדשה יחסית, למפלגה בעלת מעמד פוליטי וציבורי רחב (והשלישית בגודלה בארץ), והדיון הציבורי הרחב שעורר מאסרו של מנהיג העבר האגדי של התנועה- אריה דרעי, מעוררים שאלות הנוגעות לדמוקרטיה ישראלית ומיקומה של ש"ס בתוכה. אחת השאלות המעניינות, היא כיצד משפיעה התפתחותה הפוליטי והחברתית האדירה של ש"ס על יציבות הדמוקרטיה. האם פעילותה של תנועה זו ששואפת לייצג קבוצה חברתית כה נרחבת בציבור הישראלי תורמת לחיזוק הדמוקרטיה, או שמא אופייה הדתי והמסורתי, והתנגדותה לקחת חלק במוסדות המדינה כמו הצבא ובתי המשפט, מערערים את היסודות הדמוקרטיים בישראל. מצד אחד, ניתן לראות בפעילותה של ש"ס להקמת רשתות חינוך ועזרה סוציאלית, למאבק עדתי כנגד קיפוחם של המזרחיים ולחיזוקה של מפלגה חברתית במפה הפוליטית הישראלית כנגד הדיכוטומיה הניצית יונית, כפעילות שתורמת לקידום הפוליטיקה והחברה הישראלית, ובתוך כך תורמת ליציבות הדמוקרטיה בארץ. מנגד, יש הרואים בש"ס מפלגה הפוגעת בדמוקרטיה הישראלית בעצם אופייה העדתי-חרדי, שכן שהיא מערערת על האתוס הציוני ומעמידה את הדת כסמכות עליונה במדינה באמצעות פעילות פוליטית בעלת אופי המוני שמעודדת השתתפות פעילה של ציבור תומכיה נגד מוסדות המדינה.
כיצד משפיעה ש"ס על יציבות הדמוקרטיה? היא השאלה איתה אנסה להתמודד בעבודה זו.

את התשובה לשאלת מחקר זו אבחן ע"פ שתי גישות מחקר שונות: הגישה הפונקציונליסטית-מבנית והגישה המרקסיסיטית. הפרק הראשון בעבודה יכלול את הצגת עקרונות התפיסה הפונקציונאליסטית ועקרונות התפיסה המרקסיסטית. על אף שבהנחיות לעבודה נקבע כי אין צורך לפרט את הגישות הללו, ראיתי לנכון לעשות כן, כיוון שמדובר בשתי גישות אשר אינן נמצאות באותה רמת ניתוח. המשמעות עשויה להיות קריטית - כיצד אפשר להשוות בין שתי מסגרות תיאורטיות אשר מנתחות משהו שונה לחלוטין? פירוט הגישות ובעיקר מציאת הבסיסים המשותפים אשר מהן יונקות שתי הגישות יאפשר לי למקד את תשומת הלב למשותף ולשונה בין שתי הגישות ולהבטיח כי לא יהיה מדובר בשני ניתוחים שאין ביניהם דבר. בפרק השני בעבודה ביקשתי להבין את המאפיינים הבסיסיים של תנועת ש"ס מאז הקמתה ועד ליום כתיבת העבודה, וזאת מתוך הנחה שכדי להבין את השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה הישראלית יש להבין תחילה את עקרונותיה וערכיה הבסיסיים. בפרקים השלישי והרביעי אבקש לחקור כיצד משפיעה תנועת ש"ס על הדמוקרטיה הישראלית, ע"פ כל אחת מהגישות הנבחרות. כפי שכבר ציינתי, הגישות בהן בחרתי, הן גישות מחקר שונות שאינן נמצאות באותה רמת ניתוח ולכן בחרתי לחלק בשלב זה את הניתוח המחקרי לשני פרקים שונים המתייחסים כל אחד לגישת מחקר שונה. מחקר השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה הישראלית עולה כי כל אחת מהגישות טוענת להשפעה שונה על יציבות המערכת הפוליטית בישראל.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
3. ש"ס- רקע כללי
4. כיצד משפיעה ש"ס על הדמוקרטיה - הגישה הפונקציונלית
5. כיצד משפיעה ש"ס על יציבות הדמוקרטיה- הגישה המרקסיסטית
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגישה הפונקציונליסטית באה ללמד על תפיסה "מערכתית" של העולם הפוליטי. מתוך הניסיון להשוות בין מערכות פוליטיות באזורים שונים, נולד הצורך לבנות מחדש את אוצר המילים המושגי של מדעי המדינה. ע"פ הוגי הגישה הפונקציונליסטית וביניהם גבריאל אלמונד השינויים בתרבויות הפוליטיות ובמבנים הפוליטיים של המערב, יצרו צורך חדש להתמודד עם מורכבות התופעות הפוליטיות של העולם המודרני, ולפיכך, לבנות עולם מושגים חדש, אחיד ונייטרלי מבחינה אידיאולוגית וערכית, ולהגדיר מושגים שהם גם יעלים לצורכי מחקר וגם נטולי ערכים ואידיאולוגיה.

תגים:

דאעי · מפלגות · בישראל · בעיות · חברתיות · כתופעה · פוליטית · חרדים · תנועות · מזרחיים · עדתיות · אפליה · עדתית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ש"ס והדמוקרטיה הישראלית", סמינריון אודות "ש"ס והדמוקרטיה הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.