היישום אינו מחובר לאינטרנט

צדק חלוקתי במערכת המס במדינת ישראל

עבודה מס' 065012

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הדרכים לחלוקת העושר בחברה באמצעות מערכת המס ובכלים משפטיים והאם קידומו של שוויון חברתי כרוך באובדן יעילות כלכלית.

9,184 מילים ,11 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

מסים אינם דבר טבעי אלא הם תוצר מובהק של קיום האדם כחברה, אף על פי כן מסים נעשו לחלק כה אינטגראלי מחיינו, עד שקשה לנו לראות כיצד ניתן לממן את הכנסות המדינה בלעדיהם. יחד עם זאת, המס הוא בחירה וכחברה יכולנו לבחור אמצעי מימון אחר למדינה. אחת הסיבות יכלה להיות שהמס פוגע ביעילות הכלכלית, אך חוסר היעילות מתקזז עם השירותים שהמדינה מספקת: בטחון, חינוך ובריאות, שעדיף לשלם למדינה מאשר שכל אחד יתמודד עם זה באופן פרטי. לבחירה החברתית של שימוש במסים למימון תקציב המדינה יש השלכות לא רק ברמה הכלכלית, אלא גם על הפן החלוקתי במשק - צמצום הפערים בין עניים ועשירים בחברה. כשאחד חייב במס והשני פטור, ושניהם מקבלים אותם שירותים מהמדינה - ברור שהמס משמש פונקציה חלוקתית להעברת כספים בחברה. למס יש גם השפעות חברתיות על אורח החיים שלנו, כמו למשל האם כדאי לנשים לצאת לעבוד.

מדיניות מיסים הינה, למעשה, אחד התחומים החשובים בעיצוב דמותה של החברה בה אנו חיים. בין היתר, מטרתה של מדיניות מיסוי היא להימנע, ככל שרק ניתן, מפגיעה ברצון לעבוד, ברצון להשקיע בהשכלה ובהקמת מפעלים. קיימים שני פרמטרים מרכזיים לאורם נבחנת מדיניות מסים: הפרמטר הראשון הוא יעילות, ואילו לפרמטר השני שמות שונים כגון שוויון, צדק או הגינות. את הפרמטר הראשון נבחן בכלים כלכליים - ככל שמערכת המס פשוטה, עלויות הפעלתה נמוכות יותר והמס נחשב כיעיל. הפרמטר השני קשה יותר למדידה וישנה מחלוקת באשר להגדרתו שכן שוויון הוא מושג ערכי. ביחס למדיניות מיסוי, המושג שוויון נחלק לשני סוגים: הסוג האחד הוא שוויון בחלוקת נטל המס - מקובל בעולם כי יש להטיל מס הכנסה על פי היכולת לשלם. מכאן, שיש להטיל מס שווה על מי שיכולתו לשלם את המס שווה. הסוג השני הוא שוויון חברתי, לפיו מתפקידי מערכת המס לצמצם את הפערים הכלכליים בחברה.

במסגרת העבודה אנסה להתמקד בפרמטר השני של מדיניות המיסוי - שוויון חברתי-כלכלי תוך התמקדות במתרחש במדינת ישראל. בתחילה ננסה להבין מדוע יש צורך בהטלת מסים, נסקור דרכים לחלוקת העושר בחברה באמצעות מערכת המס ובכלים משפטיים ונשאל האם קידומו של שוויון חברתי כרוך באובדן יעילות כלכלית. בהמשך נציג את מבנה מערכת המס במדינת ישראל תוך ניסיון להבין האם קיימת במערכת שאיפה להביא לצדק חלוקתי ונבחן הצעות לתיקון המצב תוך התמקדות ברפורמה במס הכנסה שעוגנה בחוק לפני כחצי שנה, שבמרכזה ביטול הטבות המס לשכבות המבוססות והחלת מיסוי על רווחי הון ועיזבונות.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי - מס על שום מה?
3. מערכת המס ככלי לחלוקה מחדש של העושר בחברה
4. מערכת המס בישראל - סקירת היסטורית ומבנה עכשווי
5. הרפורמה במס - ועדת בן בסט
6. מבט לעתיד - האם מדיניות מיסוי יכולה להשתלב עם צדק חלוקתי?
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במחשבה המדינית, קיומו של מס מניח מראש חברה מעורבת, כלומר - חברה שבה קיים ממון בידי הפרטים, ובצדו מתקיים קניין משותף. המסים מייצגים את השתתפות הציבור במימון הכנסות המדינה, פן העומד בסתירה לתועלתם האנוכית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בקניין הפרטי. כאזרחים אנו חלק מארגון - מדינה בכלל ורשות מקומית בפרט. תשלומי חובה הינם המחיר שעלינו לשלם כחלק מהיותנו שייכים לאותו ארגון, לצורך הפעלת שירותיו.
עם זאת, אין זיקה בין המס ובין התמורה - בעוד שבכדי לקבל סחורה או שירות אנו משלמים את ערכו ובאגרה משלמים שירות שאיננו שווה ערך, הרי שבמס משלמים ואין זכאים לשום שירות ספציפי. מי שמשלם מס הכנסה אינו יכול לבוא ולדרוש מהמדינה ביטחון או חינוך.
"לפי ההגדרה המקובלת בתורת הכספים המס הוא תשלום המוטל דרך כפיה על-ידי רשות ציבורית, באין כנגדו שום תמורה ישירה ניתנת מידי הרשות למשלם המס..."(1) לשון אחר, תשלום כלשהו יוגדר כמס רק בהינתן התנאים כדלקמן: התשלום נועד לרשות ציבורית, המשלם אינו מקבל תמורה ישירה בעד כספו אלא התשלום נעשה למטרות כלליות(2) .
--------------------------------------------------------------------
1. השופטים ויתקון ונאמן בספרם דיני מסים, עמ' 4-7
2. ראה מסמך רקע, אתר הרשות למסים - http://www.mof.gov.il/taxes/

תגים:

רפורמה · מדיניות · רווחה · שוויון · חברה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צדק חלוקתי במערכת המס במדינת ישראל", סמינריון אודות "צדק חלוקתי במערכת המס במדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.