היישום אינו מחובר לאינטרנט

היחיד והסדר החברתי - ניתוח הסדר החברתי ב"ברלינאי האחרון" מאת י.קניוק

עבודה מס' 065790

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הספר לפי ארבעה תיאורטיקנים.

4,757 מילים ,11 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בין היחיד לחברה בה הוא חי מתקיימים יחסים מורכבים. גישות החושבות על החברה היו קיימות בפילוסופיה מתמיד. מה שהעסיק את הפילוסופים במאות ה-17, וה-18 היה בעיקר מהי החברה הטובה וכיצד ניתן להשיגה. אולם, רק החל מהמאה ה-19, כתוצאה משינויים היסטוריים, השתחררות משלטון הכנסייה והפיכתו של הפרט למושא התייחסות, החלו תיאורטיקנים להתייחס לסדר החברתי ולתופעות חברתיות בראיה ביקורתית. אז, צומחת הסוציולוגיה במקומות שונים באירופה ומתחילה להיות מוגדרת כתחום מדעי, החוקר תופעות באופן אמפירי.
ספרו של יורם קניוק "הברלינאי האחרון", אשר ראה אור לראשונה בשנת 2001 (כעשרים שנה לאחר פרסום ספרו "היהודי האחרון") הוא מעין יומן של חמש עשרה שנות מסע ברחבי גרמניה "האחרת". קניוק חושף באפיזודות, תוך כדי תנועה בין ערים, מלונות, מסעדות, רכבות ומפגשים אקראיים ויזומים עם אזרחים פשוטים ואינטלקטואלים את התודעה הגרמנית, ועוסק בשאלה האם היא נקייה מתעוב יהודי.
בבואנו לנתח את הסדר החברתי המובלע ברומן זה, יש להפנות את תשומת הלב לכך, שמתוארת בו, למעשה, יותר מחברה אחת. אמנם תיאור החברה הגרמנית בת זמננו עומדת במרכז הדיון, אולם דרך תיאוריו של קניוק אנחנו נחשפים גם לחברה הישראלית של עולי גרמניה לאחר מלחמת העולם, לחברה הישראלית בת זמננו כפי שמשתקפת במפגש אקראי עם צעירים ברכבת, וגם לחברה פרי דמיונו של קניוק - חברת מעריציו של גוסטב פירונדצוונציג, ברלינאי אשר ניחן ביכולת לטלפתיה בין תחומית.
התיאורטיקנים שתורותיהם יתוארו בהמשך עוסקים כולם בשאלה מה הקשר בין היחיד לחברה? מי מוליד את מי? האם לחברה קיום משל עצמה? בפתח ספרו, ניתן למצוא אצל קניוק מחשבה פילוסופית דומה המתייחסת למזלג, אשר ניתן לו על ידי זר. קניוק כותב: "הנחתי את תצלום הצוללת הגרמנית ...ליד המזלג. אולי הצוללת באה כדי לשאת את המזלג? מי הוליד את מי? מה הקשר בין המזלג לצוללת?"

תוכן העניינים:
הקדמה
אמיל דורקהיים
מאקס וובר
גאורג זימל
קארל מארקס
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תשובתו של דורקהיים, כאמור, לשאלות אלה, הינה שלחברה קיום משל עצמה. מסעו הראשון של קניוק לגרמניה הינו בעקבות הזמנה לבקר בגרמניה במסגרת תכנית לאירוח אינטלקטואלים. המפגש הראשון שלו, וגם שלנו כקוראים, עם החברה הגרמנית הוא דרך גב' נטולת שם, המתוארת כבעלת שיער אדמדם "שלבשה חליפה בסגנון מיושן וסר אופי"(3). דרך מספר אפיזודות מאותו ביקור, מתאר קניוק את האישה כקפדנית, חסרת גמישות וחסרת חוש הומור. הוא מדגיש, למשל, כי כאשר הסבירה לו שעליו לדרוש קבלות בכל מקום, ועשתה זאת כשאור בעיניה: "היא אמרה שהכי חשוב זה לבדוק כיצד הן נכתבות, בכתב ברור או לא, איך הן נתלשות, איך להיות סבלני ולחכות להן, איך לשים לב שהן חדשות ולא משומשות, איך לשים לב שהתאריך הוא התאריך והשעה - שעה... איך לא לוותר, איך לשמור על הקבלות..."(4).
דורקהיים, היה עשוי לטעון, כי התנהגותה של אותה אישה כפרט, היא תוצר של חברה מסוימת- חברה המייחסת חשיבות לסדר, דיוק, בירוקרטיה ונוקשות. כלומר התנהגותה של האישה היא בו זמנית חיצונית לה ונכפית עליה מכוח החברה. כלומר התנהגותה היא בגדר "עובדה חברתית".
---------------------------------------------------------------------
3. קניוק,י.(2004)., "הברלינאי האחרון", הוצאת ידיעות אחרונות -ספרי חמד,עמוד 12.
4. קניוק,י.(2004)., שם,עמודים 13 - 14

תגים:

תיאוריות · סוציולוגיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היחיד והסדר החברתי - ניתוח הסדר החברתי ב"ברלינאי האחרון" מאת י.קניוק", סמינריון אודות "היחיד והסדר החברתי - ניתוח הסדר החברתי ב"ברלינאי האחרון" מאת י.קניוק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.