היישום אינו מחובר לאינטרנט

החזקות החלוטות בהסדרים הכובלים בישראל

עבודה מס' 066767

מחיר: 580.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מרכיבי החזקות החלוטות שבהגדרת הסדר כובל וחקיקה הלאומית והבינלאומית בנושא.

7,333 מילים ,14 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

ישראל, כמדינה דמוקרטית, שואפת ככל האפשר לתת חופש התאגדות, חופש עיסוק וחופש יצור לאזרחיה או למשקיעים בה. עם זאת, לא ניתן לוותר על חלק מהפטרנליזם המקובל בעולם והמוכר אף בשיטת המשפט העברי לגבי פיקוח על קיפוח יצרנים או צרכנים. המדינה, למרות היותה דמוקרטית, מחויבת לפיקוח וזאת לצורך העלאת הרווחה הכלכלית והאישית של האזרחים. במסגרת זו קיימים חוקים רבים שאחד מהם הוא הפיקוח על הסדרים בין יצרנים. יצרנים יכולים לערוך הסכם ביניהם הגורם לעלויות מיתרות לצרכנים ולמעשה לעליית מחירים הדומה למונופול, ודבר זה אסור על פי חוק ההגבלים העסקיים.
סעיף 2(א) לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח - 1988, קובע מהו הסדר כובל וסעיף 2(ב) קובע מתי יראו הסדר ככובל בלי צורך להוכיח כי התקיימה כאן פגיעה בצרכנים. קביעתן של חזקות חלוטות מקדמת וודאות בקרב הקהילה העסקית, ומתווה כללים ברורים באשר להסדרים אשר יחשבו לעולם פסולים. החזקות החלוטות כוללות שורה של הסדרים, אשר אין להתקשר בהם בלא קבלת היתר כקבוע בחוק מראש. ההכרח בקיומן של חזקות חלוטות נובע מהצורך להוכיח קיומו של הסדר כובל אסור בהליכי אכיפה אותם נוקטת המדינה בעיקר בתחום הפלילי. הניסיון שנצבר בישראל, כמו גם הניסיון במדינות הים, מלמד כי הצורך להוכיח בהליך אכיפה שיפוטי פגיעה כלכלית בתחרות, מסכל את יעילות האכיפה, מסרבל את הדיונים בתחום זה וגורר את הצדדים להתדיינויות בהסתמך על חוות דעת כלכליות. בדינים רבים הנוהגים בעולם בקשר עם הגבלים עסקיים, קיימים הסדרים, אשר לגביהם יש איסורים מוחלטים ללא קשר לתוצאה הכלכלית הנובעת מהסדרים אלה, ומבלי שמוטל על הרשות האוכפת נטל להוכיח פגיעה בתחרות.
באופן כללי, בארה"ב למשל, קיים איסור מוחלט לקיומו של הסדר כובל.

שאלת המחקר
בשנת 2005 הוצעה הצעת חוק לתיקון דיני ההגבלים העסקיים(1). החוק מתקן גם את סעיף 2(ב) לגבי חזקות חלוטות. שאלת המחקר היא מהן החזקות החלוטות ומה השוני של החוק החדש.
עבודת המחקר שאציג בפני הקורא עוסקת במרכיבי החזקות החלוטות שבהגדרת הסדר כובל ומסתמכת על פסיקה בנושא, שהיא דלה למדי, על הוראות החוק באיחוד האירופי, עימו ישראל מנסה לעשות קירוב דינים ועל תזכיר התיקון. כמו כן, אתייחס לחקיקה הלאומית והבינלאומית בנושא הסדר כובל, שהיא בצורה מחמירה ביותר לאור מידת הנזק הכלכלי מידתי הפוטנציאלי שיכול להיגרם בעקבות הסדרים כובלים.

תוכן העניינים:
מבוא
א.1 הצגת הנושא
א.2 שאלת המחקר
פרק שני: העלות הכלכלית של אי תחרות
ב.1 תאום הצעות במכרז
ב.2 העלות הכלכלית של מונופול
פרק שלישי: כללי ההסדרים הכובלים
ג.1 המסגרת המשפטית
ג.2 התיקון לחוק משנת 2005
ג.3 מבחן הפגיעה בתחרות
ג.4 דוקטרינת "זוטי דברים"
ג.5 הסדרים בעלי השפעה מזערית DE MINIMIS
פרק רביעי: חלוקת שוק "אנכית" או "אופקית"
פרק חמישי: משפט משווה
ה.1 הדין באיחוד האירופי
ה.2 הדין בארה"ב
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מכרז צורה של תחרות סגורה/מארגנת. תאום של המציעים על מחיר או תנאים, או שאחד יגיש גבוה או נמוך ואח"כ יתחלקו באספקת הטובין. בחברה ממשלתית יש גם בעיה של גזל כספי ציבור. במדינות רבות יש סעיפים ספציפיים נגד תופעה כזו - Bit Ringing
הממונה מפרט ראיות נסיבתיות לקיום פעילות אסורה בין מתחרים - "נורות אזהרה" =
1) מציע כשיר פוטנציאלי אינו מגיש הצעה.
2) אותם מתחרים, מתחרים באופן קבוע נגד מתחרים אחרים.
3) מתמודד שזכה, מעביר חלק מהזכייה בקבלנות משנה למתחרים שלו.
4) פערים חריגים בהצעות, לא סביר הפער. גבוהות הרבה מאומדן בעל המכרז.
5) מציע מסוים זוכה תמיד באותו עבודה מסוימת או באותו איזור.
6) מציע שתמיד מציע אך אף פעם לא מגיש הצעה רצינית. יכול והוא סוחט את השאר או שעוזר לזוכה הוא זול יותר.
7) נעשה שימוש בנוסחים דומים, זהים - מרכיב ההצעה דומה במפרטים, בתנאים.
8) מתחרים שמגישים הצעה משותפת, ללא סיבה מדוע לא ילכו לבד.

תגים:

הסדר כובל · ההגבלים העסקיים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החזקות החלוטות בהסדרים הכובלים בישראל", סמינריון אודות "החזקות החלוטות בהסדרים הכובלים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.