היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההצדקה לאישפוז בכפיה

עבודה מס' 065287

מחיר: 216.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור מקרה וניתוח על פי תיאוריות מוסר

4,020 מילים ,6 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

עם הגשת כתב האישום נדרש בית המשפט - אם מיוזמתו שלו ואם על פי פניה של אחד מהצדדים - לשאלה, אם הנאשם מסוגל לעמוד לדין, מחמת היותו חולה במחלת נפש. החליט בית המשפט כי הנאשם אינו מסוגל לעמוד לדין בשל מחלת הנפש ממנה הוא סובל, עליו להפסיק את ההליכים נגד הנאשם (סעיף 170(א) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח חדש], התשמ"ב-1982; להלן - חוק סדר הדין הפלילי). בית המשפט רשאי לצוות שהנאשם יאושפז בבית חולים לחולי נפש (סעיף 15(א) לחוק).

אשפוז כפוי אפשרי כיום על פי החוק הפלילי והן על פי החוק האזרחי. שניהם-תכליתם אחת- להגן על הציבור מאותו אדם היכול להיות מסוכן לעצמו ולציבור.
אולם בעוד שהחוק הפלילי מטרתו אחת- החוק האזרחי מטרתו אחרת והשאלה הנשאלת להן האם על פי החוק הפלילי- יכול להגביל את חירותו של הפרט מעבר למה שהיה יכול לפסוק לו על פי מעשיו- קרי העונש שהוא היה יכול להטיל עליו. לדוגמא אם על גניבה ניתן להטיל מאסר של 5 שנים, האם ניתן לאשפז את הגנב בכפיה, בבית חולים פסיכיאטרי, לתקופה העולה על חמש שנים.

ומה נפקא מינה בין אשפוז על פי הליך פלילי לבין אשפוז על פי הליך אזרחי? על כך מעיר השופט חשין כי בחינה השוואתית של המסלול הפלילי למסלול האזרחי מלמדת כי הפגיעה בחירותו של חולה הנפש היא קשה יותר במסלול הפלילי:
"השוואת מעמדם של הנוסעים במסלול האזרחי למעמדם של הנוסעים במסלול הפלילי יגלה לנו - ולא להפתעתנו - כי ראשונים מעמד נוח משל אחרונים; המסלול האזרחי נוח לו למטופל, המסלול הפלילי קשה הימנו" .
כך, למשל, במסלול הפלילי, רק הוועדה הפסיכיאטרית מוסמכת לשחרר נאשם-חולה- נפש, ורק היא מוסמכת להעניק לו חופשות (סעיף 28(ב) לחוק). לעומת זאת, במסלול האזרחי, רשאי מנהל בית החולים לשחרר חולה נפש מבית החולים ולאשר לו חופשות (סעיף 30(א) לחוק). אך מעבר לכך: במסלול הפלילי נמשך האשפוז הכפוי מכוח צו האשפוז (השיפוטי) כל עוד הוועדה הפסיכיאטרית אינה מורה על שחרור הנאשם-חולה-הנפש (סעיף 28 לחוק). לעומת זאת, במסלול האזרחי תקופת האשפוז אינה יכולה לעלות על ששה חודשים, אלא אם כן הוועדה הפסיכיאטרית מאריכה אותה (לתקופה שלא תעלה על ששה חודשים) (סעיף 10 לחוק).

שאלה זו משיקה לתחום הפילוסופיה המשפטית לכן העבודה תידון בזכות זו של בית המשפט בעיקר מההיבט הפילוסופי רעיוני ולא רק מההיבט החוקי שהרי החוק אינו קובע עמדה בנדון.

ראשי פרקים
1 מבוא
2 הסיבות לאשפוז ולעונש
3 תאור המקרה
4 דיון
4.1 הוגנות
4.2 תועלתנות אקט
4.3 תועלתנות-כלל
4.4 הציווי המוחלט לפי קאנט
4.5 רלטביזם מוסרי
5 סיכום
6 ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

האסכולה הפורמאלית בסוציולוגיה רואה ביחיד תוצר של יחסי גומלין חברתיים, ואת חברה כולה כמערכת קבוצות הקשורות יחד ע"י שיווי משקל דינמי הנוצר מתוך התנגשות הקבוצות ולחציהן המנוגדים.
הוגה הדעות בקריירה Appelbaum, & Gutheil, 1999)) טוען שתפקידם של דרכי הענישה להגן על חברה מפני עבריינים ועבריינות.

תגים:

דין · חולה · נפש · מחלת · נאשם · אשפוז · חירות · עונש · מוסר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההצדקה לאישפוז בכפיה", סמינריון אודות "ההצדקה לאישפוז בכפיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.