היישום אינו מחובר לאינטרנט

"החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית" בישראל

עבודה מס' 064300

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן הסיבות להופעתן של "החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית" בישראל, והאם תהליך זה מעיד על הופעתו של שסע נוסף בחברה הישראלית.

6,278 מילים ,7 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

שאלת מחקר מרכזית בעבודתי היא: מהן הסיבות להופעתן של "החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית" בישראל והאם תהליך זה מעיד על הופעתו של שסע נוסף בחברה הישראלית".
שאלה זו, לדעתי, מעניינת מאוד הן בשל מורכבותה והן בשל הרלוונטיות שלה בימינו. החברה הישראלית היא חברה מרובת שסעים שמקורן באידיאולוגיה, בתרבות, בדת, בכלכלה ובקונפליקט יהודי-ערבי מתמשך. כמה שזה נשמע פרדוקסאלי, אבל קיומם של השסעים בחברה דווקא מעידים על חברה בריאה ודמוקרטית, שיש בה מקום לדעות מנוגדות, כלומר לפלורליזם.
לאורך עבודתי אנסה לבסס טענה שלפיה "ההתנגשות", "הניגודים" בין "החברה הצבאית" לבין "החברה האזרחית" אינם מביאים להיווצרותו של שסע חדש, אלא באופן מדהים משתזרים כמעט בכל השסעים הקיימים בחברה הישראלית. יש לציין, כי הניגודים שבין "החברה הצבאית" לבין "החברה האזרחית" נהפכו לחריפים, עד כדי אפשרות להיווצרות השסע, לא מאז קום המדינה, אלא כשלושים -ארבעים שנה מאוחר יותר, והגיעו לשיאם בשנות התשעים. הרי עם קום המדינה, כל אזרחיה היו חדורי תחושה של הגנה על המולדת. למעשה, חברה כולה הייתה מגויסת למאבקי הישרדות של המדינה הצעירה. קיומן של שתי חברות אלו והתפתחותה של מערכת יחסי גומלין בין השתיים בשנים האחרונות, מעידים על תהליכי שינוי משמעותיים המתרחשים היום במדינת ישראל, הנמצאת לפי טענת חוקרים רבים בעידן פוסט-הגמוני. היום עדיין לא ברור האם "החברה הצבאית" תשמר על עליונותה, או ש"החברה האזרחית" תתפוס את מקומה הדומיננטי. לאור ההתרחשויות האחרונות במישור פוליטי-ביטחוני - ניצחון תנועת חמאס בבחירות ברשות הפלסטינית, קריאות חוזרות ונשנות של ההנהגה האיראנית להשמדת מדינת ישראל וכו', ניראה כי "החברה האזרחית" נמצאת בנסיגה, משום ששוב ענייני ביטחון, מלחמה ושלום תפסו הובלה על פני נושאים חברתיים אחרים.
במהלך כתיבת העבודה נעזרתי במאמרי עיתונות בנושא של החברה הצבאית והחברה האזרחית, באתר הבית של התנועה לאזרוח החברה בישראל, ומאמרים וספרים של אורי בן אליעזר, יעל ישי, ברוך קימרלינג ומשה ליסק ו דן הורוביץ.

תוכן עניינים:
מבוא - מידת הרלוונטיות של שאלת המחקר בימינו.
פרק 1 - התפתחותה ההיסטורית של החברה הישראלית ויצירתן של החברה הצבאית והחברה האזרחית.
1.1 מהי "החברה הצבאית" ומהי "החברה האזרחית".
1.2 גורמים שהביאו ליצירת "החברה הצבאית" בישראל והתפתחותם.
1.3 גורמים שהביאו ליצירת "החברה האזרחית" והתפתחותם.
פרק 2 - שסעים בחברה הישראלית.
2.1. הגדרת מושג שסעים.
2.2. שסעים מרכזיים בחרה הישראלית, מקורם והתפתחותם.
פרק 3 - ניגודים בין שתי החברות - "הצבאית" ו"האזרחית" ומדוע הם לא הובילו ליצירת שסע חדש בחברה הישראלית.
3.1. מאפייני איחוד ופירוד בין "החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית".
3.2. כיצד מאפייני פירוד משתלבים בשסעים קיימים בחברה הישראלית.
סיכום: מדוע הפילוג של החברה הישראלית לשתי חברות מנוגדות זו לזו לא יצר שסע חדש.
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: אין פירוט ביבליוגרפי של מאמרי העיתונות.

קטע מהעבודה:

"החברה הצבאית" וה"חברה האזרחית" הן בעצם שני מגזרים המתקיימים זה לצד זה ולצידם של מגזרים נוספים במדינת ישראל.
קרמלינג (1995) מגדיר את החברה האזרחית, כ"כלל הפעילויות החברתיות הנעשות שלא בכפוף להוראות ישירות של המדינה ומחוץ למסגרות המשפחתיות הפרימודיאליות" . ההשתתפות בפעילות החברה האזרחית הנה וולונטרית וכוללת פעילות בתחומים למשל הכלכלי, התרבותי והציבורי פוליטי. לדבריו, המאפיין המרכזי שלה הוא האוטונומיה מהמדינה והגורם הפעיל בה הוא הציבור או ה"קהל".

מקורות:

1. אורי בן-אליעזר, דרך הכוונת, היווצרותו של מיליטריזם בישראל 1936-1956, דביר, 1995.
2. אורי בן-אליעזר, "החברה הצבאית והחברה האזרחית בישראל, גילויים של אנטי-מיליטריזם ונאו-מיליטריזם בעידן פוסט הגמוני," מתוך מאג'ד אל-חאג' ואורי בן-אליעזר (עורכים), בשם הביטחון, סוציולוגיה של שלום ומלחמה בישראל בעידן משתנה, אוניברסיטת חיפה, 2003.
3. ברוך קימרלינג, קץ שלטון האחוסלים, כתר, 2001 .
4. יגיל לוי, צבא אחר לישראל, ידיעות אחרונות, 2003.
5.  ישי יעל, החברה האזרחית בישראל לקראת שנות ה - 2000 - בין חברה למדינה. ירושלים: בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש פאול ברוואלד, האוניברסיטה העברית ירושלים, 1998.
6. ליסק משה, הורוביץ דן, חברה רבת שסעים, בתוך: חוברת הקורס ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל, האוניברסיטה הפתוחה, סתיו א2006 .
7. פעילים למען חברה אזרחית בישראל, אתר אינטרנט, www.civilsociety.co.il.

תגים:

חברה · ישראל · ניגודים · פערים · שסעים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית" בישראל", סמינריון אודות ""החברה הצבאית" ו"החברה האזרחית" בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.