היישום אינו מחובר לאינטרנט

בין מיתוס לספרות - בין 'קאנדיד' של וולטר ליציאת מצרים

עבודה מס' 068096

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היצירה 'קאנדיד' מאת וולטר, מול מיתוס יציאת מצרים.

5,305 מילים ,15 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

התביעה לקיום נורמאלי וחופשי, ועמידה עיקשת לזכויות אדם, הם אלו העומדים בבסיס האנושות - מתקופת המקרא, דרך המאה ה-18, וכעת, בעודי כותבת שורות אלה. בכל תקופה קיימים רודפים ונרדפים, רוצחים ומתים, קמים ונופלים. אך גם בכל תקופה קיימת אמונה בדבר אפשרות לחיות 'בעולם הטוב ביותר מכל העולמות האפשריים', וזאת בזכות אמונה דתית באל כל יכול, או בהישענות על מיתוסים לאומיים כהסבר רציונאלי למציאות.
בעבודתי ניתחתי נקודות דמיון בין מיתוס יציאת מצרים לבין יצירה ספרותית של וולטר - 'קאנדיד' - סיפור אגדה בעל היגיון פנימי, סיפור פנטאסטי המדגיש אפקט אירוני במשמעותו הפילוסופית - הניסיון להבנת העולם יסתיים תמיד בכישלון, שלשכלתנות מגבלות משלה, ושעדיף לעיתים להניח לדברים שלא ניתן לחוש אותם.
בחרתי לכתוב על קאנדיד כי התאהבתי ביצירה לאחר שקראתי אותה כספרות קלילה באחד מימי הקיץ. הבנתי שקיים בה קסם עמוק, אך באותם ימים הספיקה לי קריאה מרפרפת וללא ניתוח. ידעתי שעוד אחזור אליה ביום מן הימים, ולשמחתי זה קרה מהר יותר משציפיתי. זוהי יצירה קצרה יחסית, אך כמובן שמטרתי לא הייתה לנתח כל משפט ואפיזודה. עם זאת, החקירה את דמותו של וולטר ומשמעויות היצירה, טוו חוטים שיכולתי לשזור בעוד מיתוסים וסיפורים. יש בה הכל, ואין בה אמת. וכך, בחרתי את מיתוס יציאת מצרים כמקבילה ראויה - סיפור מקראי בידיוני שיש בו הכל - השלכה ברורה על המציאות בת ימינו. זו הייתה חוויה של אהבה ושנאה, חיים ומוות, עבדות וחירות, אופטימיות ופסימיות, כאב וליטוף, אלוהות ופילוסופיה.

שתי יצירות פאר אשר מצאתי בהן מיתולוגמות חופפות, אותן אחקור ואציג בעבודה. ראשית, ממשנתו של גוטפריד וילהלם לייבניץ, פילוסוף גרמני שקבע שהיקום שלנו הוא הטוב ביותר מבין כל העולמות האפשריים, מונח שהמודרניות קיצרה ל"הכל לטובה". שנית, עניין המעבר מעבדות לחירות - פיסית ומנטאלית.
אולם בתחילה אציג את וולטר - חייו ופועלו, ואנתח את 'קאנדיד'. אדון בשאלת יציאת מצרים כמיתוס - אמת או דימיון, ואעמוד על מחקרים שונים בנושא. מתוך אלה אציג את רעיונותיי כמיתולוגמות, כנקודות קשר בין המיתוס ליצירה הספרותית.

תוכן:
- הקדמה
- על וולטר
- על 'קאנדיד'
- יציאת מצרים - אמת או בידיון
- מהו מיתוס?
- 'הכל לטובה' - קאנדיד מול יציאת מצרים
- מעבדות לחירות - קאנדיד מול יציאת מצרים
- סיכום
- ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ובכן, קאנדיד הוא כחיבור משעשע שתפקידו לבקר אנשים, ערכים, מוסדות ומנהגים, ולשימם ללעג - כשעיקרון מרצו בפקפוק בפילוסופיה של לייבניץ על האופטימיות. לייבניץ הניח שבבוראו את העולם, בחר אלוהים את 'הטוב מבין העולמות האפשריים'. "בשל טיבו הנצחי לא היה האל יכול לברוא עולם מושלם לחלוטין, משום שעולם כזה יהיה עולם אלוהי, ועל כן בלתי מתאים לבני אנוש. לפיכך, בבוראו את העולם, כלל בו את הרע במידה המינימאלית ההכרחית. הרע הוא מרכיב הכרחי של ההוויה, והעולם, הקרוב לשלמות ככל האפשר, אינו יכול להיות אחר מאשר הינו". (הוכברג, 1990, עמוד 26) לייבניץ האמין שהעולם מסודר בתכלית ואין מקום למקרה.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בין מיתוס לספרות - בין 'קאנדיד' של וולטר ליציאת מצרים", סמינריון אודות "בין מיתוס לספרות - בין 'קאנדיד' של וולטר ליציאת מצרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.