היישום אינו מחובר לאינטרנט

המידה הטובה הקונפוציאנית מול זו הסוקרטית

עבודה מס' 040915

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חייהם של קונפוציוס וסוקרטס והשוואת אישיותם, סגנון ההגשה שלהם, המידה הטובה, פרגמטיזם מול אבסטרקטיזם והאהבה.

5,689 מילים ,13 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

"בעיות מוסריות נוצרית, בהקשרים אנושיים בלבד, כלומר, במסגרת היחסים בין אדם לזולתו, בין אדם לסביבתו האנושית. בכך מתאפיינות כל הבעיות המוסריות". כך טוענת נעמי רשר בדיונה בשאלת המוסר. בדברים אלה אפשר להבחין בין שני טיפוסי קשרים. קשרים ברמת המיקרו בין האדם לסביבתו האנושית הקרובה ובקשרים ברמת המקרו בין האדם לסביבתו האנושית הרחבה.
מה שברור בכל אחד ממקרים אלה שהכוונה היא להתנהגותו של האדם בתוך מסגרת חברתית שאליה הוא שייך. מכאן מתבקשת המסקנה שלחברה אשר לה איננו שייך, אין הוא בהכרח מחוייב כלפיה בדפוסי ההתנהגות שבתוכם הוא פועל את חייו.

קיימת אפשרות שיהיה עליו להתמודד עם בעיות מוסריות שונות ואולי כאלה הסותרות את מה שהוא מכיר בשל אופיה השונה של החברה האחרת. ואמנם נעמי רשר ממשיכה ואומרת: "אין קוד מוסרי אחד... יש קודים מוסריים. מה שנחשב מוסרי ותקף בחברה אחת, יכול להחשב בלתי מוסרי ובלתי תקף בחברה אחרת. הקוד המוסרי של הסיני שונה לחלוטין מן הקוד המוסרי של האירופאי והקוד המוסרי של האפריקני שונה אף משניהם".
נעמי רשר מציגה כאן את הגישה הרלטיביסטית. המוסר הוא למעשה פונקציה לקודים התנהגותיים חברתיים אשר קובעים מי נמצא בחברה, מי נמצא בשוליה ומי נדחק החוצה או לא מתקבל אליה. השוואה בין תרבויות שונות הן מבחינה דתית, הן מבחינה פילוסופית והן מבחינה אנתרופולוגית תראה שאכן קיימים הבדלים. כאשר משווים בין פילוסופים של אותה מסגרת הן מבחינה אידאית והן מבחינה ביוגרפית, נראה לא פעם שלהיסטוריה של החברות שבתוכן פעלו הייתה השפעה על תפישת עולמם. אפשר להתייחס למשל לאפלטון ולהובס כאל מניחי היסודות לצורת הממשל הדיקטטורית על רקע אכזבתם מהדמוקרטיה.

בעבודה זו נשווה את יחסם של שני הוגי דיעות מתרבויות מהעת העתיקה ואשר על פי המקורות הידועים עד כה לא היתה ביניהם שום אינטראקציה.
נשווה את גישותיהם של סוקרטס איש העולם המערבי ושל קונפוציוס איש העולם הסיני לשאלת הטוב. על מנת שהעבודה תהיה ברת השוואה גם מבחינה אישיותית נפתח את דיוננו בביוגרפיות האישיות שלהם במסגרת שלתוכה נעגן את משנתם המורליסטית.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. קונפוציוס - ביוגרפיה
3. סוקרטס - ביוגרפיה
4. השוואה אישיותית בין קונפוציוס לסוקרטס
5. סגנון ההגשה של קונפוציוס וסוקרטס.
6. שאלת המידה הטובה
7. מימד הזמן והמידה הטובה
8. פרגמטיזם מול אבסטרקטיות אצל קונפוציוס ואצל סוקרטס.
9. האהבה אצל קונפוציוס ואצל סוקרטס
10.מקורות

מקורות:

גליקר יוחנן - עלייתה של הפילוסופיה היוונית אוניברסיטה משודרת משרד הביטחון 1982 127 עמ'.
רשר נעמי - תורת המוסר מבוא אוניברסיטה משודרת משרד הביטחון, 1989 134 עמ'.
סוקרטס ומשנתו - מתוך כתבי אפלטון בית הספר הריאלי חיפה 1966 100 עמ'.
קונפוציוס - מאמרות מסוד ביאליק 1969 196 עמ'.
קלטנמארק גאניה א. הספרות הסינית הוצאת מזרחי 1963 123 עמ'.
בן עמי שרפשטיין וחברים - פילוסופיה במזרח ופילוסופיה במערב. הוצאת יחדיו 1978 324 עמ'.
Lau D.C. - Confucius: The Analects: Harmondsuorth Penguin Books, 1979.
Fingarette Herbert: Confucius the secular as Sacred. New York, Harper and Kiw 1972.
Mote, Fredric W: Intellectual Foundations of China New York, Knof 1989.

תגים:

רשר · מוסר · נעמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המידה הטובה הקונפוציאנית מול זו הסוקרטית", סמינריון אודות "המידה הטובה הקונפוציאנית מול זו הסוקרטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.