היישום אינו מחובר לאינטרנט

בתי ספר פרטיים / בניהול עצמי

עבודה מס' 065961

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השפעת הפרטת החינוך על איכות החינוך ועל שביעות רצון המשתתפים במערכת.

19,946 מילים ,58 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

נושא העבודה הנוכחי הוא בתי הספר בניהול עצמי, או כפי שהציבור מכירם בשם בתי ספר פרטיים.
בית- ספר אלו הם למעשה תחילתה של הפרטת החינוך. מקורות המימון באים לרוב מההורים, במקום ממשרד החינוך, והצוות גם הוא מקבל את שכרו באופן פרטי.
שאלת המחקר היא האם תהליך הפרטת בתי הספר התיכוניים בזרם החינוך הממלכתי הפורמלי תביא לשיפור איכות החינוך ליעילות ולמצוינות. ומה מידת שביעות רצונם של השותפים במערכת, והאם הם יהיו יותר קואופרטיביים מאשר בבתי הספר הרגילים.
ההנחה היא כי הפרטה תביא להתייעלות המערכת.

נושא זה נבחר בשל החשיבות הרבה של החינוך מחד, ומאידך החשיבות בניהול נכון של בית הספר כעסק כלכלי: מצד אחד משלמים למורים ומצד שני רוצים תפוקה מכסימלית (ידע וחינוך). ההמלצות של המחקר יכולות לשמש אבן דרך לקובעי מדיניות החינוך.
הנחת הייסוד של הוועדות שהוקמו ע"י משרד החינוך הם שעל מנת לבצע שיפור ממשי בתפקוד בתי הספר יש הכרח לחולל שינוי קיצוני באופן ניהולם. אי לכך הנחת היסוד של העבודה היא כי היתרונות והחסרונות רבים לשני הכיוונים. מחד, כל העולם עובר כיום להפרטה, כי רק כך משיגים את מלוא התפוקה מהעובד ומהארגון. כאשר ארגון נמצא בבעלות ציבורית ישנם בזבוזים רבים, לא רק מהתמחיר המונופולי אלא גם מזלזול ברמת השירותים.
החלק התיאורטי של המחקר עסק במסגרת הנורמטיבית של מערכת החינוך הפרטי בישראל, ביתרונות ובחסרונות של ניהול עצמי ומימון פרטי של בתי ספר, ההמלצות של מעצבי מדיניות החינוך והניסיון שנצבר בנושא בעולם השתלשלות ההתפתחות של ניהול החינוך, והסיבות המרכזיות שהביאו להכרה ביתרונות של אי התערבות בניהול בית ספר.
לאחר מכן נערך מחקר ובו נשאלו המשתתפים במערכת החינוך ומספר הורים על דעותיהם. המחקר נערך בצורך ראיונות. המדגם יילקח מבתי ספר בישראל שעברו לניהול עצמי או מנוהלים כבתי ספר פרטיים. המידע ייאסף מהורים, מורים, מנהלים וסגן ראש עיר שהיה עד לתהליכי ההפרטה. היות והמחקר הוא איכותי, לא נדרשת כמות גדולה של נדגמים.
המחקר העלה מספר נקודות עיקריות: המנהלים שבעי רצון ממידת החופש הניתנת להם, וזאת למרות מורת רוח מהשחיקה והלחץ המאפיינים אותם; המורים שבעי רצון בעיקר מהשכר הגבוה וההורים מתערבים יותר מאשר במקרים רגילים (בתי ספר במימון ציבורי).
ההמלצות הן כי יש להפריט את מערכת החינוך בצורה מסוימת על פי התאוריות השונות אך יש להתאים תיאוריות אלו בזהירות רבה לתחום החינוך תוך התחשבות בבעיות כמו שיוויוניות, איכות ושביעות רצון השותפים לתהליך. ניתן לראות כי גם המורים בבתי הספר הפרטיים מעוניינים אומנם המעורבות ההורים אך לא בהתערבותם.

תוכן העניינים:
תקציר
פרק 1: סקירה ספרותית
מינהל החינוך
המסגרת החוקית
מבנה מערכת החינוך
המקורות למימון מערכת החינוך
ביזור מערכת החינוך
רעיון הבחירה בחינוך
רעיון האוטונומיה בחינוך
בית ספר בניהול עצמי
השפעת צורת המימון
מהפעלה עצמית לקנית שירותים
שביעות רצון מורים בבתי ספר פרטיים
פרק 2: מתודולוגיה
2.1 שיטת מחקר
פרדיגמה איכותית
הרציונל המחקרי
2.2 אוכלוסייה
2.3 הליך המחקר
2.3.1 עיבוד הנתונים
2.3.2 מגבלת המחקר
פרק שלישי: ממצאים
3.1 מאפייני המדגם
3.2 תשובות התוכן
פרק רביעי: דיון
פרק חמישי: סיכום, מסקנות והמלצות
נספחים
1. שאלון למורים
2.שאלות לעובד הרשות
3.שאלון להורים
4. שאלון למנהלים
דוגמא לראיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במהלך העבודה אני משתמשת במספר מושגים מרכזיים להלן הגדרת המושגים:
מרכוז - צנטרליזציה, ריכוז תפקידים או סמכויות ביחידה מרכזית (Even Shoshan,1977). על פי גישה זו, מערכת החינוך ומנהיגיה מגובשים גיבוש חזק בינן לבין עצמן, והדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בפיתוח מערכות שליטה ריכוזיות, סמכותיות ומשולבות זו בזו. דבר זה עומד בסתירה לעקרון הפרדת מוקדי העוצמה והאיזונים והבלמים ביניהם, החשובים להגבלת כוחן של האליטות בדמוקרטיה. ריכוזיות זו מאפשרת לאליטות לשלוט בתכנון מערכות הלימודים. (Elboym& Dror, 1985)

תגים:

לימוד · השכלה · פרטית · ניהול · פרטי · הפרטת · בתי · הספר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בתי ספר פרטיים / בניהול עצמי ", סמינריון אודות "בתי ספר פרטיים / בניהול עצמי " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.