היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעטים מול רבים- מיתוס מלחמת העצמאות

עבודה מס' 065229

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת יחסי הכוחות בין הערבים ליהודים במלחמת העצמאות.

5,513 מילים ,16 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

המוטיב המרכזי במיתוס הציוני של ימנו הוא האומץ, התעוזה והערמומיות כי "בתחבולות תעשה לך מלחמה", כפי שהיה בכל מלחמות ישראל: דוד מול גוליית, החשמונאים מול היוונים, היהודים מול הרומאים ועוד. מרכיב זה זהה למיתוב של עוצמתו של אלי ישראל "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון". כל שונאי ישראל שניסו להשמיד את העם או את רוחו היו למעשה מעטים מול רבים: בעולם העתיק (פרעה, עמלק, יוון) ובעולם החדש (גרמניה הנאצית). האידיאולוגיה הציונית הרשמית אומנם דחתה את התלות באל והדגישה את האמונה בכח הזרוע, אך בדברי החלומים ובעקר בדרך שבה נחגוו החגים המסורתיים- בעיקר אחרי מלחמת העצמאות- מובלעת התפישה שההשגחה העליונה מחלצת את עם ישראל מאסונות ומובלטת דמות הצבר הגיבור, המסוגל להתמודד מול אוייבים רבים.
מרכיבים אלה במיתוס "המעטים מול הרבים"- איכותו יחודו ועליונותו של עם ישראל- יש בהם כדי להסביר מדוע הוא נעשה לאחד המיתוסים החשובים ביותר של הדת החילונית הציונית. הוא בולט במיוחד בפירוש ובהדגשים שנתנה הציונים לחגים היהודים וביחוד לחנוכה, ולל"ג בעומר. מיתוס ה"מעטים מול הרבים" מופיע כבר בראשית הגיבוש האידיאולוגי של הציונות. הלוחם העברי שנלחם בפורעים המקומים מוצג כדור חדש שלוחם לא רק במבקשי נפשו אלא גם במבקשי נפש ישראל. סיפורים ושירים רבים מתקופת העליה הראשונה פארו את ניצחונם של שומרים ואיכרים יהודים, אשר מצאו עצמם לבדם מוקפים כנופיות ערבים (לדוגמא השומר אלכסנדר זייד).
לימים השתרש מיתוס המסורת ההכנבה והפלמ"ח ונעשה למוטיב יסוד בפולקלור הצה"לי. "צעירים אנו ומעטים בה" שרו בהמנונים חיילי פלוגת יהונתן שנוסדה בסוף אפריל 1948 והורכבו מבוגרי הגדנ"ע. הוא בולט בסיפור הקרב, שניכרת בהם גם השפעת המערבונים ההוליבודיים, שהיו פופולריים מאוד בשנות הארבעים והחמישים.
מיתוס "המעטים מול הרבים" קיבל גוון חלוצי אקטואלי באמצעות שני מיתוסים: מיתוס מצדה ומיתוס תל חי. שני אלו מיתוסים שהואדרו במסורת הציונית של הישוב וליוו את הישוב במלחמת העצמאות. הנלחת המפלה הניצחת לצבאות ערב, שנחשבו רבים במספר ומצוידים היטב, במלחמת העצמאות נתפשה (גם אם לא בגלוי) כאצבע אלוהים- כחוליה נוספת בשלשלת ההיסטוריה של ישועות מהצוררים מבקשי נפש ישראל, התגשמות המיתוס חידדה את התפישה הטרנסטנטלית של הקו היהודי בארץ וחיזק את התחושה הלאומית כי לתהליך שיבת העם לארצו יש "גיבוי אלוהי", וכי ניצחונות צה"ל מושגים גם בחסות ההשגחה העליונה.
הניצחון במלחמה העצים את מיתוס "המעטים מול רבים" בציבור הישראלי שוב התרחש כביכול הנס, ועם ישראל הקטן והחלש יצא מהמערכה וידו על העליונה. הלחימה העלולה של האויב הערבי שנס בהמוניו משדה המערכה חיזק את המיתוס של דוד מול גוליית: הנה "ישראליק" הצעיר שהונצח בדמות הצבר המיתולוגי בקריקטורות של דוש, ממש כדוד הרועה, הנער "האדמוני יפה העניים" המסמל את התום והמוסריות, ניצח את הערבי, גוליית, הרברבן, החמוש והמסורבל בזכות גבורתו, תושיותו וחוסנו המוסרי(1).
הספרות הישראלית ובעיקר ספרי מורשת הקרב שצמחו כפטריות אחרי הגשם בעקבות מלחמת העצמאות הדגישו חזור והדגש את העדיפות המספרית של צבאות ערב. הביטוי "קומץ לוחמים" כגון "קומץ מצילי הנגב" היה לאחד הביטויים המרכזיים במסכת הגבורה הישראלית. המיתוס והמציאות חיזקו איפוא זה את זה, והלחם הצבק שגדל לאור המיתוס חיזק ופיתחו בעצמו, בעצמם ניצחונו המזהיר בקרב. הצבר היה עד מהרה בתודעת הציבור, וגם תודעת עצמו לדור הצעיר שנגף את הפלישתים.
---------------------------------------------------------------------
1. בן עמוס אבנר, "פלורליזם בלתי אפשרי? יהודים יוצאי אירופה ויהודים יוצאי עדות המזרח בתוכנית לימודים בהסטוריה", עמוד 1.

ראשי פרקים:
1 מבוא
2 מושגים
2.1 מיתוס
2.2 זיכרון קולקטיבי
3 הגורם הבריטי
4 הכח הערבי
4.1 חיל הספר
4.2 הליגיון הערבי
4.3 הפוטנציאל הערבי בארץ
4.4 מדינות ערב
4.5 הכח הסורי
4.6 הכח הירדני
5 הכח יהודי
5.1 הכח הלוחם
5.2 מרוץ החימוש
5.3 לאחר המלחמה
6 סיכום
7 ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הזיכרון הקולקטיבי של האומה המתהווה בישראל היה שונה לחלוטין מהזיכרון של ניצולי השואה.
היהודים שנולדו בארץ הרגישו את עצמם בדרגה גבוהה יותר של "היהודי החדש". ילידי הציונות לא היו צריכים לעבור מהפך נפשי וקיומי כדי להיות "יהודים חדשים"(6), ולכן המושג מעטים מול רבים לא תמיד הפחיד אותם. אלו שחיו בארץ, ובמיוחד הצברים, מרדו, מי יותר ומי פחות, במציאות היהודית בגולה. עלייתם של רבים מהם ארצה לפני השואה באה כאקט אחר בתהליך של דחייה וניכור כלפי החברה שבתוכה נולדו. היא נבעה לא פחות משלילה גמורה של דפוסי החיים היהודיים "שם", מאשר מתוך אמונה לוהטת בעתידו של העם היהודי.
---------------------------------------------------------------------
6. שפירא אניטה, יהודים חדשים יהודים ישנים, עמוד 133

תגים:

מלחמה · צבא · נצחון · מציאות · זכרון · קולקטיבי · צבאות · ערב · מתוס · סמל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעטים מול רבים- מיתוס מלחמת העצמאות", סמינריון אודות "מעטים מול רבים- מיתוס מלחמת העצמאות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.