היישום אינו מחובר לאינטרנט

מהם תנאים חברתיים ותהליכים פוליטיים המסבירים את הופעת הדמוקרטיה?

עבודה מס' 064683

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מקרה בוחן - הודו.

3,801 מילים ,9 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

התנאים להיווצרותה של הדמוקרטיה המודרנית הינם תנאים רב-גוניים. נוכל לראות בגישות שונות המנמקות את תהליכי הדמוקרטיזציה באמצעות מאפיינים שונים כמו היסטוריים, כלכליים, חברתיים ופוליטיים. במהלך העבודה, ננסה לענות על השאלה, מהם התנאים החברתיים והתהליכים הפוליטיים המסבירים את הופעתה של הדמוקרטיה או האם מהפכה הכרחית?
המענה לשאלה זו, מתבסס על פי גישתו של ברינגטון מור (1967) תוך בחינת מדינת הודו כמקרה בוחן, מדינה בה לא התקיימה מהפכה. מור מתבסס על הגישה המעמדית, וטוען כי המעבר מחברה אגרארית לחברה תעשייתית ואירועי המהפכה הבורגנית הביאו לצמיחת הדמוקרטיה בחברה המערבית, ומציין כי, הודו הינה דוגמא למדינה בה לא התקיימה מהפכה. (מור 1967)
במהלך העבודה קיימת התייחסות לחוקרים נוספים:
- דאלדר (1966) הטוען כי הדמוקרטיזציה וההתפתחות הפוליטית הינם תהליך היסטורי איטי ומתמשך, ללא קשר להתפתחות כלכלית והוא מתבסס בטיעוניו על הגישה הפלורליסטית.
- דאלטון (1993) המציג את גאנדי כמנהיג עם השגים יחודיים אשר הפך להיות מוכר עם הפעילות של התנועה לעצמאות הודו.
- בידרמן (2003), הבוחן את התרבות ההודית מההיבט הפילוסופי וגורס כי הייחוד של המחשבה ההודית צפון במסגרת המושגית אותה יצרה ההגות ההודית, כדי לנסח באמצעותם תשובות לשאלות הטבע האנושי שגבולותיו נוגעים בשורשיה של התרבות ההודית.
- רוסטאו הסבור כי תמצית הדמוקרטיה הינה אימוץ הרגלים של יישוב מחלוקות בנושאים משתנים בתדירות בקרב קואליציות משתנות ללא הרף. שליטים טוטאליטריים חייבים לאכוף עמדה אחידה לגבי עקרונות והליכים לפני כל מעשה אחר. דמוקרטיה, לעומת זאת, הינה משטר אשר שואב את הצדקתו מהעובדה שעד מחצית מנתיניו חולקים על מעשיו.
בעבודה אטען, כי הפכה בורגנית של מעמד הביניים נתפסת כאחד המאפיינים הבולטים והחשובים ביותר בתהליך אשר הביא לתהליך הדמוקרטיזציה ולדמוקרטיה כאחד.
הודו כמקרה בוחן - הודו נבדלת ממדינות אירופה במספר תחומים ושונה בעצמאות גיאוגרפית רציפה על פני שטח עצום, להבדיל מרבות ממדינות אירופה החולקות גבולות משותפים מכל עבר ונבדלת, בדתה ובתרבותה המקבעת הבדלים בין מעמדות, לעומת הדת הנוצרית הפרוטסטנטית ואף נבדלת מאירופה וארה"ב באשר למועד כניסתה למהפכה התעשייתית המודרנית. בהודו יש את הצבעוניות שלה, מרחב הטעמים שלה, הריחות שלה ועושר הפולחנים ומגוון הסיפורים המוזרים והתימהוניים. הודו לכאורה, היא כל-בו ענק של עמדות, השקפות ודרכי התנהגות שכל המבקש ליטול ממדפיו, יבוא וייטול כאוות נפשו.

תוכן עניינים:
מבוא
הודו במקרה בוחן
מהלך הדיון
מסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תהליכים חברתיים, כלכליים ופוליטיים - מרכזים, מהווים את הבסיס להיווצרותן של הדמוקרטיות המודרניות, ביניהם נוכל לראות את היווצרות מעמד הבורגנות, תיעוש וטכנולוגיה, שינוי ביחסים בין המלוכה לאצולה, המעבר לחקלאות מסחרית, החלשות מעמד האצולה והופעתן של קבוצות פוליטיות חדשות שאינן מוכרות.
למרות זיהויים של תהליכים חברתיים ופוליטיים אלו, אשר התרחשו בעוצמות שונות במדינות שונות, עדיין נשארת פתוחה הסוגיה האם הייתה דרושה מהפכה חברתית ו/או כלכלית כדי לעודד תהליכים ולאפשר את תחילתו של תהליך אשר יוביל לכינונן של הדמוקרטיות המודרניות?

מקורות:

בידרמן, ש. "מסעות פילוסופיים הודו והמערב", משכל-הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, תל-אביב, 2003, עמ' 11-345.
דאלדר, ה. "מפלגות, אליטות והתפתחות פוליטית באירופה המערבית" בתוך: דמוקרטיה ודמוקרטיזציה, כרך א' (עורכים: בנימין נויברגר ואילנה קופמן), האוניברסיטה הפתוחה, ת"א 1998 עמ' 7-30.
הנטינגטון פ' ס. "התנגשות הציביליזציות", תכלת, מס' 9, אביב התש"ס 2000, עמ' 129-157.
ליפסט, ס., סאונג, ק., וטורס, ג., "ניתוח השוואתי של התנאים החברתיים הדרושים לדמוקרטיה", בתוך: ב. נויברגר וא. רופמן, דמוקרטיה ודמוקרטיזציה, קובץ מאמרים כרך א' (תל אביב האוניברסיטה הפתוחה 1998) עמ' 50-89.
מור, ב. "המסלול הדמוקרטי לחברה המודרנית", בתוך: דמוקרטיה ודמוקרטיזציה, כרך א' (עורכים: בנימין נויברגר ואילנה קופמן), האוניברסיטה הפתוחה, ת"א 1998 עמ' 31-49.
פלבר, מ. "יהדות הודו", משרד החינוך והתרבות, מרכז ההסברה, 1990 עמ' 1-32.
Dalton, D., 'Mahatma Gandhi: Nonviolent Power In Action'. Columbia University Press All right reserved, 1993, pp. 1-279.
Dankwar A. Rustow, "Transition to Democracy". Comparative politics, Vol. 1, 1970, pp. 337 363, Reprited by permission.
http://he.wikipedia.org/wiki/מוהנדס קרמצ'נד מקור: גאנדי

תגים:

אליטות · אצולה · בורגני · בידרמן · מעמד · בינוני · גאנדי · דאלדר · דמוקרטיה · הנטינגטון · ליפסט · מהטמה · מהפכה · מנהיג · מסורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מהם תנאים חברתיים ותהליכים פוליטיים המסבירים את הופעת הדמוקרטיה?", סמינריון אודות "מהם תנאים חברתיים ותהליכים פוליטיים המסבירים את הופעת הדמוקרטיה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.