היישום אינו מחובר לאינטרנט

החמלה ביהדות מול החמלה בנצרות

עבודה מס' 065226

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו ערך החמלה ביהדות ובנצרות ומהן נקודות ההשקה של ערך החמלה בין שתי הדתות ?

7,335 מילים ,13 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

פעולת החמלה ביהדות מכונה "גמילות חסדים" מלשון 'גומלין'. כלומר, האחד חומל על חברו על מנת לקבל ממנו את אותה חמלה, ובכך מתארגנת מערכת חברתית תקינה המבוססת על יחסי הגומלין שבין אדם לחברו .
הקשר של האדם עם החברה הינו תנאי ראשון לכל אחד מאיתנו, כי על כן "אין אדם בעולם, שאין בו ניצוץ כוח הנתינה. זה יראה בשמחתו, שאיננה שלמה בהיותו יחידי, וכן בגעגועים אל החברה אשר מעמקי הנפש יבואו (וזה לך האות, כי הנה עונש בית-האסורים - ההפרדה מהחברה - לעונש חמור יחשב). ומה המה הגעגועים הללו? ניצוץ כוח הנתינה... לא ניתנה רשות לכוח הנטילה לבטל גם את הניצוץ הזה, שאלמלא כן היה העולם חרב: לא היו נושאים נשים, ולא היו מגדלים בנים. על כן גזר השם יתברך, כי ניצוץ זה לא ייפרד מבני האדם לעולמים" .
גם בדת הנצרות, כמו זאת של היהדות, קיים הייסוד של חמלה כאחת ממצוות הייסוד של הדת. רוב מקורות הנצרות, הקשורות במצווה זו של החמלה, מבוססים על רעיונותיה ודרכה של הדת היהודית, ולכן מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון את מצוות החמלה בשתי הדתות גם יחד וכן את הקשר ביניהם.
שאלת המחקר לעבודה זו היא: מהו ערך החמלה ביהדות ובנצרות ומהן נקודות ההשקה של ערך החמלה בין שתי הדתות ?
בחלקה הראשון של העבודה נסקור את ערך החמלה בדת היהודית, ננסה במהלכם של הפרקים העוסקים בחמלה בדת היהודית לעמוד על אותן נקודות אשר היוו את בסיס רעיון החמלה אצל הנוצרים. באותם פרקים הדנים בערך החמלה אצל הנוצרים נעמוד על השלכותיו של ערך זה על הדת הנוצרית וכיצד נגזר הוא מהדת היהודית, וזאת תוך כדי השוואתו של ערך זה בין שתי הדתות.

תוכן עניינים:
-מבוא
-מהותה של התורה - חמלה
ישראל - גומלי חסדים
-מידת חמלה כנגד מידת האמת
נטייה אל עבר ה"חמלה"
ה"חמלה" בחברה היהודית
חסד כתכונה טבעית אצל היהודי
חסד כמידה נרכשת
חסד וצדקה בקרב אומות העולם
-היסודות המוסריים של הנצרות
תורת המוסר של ישו
החמלה
-סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

קיימת נטייה אנושית לראות בחשיבות גדולה יותר את קיום המצוות שבין אדם למקום על פני אלו של המצוות שבין אדם לחברו. אדם מן השורה סבור שלהניח תפילין היא מצווה חשובה יותר מאשר לסייע לזולת. אולם אין הדבר נכון - הן על הנחת תפילין והן על סיוע לזולת ציוונו הקדוש ברוך הוא. הטעות נובעת כנראה מכך שפעמים רבות אדם היה מסייע לזולת גם אילו לא ציווה על כך. בעוד שהנחת תפילין היא מצווה שכולה משמיים שהרי אדם לא היה מניח תפילין לולא צווה על כך, כמו-כן את צורת הביצוע של הנחת התפילין אין האדם יכול לעצב ולקבוע לעצמו אלא יישומה מוכתב מגבוה, בעוד שעל פרטי העזרה לזולת לא הורתה לנו התורה ולא הנחו חכמים מה היא הצורה המדויקת אשר בה יתייחסו כלפי המצוי במצוקה, והמסייע הוא זה הקובע לעצמו את הדרך הנכונה הנראית בעיניו לסיוע.

תגים:

ישו · גמילות · חסדים · חברה · צדק · נצרות · מוסר · תיאולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החמלה ביהדות מול החמלה בנצרות", סמינריון אודות "החמלה ביהדות מול החמלה בנצרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.