היישום אינו מחובר לאינטרנט

רב תרבותיות ופמיניזם: מעמדן של המורות בישראל

עבודה מס' 065307

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקשר שבין רב-תרבותיות ופמיניזם תוך הדגשת מעמדן של המורות במערכת החינוך.

6,070 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

שאלת המחקר: בהיות הנשים חלק ממדינה בה הסדר החברתי הוא פטריאכלי ובלתי שוויוני, הן מעודדות לצאת לעבודה ולעסוק במקצועות המקעקעים את מעמדן הנחות. האם מערכת החינוך כגורם המשקי הגדול ביותר לתעסוקת נשים, משמשת בפועל כגורם משעתק המנציח ניצול, אפליה מגדרית ותפיסות חד-תרבותיות שמרניות?
השערת המחקר: הפוליטיקה של מגדור מקצוע ההוראה היא הגורם לירידת ערכו. בשוק העבודה הישראלי פועלים כוחות המגבירים את השתתפותן של נשים במעגל העבודה, אך במקביל נוצרים עיסוקים "נשיים" ו"גבריים". כל עוד מערכת החינוך לא תקטין את ההשפעות הפוליטיות של המגדור, כולנו נשלם את מחיר: שחיקת מעמדו של מקצוע ההוראה בפרט ופגיעה לרעה במעמדן של נשים בכלל (הנצחת נחיתותן).

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: מקומו של הפמיניזם בתפיסה הרב-תרבותית
פרק 2: הוראה כעיסוק אידיאלי לנשים, האומנם ?!
פרק 3: חינוך פמיניסטי (רב-תרבותי)
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

רעיון מרכזי בגישה הרב-תרבותית "מחייב יחס דיאלוגי של כבוד בין הקבוצות" (מאוטנר, 1998). אולם, העובדה כי נשים מהוות קבוצת רוב מבחינה מספרית אך חשות ומתנהגות כקבוצת מיעוט, ובמקרים רבים (למשל, המורות בישראל) לא זוכות ליחס של כבוד ואף מופלות לרעה לעומת הגברים, מעלה את הצורך לבחון את הזיקה בין פמיניזם ורב-תרבותיות. צ'רלס טיילור בחיבורו 'הפוליטיקה של ההכרה' פיתח גישה לרב-תרבותיות אשר מכירה ומוקירה את הזהות האותנטית והייחודית של כל קהילה, יחד עם זאת, מדגישה את קיומו של מרחב מושגי והיסטורי משותף. לדעתו, הזהות התרבותית מתהווה במרחב המשותף באמצעות דיאלוג. גישה זו מעודדת ריבוי זהויות המנהלות ביניהן משא ומתן להכרה הדדית. בהתבסס על גישה זו, הפמיניזם כגישה הקוראת תיגר על אי ניראותן של נשים בפילוסופיה הפוליטית ועל ההתייחסות האוניברסאלית כלפיהן, מוצאת בגישה הרב-תרבותית מעטפת ומסגרת מושגית שבאמצעותה יכולים לבוא לידי ביטוי הדרישות, הקולות, המאוויים והרצונות של נשים. בהקשר הישראלי הכוונה לכך שהחברה הישראלית הפטריאכלית תכיר ותוקיר את צרכיהן הספציפיים של הנשים מתוך הבנה שאין לקפח אותן רק בשל מינן. יחד עם זאת, בתוך התנועה הפמיניסטית קיים קושי להסכים על סדר יום פמיניסטי אחיד וזאת בשל הזרמים השונים בתנועה והרצון של כל זרם (ליברלי, פוסט-מודרני ואחר) לנווט לכיוון הדגשת התכנים הייחודיים לו. בתוך התנועה הפמיניסטית מתנהל מאבק עקרוני בין נשים מעדות, מוצאים ותרבויות שונות בשאלה האם יש להשמיע קול נשי אחד המבקש להבטיח שוויון בין המינים, או שיש לתת לקבוצות השונות לתת ביטוי לזהויות השונות והייחודיות שלהן. ויכוח זה, דומה באופיו לויכוח בין תפיסת כור ההיתוך הגורסת ישראליות אחת מבלי להדגיש את הייחודיות התרבותית של כל קבוצה חברתית, מול פלורליזם ורצון לתת מקום של כבוד לשונות ולעושר התרבותי של כל קבוצה חברתית.

תגים:

אפלייה · החינוך · מערכת · פטריאכליות · נשים · הוראה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רב תרבותיות ופמיניזם: מעמדן של המורות בישראל", סמינריון אודות "רב תרבותיות ופמיניזם: מעמדן של המורות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.