היישום אינו מחובר לאינטרנט

נישואים אזרחיים - ניתוח מצב והצעות

עבודה מס' 064721

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיום המוסדות החלופיים למוסד הרבנות בישראל בעניין הסדרת הנישואין מעיד על משבר לגיטימציה של הרבנות ושל המדינה בהקשר זה?

6,668 מילים ,15 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו מתכוונת לבדוק באם הירידה בפניה לרבנות ובתמיכה בה למטרות נישואין, מהוה חלק מתהליך חברתי-תרבותי-פוליטי העובר על החברה הישראלית ומתבטא הן בפניה לחלופות אזרחיות והן באובדן הלגיטימציה שניתנה לרבנות על ידי קבוצות מסוימות. הדבר נובע משינוי התרבות הפוליטית בישראל כתוצאה מתהליכים של ירידה באתוס הביטחון הלאומי וכניסת שיח זכויות האדם לתרבות הפוליטית הישראלית ושינויים הנערכים במערכת המפלגתית-פוליטית בישראל (קצנל, 2001). מאז שנות השמונים רבו הפניות אל בית המשפט העליון בנושא זה כאשר עיקר הפונים מקורו בציבור חילוני מערבי-ליברלי. למרות זאת חשוב לציין כי החברה בישראל כוללת ציבור המגדיר עצמו בגוונים שונים של קרבה למסורת היהודית ולכן לא ניתן לקבוע נחרצות כי מדובר אך ורק בציבור חילוני.
נשאלת האלה ובכן מה משמעות ירידת המוטיבציה בפניה לרבנות? ראשית אתייחס לגורמים.
הגורמים לירידה בפניה הם כדלקמן:
1. ירידה מסוימת באתוס הביטחון הלאומי עקב שחיקת מנגנוני הקונצנזוס בנושאים כמו דת-מדינה וזכויות אדם ואזרח.
2. קיטוב גובר והולך בין אליטות חילוניות וחרדיות.

במסגרת עבודה זו תהיה התייחסות למשמעות שיש לקיומם של מוסדות חלופיים למוסד הרבנות.
לאחרונה אנו עדים לכך שקיימת ירידה בפנייה לרבנות הראשית לצורך נישואין. שאלת המחקר בעבודה זו היא האם קיום המוסדות החלופיים למוסד הרבנות בישראל בעניין הסדרת הנישואין מעיד על משבר לגיטימציה של הרבנות ושל המדינה בהקשר זה?
המסקנות שיועלו במסגרת עבודה זו יעידו על כך שאמנם המדינה ניכסה את הדת, אך הציבור הישראלי שעבר תהליכי חילון וליברליזציה מורד במדינה ואינו מעוניין בהתערבותה בתחום הסדרת נושא הנישואין וענייני האישות, ולכן יצר מוסדות חלופיים. מדובר בסיטואציה שהיא משברית אך לא כזאת שתערער את הדומיננטיות שיש למדינה האחראית על הסדרת ענייני המעמד האישי. המדינה אומנם דומיננטית אך הערוצים החלופיים לנישואין משמרים אלמנטים דמוקרטיים של המדינה המאפשרים ביטוי חופשי אותו מנצלים חלק מהאזרחים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
2.1 המודל של הברמאס
2.2 המודל של הירשמן
3. המקרה הישראלי
4. דיון
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במסגרת עבודה זו אנסה לענות על השאלה האם קיומם של מוסדות חלופיים למוסדות המדינה מעיד על משבר אמון הצבור, ולכן העבודה תעסוק במוסדות החלופיים המספקים שירותים העוקפים את מוסד הרבנות לו הוענקה הסמכות החוקית להסדיר נשואי יהודים בישראל, עלפי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין-גירושין) תשי"ג - 1953. ברגע שיש התעוררות וצורך למוסדות חלופיים, הדבר מעיד על חוסר שביעות רצון מהשירות המסופק על ידי המדינה. ראיה פונקציונלית תטען כי המוסדות הללו מבטאים אי שביעות רצון מטיב השירות ואופיו אך לא מחאה מהותית כנגד המדינה, ואילו ראיה ניאו מרקסיסטית תטען כי מדובר במשבר אמון של הציבור במדינה ובמוסדותיה (הברמאס 1994; Hirschman, 1990), והראיה לכך קיומם של המוסדות החלופיים.

מקורות:

בן-מנשה, יוסף (1987). נישואים אזרחיים בצלמנו כדמותנו. תכנית אב לתקון מסד בדיני המשפחה.
הברמאס, י. (1994). חברה וזהות בימינו. ספרית הפועלים.
הכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות אדם, סעיף ט"ז. המגילה לזכויות האדם, האו"ם.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2000.
חיטמן, יסמין (1998). עבודת גמר של יסמין חיטמן בנושא "הוויכוח אודות הנהגת נישואין אזרחיים בישראל". אוניברסיטת תל אביב.
יסעור, א. (1998). חברה ובקורת. הוצאת ירון גולן, תל אביב.
קליינשפיז, אהרן (2004). נישואין אזרחיים, מתוך אתר האינטרנט "דעת".
קצנל (רייזנר), לאה (2001). נישואין וגירושין בישראל. הפרט והממסד. אוניברסיטת בן גוריון, בנגב.
רובינשטיין, אמנון (1996). המשפט הקונסטיטוציוני של מדינת ישראל, ירושלים: הוצאת שוקן.
שיפמן, פנחס (1999). מי מפחד מנישואין אזרחיים? מכון ירושלים לחקר ישראל. ירושלים. עמ' 91-99.
שפירא, יונתן (1996). חברה בשבי הפוליטיקאים. ספריית הפועלים, תל אביב, עמ' 47-48.
Halperin - Kaddari, Ruth (2001). Towards concluding civil family law - Israel Style. Bar Ilan Law Studies, Journal of the faculty of law, 17:1: 105.
Hirschman, Albert (1990). Voice, Exit Loyalty. Harvard University Press, Boston.
Lifshitz, Shara (2002). A civil orientation in Israeli Family law. Jolson Center for Israel, Judaism and Democracy. Bar Ilan University.

תגים:

אזרחיים · בחירה · דתיים · חופש · נישואין · זוגיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נישואים אזרחיים - ניתוח מצב והצעות ", סמינריון אודות "נישואים אזרחיים - ניתוח מצב והצעות " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.