היישום אינו מחובר לאינטרנט

גורודיש - מציאות מול מיתוס דרמתי

עבודה מס' 066444

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון במסר שמעביר המחזה "גורודיש".

11,112 מילים ,35 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

חיבור זה יעסוק במסרים שמעביר המחזה "גורודיש"(1). המחזה מציג את דמותו של האלוף המנוח שמואל גונן (גורודיש), שהיה אלוף פיקוד הדרום בשנת 1973 והיה אחראי לגזרה הדרומית עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים. כאמור, מדובר במחזה ולא בביוגרפיה או בתחקיר היסטורי. דמותו של גורודיש מוצגת דרך עיניו של המחזאי, אשר מביע במחזה דעה ואף ביקורת על התרחשויות אותה שנה. המחזה אינו נאמן לעמדה רשמית כלשהי ואף לא לועדת החקירה, הידועה על שם השופט שעמד בראשה כ"ועדת אגרנט", אלא מביע עמדה על פי תפיסתו, כפי שהוא ראה את הדברים בעת שכתבם וכפי שתפס את היחס לאלוף גורודיש, כשתפיסה זו בחלקה ביקורתית כלפי האיש ובחלקה ביקורתית כלפי המערכת, אשר על פי המחזה עשתה עמו עוול. לפיכך תהיינה שאלות מחקרי:
1. כיצד מצטיירת דמותו של גורודיש ממחזהו של מיטלפונקט לעומת תיאורו הביוגרפי?
2. מה בין הקביעה ההיסטורית הרשמית לגבי גורודיש [כמשתמע ממסקנות ועדת אגרנט, וממחקרים] לבין דמותו של גורודיש במחזה?
3. מה ניתן ללמוד על דעתו של המחזאי ביחס למסקנותיה של ועדת אגרנט שחקרה את מחדל מלחמת יום הכיפורים?
4. מה ניתן ללמוד מהמחזה על מה שהתחולל בחברה הישראלית בעקבות מלחמת ששת הימים ובעקבות מלחמת יום כיפור?

למרות שמדובר במחזה, הרי שיש בו בבחינת פרשנות היסטורית, דרך עיני המחזאי, בכל הנוגע למלחמה, לאחראים למחדל שהוביל את ישראל למפלה בראשיתה של המלחמה, לאחראים לכישלון מבחינה מיניסטריאלית ואף ליחס שבין עמדתו של איש הצבא [שקדמה למלחמה] לבין הדרג המיניסטריאלי באותה עת. מי אשם במחדל? ומי אשם בגורלו של גורודיש, שסיים את חייו בגלות, פגוע ועתיר תחושת עלבון וקיפוח? את דעתו מביע מיטלפונקט, בהצגת הדברים על הבמה, באופן המבהיר לצופה אמת אחת. אמת השייכת במידה רבה לגורודיש עצמו, למחזאי הרואה באופן זה את הדברים וכנראה גם למי שהיו חלק ממטהו באותם ימים.

ברצוני לטעון, כי ניתן ללמוד מהמחזה, על אופן הראייה הפרשנית של ההיסטוריה, כפי שהדבר מוצג על ידי המחזאי. כן ניתן ללמוד על הסינתזה שערך המחזאי בין המקורות השונים שעליהם הסתמך בתחקירו, אך יותר מכל ניתן ללמוד על הלכי הרוח בחברה הישראלית בתקופה ובתקופות המשנה, שבין ערב מלחמת ששת הימים לתום מלחמת יום כיפור. ניתן ללמוד על תום עידן התמימות שהיה נחלת תשע-עשרה שנותיה הראשונות של המדינה, על האמונה והאשליה שפרחה ועלתה בעקבות ניצחון ששת הימים, שמדינת ישראל הקטנה הפכה, כביכול, למעצמה. על השנים הכוזבות שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום כיפור.

החיבור מורכב משלושה חלקים עיקריים. החלק הראשון הינו החלק התיאורטי ויעסוק בכתיבת ההיסטוריה, כפי שהדבר מופיע מבית מדרשם של היסטוריונים והיסטוריוגרפים, תוך הצגת נקודות מבט שלעתים נוטות לתחקיר אובייקטיבי, ולעתים מציגות עמדה סובייקטיבית. תוצג גם ועדת החקירה כפרשנית היסטורית, דרכי עבודתה והביקורת על אופן פרשני זה. עוד יעסוק החלק התיאורטי בשפת הבמה. כמחזה שהוצג על בימת התיאטרון הקאמרי יש לו שפה בימתית. חלק זה יענה על השאלות: מהי שפה? מהי השפה הבימתית? מהו המסמל ומהו המסומל? כיצד הוא מתבטא בשיח הדרמטי ואיך הוא מתקשר לרובד התרבותי-לאומי? מה תפקידה של המוסיקה בשיח דרמטי זה? המענה לכל אלה יהווה את הבסיס לדיון במחזה.

החלק השני יציג את הרקע התרבותי והסביבתי לפרשת גורודיש. ההיסטוריוגרפיה הישראלית נשענת במידה רבה על המיתוסים מראשיתה של המדינה ואף כאלה שקדמו לה. ביניהם מצויים מיתוס הצבר, דור הלוחמים [ובכללם הנופלים] במלחמת תש"ח וכן המיתוס שנוצר בעקבות מלחמת ששת הימים, שעל פיו צה"ל הינו צבא מוביל באיכותו ורוח תש"ח שהכתיבה את המיתוס עד שנת 1973. בעקבות המיתוס הוכרה ישראל כאומה במדים - עובדה שהכתיבה את היחס לצבא לחייליו ולמצביאיו.

החלק השלישי יעמיד את גורודיש כפי שמצטייר מהמחקר ההיסטורי מול גורודיש כדמות בימתית. המחזה אינו פנטזיה, אלא כפי שצויין, הצגת דמותו של גורודיש בעיני היוצר. כאמור, מיטלפונקט מעניק במחזהו פרשנות להתרחשות ההיסטורית ולתפקידו של גורודיש. על מנת להבהיר את הבסיס להצגתו של גורודיש תובא סקירה קצרה של דמות הגיבור עד לפרוץ מלחמת יום כיפור. לאחר מכן דמותו הבימתית של גורודיש באותה תקופה. בהמשך יוצג גורודיש שלאחר המשבר, תחושת הבגידה מצד עמיתיו ומפקדיו, כפי שמופיע במחקר ולאחר מכן במחזה. כן יוקדש פרק למסמלים והמסומלים במחזה, תוך השוואת מאפיינים במחזה למאפייני הטרגדיה היוונית. לסיום ייערך דיון מסכם שיעסוק בשאלות שבפתח החיבור.

תוכן העניינים
א. הקדמה
חלק ראשון: מבוא תיאורטי
ב. ההיסטוריה והזיכרון ההיסטורי
ג. המהות מאחורי דרמה דוקומנטרית והיסטורית
ד. שפת הבמה - המסמל והמסומל
חלק שני: הרקע התרבותי והסביבתי לפרשת "גורודיש"
ד. המיתוס ושברו
ה. הצבא ומעמדו של המצביא
חלק שלישי: גורודיש - המחקר ההיסטורי והדמות הדרמתית
ו. גורודיש - האיש, המצביא, המיתוס
ז. מאפייני המיתוס במחזה "גורודיש"
ח. גורודיש 1973
ט. גורודיש 1973 על פי המחזה (מערכה שניה)
יא. המסמלים והמסומלים העיקריים במחזה
יב. דיון מסכם
ביבליוגרפיה

תגים:

מחזה · מלחמת · יום · הכיפורים · מיטלפונקט · ועדת · אגרנט · מלחמות · ישראל · גיבורים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גורודיש - מציאות מול מיתוס דרמתי", סמינריון אודות "גורודיש - מציאות מול מיתוס דרמתי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.