היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין סגנון מנהיגות מנהל בי"ס לבין שביעות רצון בעבודה של מורים

עבודה מס' 064322

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות בנושא סגנונות מנהיגות בארגונים בכלל, ובמערכת החינוכית בפרט, והקשר שלהם לשביעות רצון בעבודה.

15,377 מילים ,35 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו מתמקדת בתפקיד המנהל בשביעות הרצון בעבודה של המורים. המנהל העומד בראש בי"ס והוא התגלמות המנהיגות החינוכית. בהיותו מנהיג-מחנך הוא נושא באחריות לקביעתן, עיצובן, פיתוחן, מיסודן, ותגמולן של יחסי העבודה עם הורים ועם מורים. מתפקידו לקדם פיתוח מקצועי של המורים ולהגביר מעורבותם בביה"ס. למנהל תפקיד מרכזי בהיותו אדם שמעצב ומבטא את אקלים הארגון ומשימותיו. לפיכך, המנהיגות נתפסת כאחד מתפקידיו העיקריים של המנהל אם לא המרכזי שבהם. מנהיגות זו מבטאת יכולת של המנהל ליזום, להציב אתגרים, לתמוך לפקח על המורים כך שיתפקדו באופן הטוב ביותר והיעיל היותר.
סגנון ניהול הנו נדבך חשוב בעבודתו של המנהל. כמו כן, שביעות רצון ומוטיבציה של המורה הינה קריטית לאפקטיביות עבודתו. בספרות קיימות מגוון תיאוריות על סגנונות ניהול ומחקרים רבים על שביעות רצון בעבודה של מורים. נשאלת השאלה האם קיים קשר בין סגנון ניהול לשביעות רצון בעבודה, ואם כן מהו סגנון המנהיגות האפקטיבי ביותר התורם לשביעות רצון זו.

בעיה ספציפית זו נבחרה משום ההשפעה של מנהל ביה"ס על אפקטיביות מוריו ובית ספרו הפכה יותר ויותר רלוונטית. בעזרת הפיכת המנהלים לבעלי ידע על המורים, הם יוכלו בעצמם לשפר את שביעות רצון הצוות ופרודוקטיביות של ביה"ס. בזיהוי ההתנהגויות שיוצרות את אקלים ביה"ס ליותר שבע רצון למורים, המנהל יכול להשפיע על האקלים, ואפקטיביות של ביה"ס.
עבודה זו תנסה לענות על הבעיה שהועלתה ע"י התבוננות בקשר שבין סגנונות מנהיגות של מנהלים לבין שביעות רצון של מורים מעבודתם. לפיכך, שאלות המחקר הן:
1. מהם סגנונות המנהיגות במערכת החינוך?
2. מהם המאפיינים של שביעות רצון מורים בעבודתם?
3. האם קיים קשר בין סגנון ניהול ומנהיגות לבין שביעות רצון מורים בעבודתם?
4. האם קיים סגנון מנהיגות אפקטיבי במיוחד המגביר שביעות רצון מורים בעבודה?

על מנת לענות על שאלות בעבודה זו, אסקור בחלק הראשון את סגנונות המנהיגות בארגונים בכלל, ואת סגנונות המנהיגות בעולם החינוכי בפרט. בחלק השני אסקור מחקרים העוסקים בשביעות רצון והנעת עובדים בארגונים בכלל, ובמערכת החינוכית בפרט. ובחלק השלישי אדון במחקרים העוסקים בקשר שבין מנהיגות לשביעות רצון, בהתמקדות על סגנונות ניהול מנהלי בי"ס ושביעות רצון מורים בעבודתם. עבודה זו תתרום להבנה טובה יותר של מקור השיתוף בין מנהלים ומורים, הגברת שביעות רצון מורים בעבודתם, ומתוך כך הגברת פרודוקטיביות בי"ס.

תוכן עניינים
מבוא
חלק א: סגנונות מנהיגות וניהול
1. מהי מנהיגות
1.1 מאפייני המנהיגות: השפעה, סמכות וכוח
2. סגנונות מנהיגות בארגונים
3. סגנונות מנהיגות של מנהלים בבתי-ספר
3.1 השפעה, סמכות וכוח בבי"ס
3.2 מחקרים על סגנונות מנהיגות מנהלי בי"ס
4. סגנון מנהיגות מנהל ואפקטיביות בי"ס
חלק ב: שביעות רצון בעבודה
5. מהי שביעות רצון בעבודה
6. מחקרים על שביעות רצון בעבודה
7. מחקרי שביעות רצון מורים
7.1 שביעות רצון ושחיקת מורים
7.2 משתנים חיצוניים ופנימיים המשפיעים על שביעות רצון מורים
7.3 מאפייני שביעות רצון וחוסר שביעות רצון של מורים מעבודתם
חלק ג: הקשר בין סגנון מנהיגות מנהל לשביעות רצון מורים מעבודתם
8. ההבחנה בין סגנונות מנהיגות שונים והקשר לשביעות רצון מורים מעבודתם.
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המנהיגות כתופעה חברתית, משמשת מזה זמן רב נושא בעל עניין לתחומים שונים במדעי החברה. מנהיגות היא משימה קוגנטיבית והתנהגותית מורכבת, אשר מתרחשת בקונטקסט חברתי דינמי (McCormick, 2001).
הגדרת המנהיג אינה אחידה, יש המגדירים אותו עפ"י תכונותיו, ויש המגדירים אותו עפ"י התפקיד או המשרה. המנהיג נתפס, בדרך כלל , כאותו אדם בקבוצה שהינו בעל ההשפעה הרבה ביותר בקביעת מטרותיה ודרכי תפקודה והנבחר בצורה גלויה או סמויה ע"י חברי הקבוצה.
בעבודתה של לנדאו (1995) היא סוקרת ספרות על מושג המנהיגות, לטענתה למושג עצמו הגדרות רבות ומגוונות. לנדאו (1995) מזכירה כי סטוגדיל (1974) שהעיר, בהקשר זה, שמספר ההגדרות הוא כמעט כמספר החוקרים שניסו להגדיר את התופעה.

מקורות:

אביהו, ר. (1989). "התיאוריה של הנעת אנשים", סקירה חודשית, 6, 22-35 מתוך אתר האינטרנט: http://www.avihuronen.com/hebrew/articles/motivation.html
אלבויים-דרור, ר. (1987). מדיניות ומנהל, מגנס, אוניברסיטה עברית, ירושלים.
אלבויים-דרור, ר. (1974). מאפיינים ארגוניים של מערכת החינוך. בית הספר לעובדי הוראה בכירים, ירושלים.
בר-חיים, א. והופשטטר, ה.(1988). עבודה והנעה. ניהול משאבי אנוש. יחידה 3. 133-139; 164-177. האוניברסיטה הפתוחה.
זק, א. והורוביץ, ח. (1985). בית הספר הוא גם עולמו של המורה, אוניברסיטת תל-אביב, רמות.
זק, א. (1975). אקלים ארגוני ושביעות רצון בעבודת ההוראה-מודל סיבתי. אוניברסיטת תל-אביב.
חליחל, ר. (1994). גורמי שביעות ואי שביעות רצון מורים בבתי"ס חטיה"ב במגזר הערבי בצפון הארץ לעומת במגזר הבדוי בדרומה. עבודת מ.א., אוניברסיטת תל-אביב.
חן, מ. (1991). בית הספר והכיתה האינטגרטיבית. אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר לחינוך.
ינאי, א. (1991). דילמות של מנהלי בתי ספר, עיונים במנהל ובארגון החינוך, חיפה.
כספי, ד. (1995). רשות חינוך מקומית בניהול עצמי. עיונים במנהל ובארגון החינוך, 20, 139-160.
לנדאו, ד. (1995). סגנון מנהיגות של מנהלי בתי ספר: האם למנהל יש סגנון אחד, או סגנון משתנה ממורה למורה - יישום שיטת ה- WABA. עבודת מ.א, אוניברסיטת תל-אביב.
מינקין, א. (1980). הקשר בין תפישת מושג ההערכה ע"י מנהלי בתי ספר על-יסודיים לבין סגנון מנהיגותם ותכונות הרקע שלהם. עבודת מ.א, אוניברסיטת תל-אביב.
פופר, מ., ורונן, א. (עורכים). (1992). על המנהיגות. ההוצאה לאור - משרד הביטחון.
פרידמן, י. ולוטן, א. (1985). השחיקה הנפשית של המורה בישראל בחינוך היסוד, דיה' מחקר, מכון סאלד.
שמרלינג, ח. (2000). שחיקה נפשית אצל מורים. טללי אורות, ט'. מכללת אורות ישראל, אלקנה.
זמין ב: http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/taleley/shhika-2.htm
שרן, ש., טיהון, ר. ופרח, י. (1985). האם ביה"ס הוא ארגון בעל חיבורים רופפים? עיונים במנהל וארגון החינוך, 14, 5-26, ת"א.
Barnett, K., McCormick, J. Conners, R. (2000). Leadership behavior of secondary school principals, teacher outcomes and school culture. A Paper presented at the Ausralian Association for Research in Education Annual Conference, Sydney, 4 December - 7 December 2000.
Bass, B.M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. New-York: Free Press
Bass, B.M. (1981). Concepts of Leadership. Stogdill's Handbook of Leadership: A Survey of Theory and Research. Revised and Epanded Edition. N.Y: Free Press. Pp. 5-14
Bishay, A. (1996). Teacher Motivation and Job Satisfaction : A Study Employing the Experience Sampling Method. Journal of Undergraduate Sciences, Sci, 3: 147-154.
Blase, J. Dedrick, C. Strathe, M. (1986). Leadership Behavior of Scool Principals in Relation to Teacher Stress, Satisfaction, and Performance. Journal of Humanistic Education and Development, vol. 24. No. 4. pp. 159-171.
Bogler, R. (2002). Two profiles of schoolteachers: a discriminate analysis of job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 18, pp. 665-673. Elsevier Science Ltd.
Bogler, R. (2001). The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, vol. 97, No. 5, pp. 662-683. The University Council for Educational Administration
Conger, J.A. (1989). The Charismatic Leader: Behind the Mystique of Exceptional Leadership. San Francisco, CA: Jesset-Bass. Pp. 197-158.
Heller, H.W. Clay, R. Perkins, C. (1993). The Relationship Between Teacher Job Satisfaction and Principal Leadership Style. Journal of School Leadership, vol.3. Technomic Publishing Co., Inc.
Leithwood, K.A. (1992). The move toward transformational leadership. Educational Leadership. 47(8), 23-27.
Mans, C.C. Sims, H.P (1991). SuperLeadership: Beyond the myth of heroic leadership. Organizational Dynamics. Spring. 18-35.
McCormick, M.J. (2001). Self-efficiency and leadership effectiveness: applying social cognitive theory to leadership. Journal of Leadership Studies, V8 il p22 (12).
Mitchell, D.E. (1992). Leadership as a Way of thinking. Educational Leadership, 49, 30-35.
Sergiovanni, T.M. (1990). Adding value to leadership gets extraordinary results. Educational Leadership. 49(5), 8-12.
Sergivanni, T.J. Carvert, F.D. (1980). The Human System. The New School Executive- A Theory of Administration, 81-122, N.Y: Mcgraw-Hill.
Srivastva, P.F. Salipanta, T.G. (1975). Job Satisfaction and Productivity. The Comparative Administration Research Institute. Kent State University Press.
Statistical Analysis Report )1997). Job Satisfaction Among America's Teachers: Effects of Workplace Conditions , Background Characteristics , and Teacher Compensation. National Center for Education Statistics. U. S. Department of Education. http://nces.ed.gov/pubs97/97471.pdf
Yukl, G.A. (1998). Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
Yukl, G.A. (1994).Sources of power and influence. Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall. 193-209

תגים:

בעבודה · חינוך · מנהיגות · סגנון · רצון · שביעות · מורים · מערכת · החינוך · מינהל · חינוכי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין סגנון מנהיגות מנהל בי"ס לבין שביעות רצון בעבודה של מורים", סמינריון אודות "הקשר בין סגנון מנהיגות מנהל בי"ס לבין שביעות רצון בעבודה של מורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.