היישום אינו מחובר לאינטרנט

לימוד מתמטיקה בשיטת הוראה חלופית

עבודה מס' 064260

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם שיטות לימוד חדשניות יכולות להוביל להשיגים טובים יותר בהוראת המתמטיקה.

9,657 מילים ,22 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

הוראת המתמטיקה בוצעה שנים רבות בשיטות המסורתיות. שיטות אלו הניבו הצלחות לא מעטות. ההוראה הפרונטלית נובעת בראש ובראשונה מתפישת תפקידו של המורה ביחס לתלמידיו. למורה יש תפקיד ועמו אחריות. אחריות זו איננה ניתנת להעברה אל התלמיד ואיננה ניתנת לחלוקה בין המורה לתלמיד. כולה של המורה. זו איננה טלית שאוחזים בה שניים. תפקידו של המורה, מתרכז בתיווך שהוא מתווך בין התלמיד ובין אוצרות הידע הקיימים בעולם הרוח בנקודת הזמן, שבה מתרחשת הפגישה בין המורה לתלמיד. דורות רבים שקדו על הכרת העולם ועל הבנתו ועל עיצוב התרבות המתייחסת אל העולם. התלמיד מבקש גישה אל האוצר הבלום הזה, והמורה צריך לפתוח את השער ולהגדיל את הנגישות.
אולם בשנים האחרונות חל שינוי בגישה כלפי שיטות הוראה וכיום ישנה נטייה לשימוש בשיטות הוראה חלופיות. שיטות הוראה אלו נוסו במספר מקומות, וחלקן נמצאו כיעילות. סקירת הספרות להלן מראה כי יש יתרונות וחסרונות לכל גישה, כולל לגישה הפרונטלית. לפי הנסקר לעיל, המחקרים מראים כי קיימת עדיפות לשיטת הוראה יחידנית על פני שיטות הוראה אחרות, במיוחד על פני השיטה המסורתית. בסברה זו מחזיקים הוגי הדעות שהוזכרו (כגון דיואי) וכן הועלו נימוקים רבים

מטרת העבודה היא לבדוק האם יש קשר בין שיטות הוראה במדעי המתמטיקה להישגים לימודיים בקרב תלמידות בכיתה ט'. במסגרת העבודה נערך מחקר באמצעות שאלון סגור בין מורים על מנת לבחון את דעתם ליישום שיטות שונות בהוראה.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
1. פרק ראשון- שיטת ההוראה הפרונטלית
1.1 עקרונות השיטה
1.2 יתרונות וחסרונות השיטה.
1.3 הכיתה ההטרוגנית
1.4 מאפייני הכיתה הפרונטלית.
1.5 ההתייחסות לתלמיד בשיטה הפרונטלית14
1.6 השפעה רגשית וחברתית בשיטה המסורתית-הפרונטלית
1.7 אמצעי העזר בשיטה הפרונטלית
1.8 יוזמת התלמיד בשיטה הפרונטלית
1.9 יוזמת המורה בשיטה הפרונטלית
2. פרק שני- ביקורת על השיטה הפרונטלית
2.1 פיתוח אלטרנטיבות לשיטת ההוראה הפרונטלית
3. פרק שלישי- האינדיבידואליזציה של ההוראה
3.1 המגמה של ההוראה השיתופית בקבוצות
4. פרק רביעי- יתרונות וחסרונות בשיטות ההוראה האלטרנטיביות
4.1 יתרונות וחסרונות השיטה היחידנית
4.2 יתרונות וחסרונות ההוראה השיתופית
5. פרק חמישי- השיטה המסורתית ללימוד מתמטיקה וחסרונותיה
6. פרק שישי- הוראה מותאמת כאלטרנטיבה להוראת המתמטיקה
7. פרק שביעי- בדיקה אמפירית
8. תוצאות המחקר
9. פרק הסיכום
10. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

גלובמן בחנה את השפעותיה של תוכנית לימודים אינדיבידואלית במתמטיקה בקרב חניכים מכיתות ט' טעונות טיפוח. נבדקו 113 תלמידים מתוך 3 כיתות ע"י מבחן אבחון במתמטיקה, ע"י שאלון לבדיקת עמדות כלפי המקצוע הנלמד, ושאלון לבחינת הרגשת השליטה על הסביבה הלימודית. נמצא כי שיטת הלימודים האינדיווידואלית היתה יותר יעילה; גם תלמידים הסובלים מהצטברות של כשלונות לימודיים שיפרו את הישגיהם באופן משמעותי, וגם את יחסם למקצוע הנלמד ולסביבה הלימודית.

מקורות:

אגרנטי-חנוכה, ל. (1998) קשר בין פעילות מילולית-לימודית והישגים, עבודת מ.א. אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן.
אורנן, א. (1998) שיטות הוראה שיתופיות והישגים לימודיים של תלמידים בכיתות הטרוגניות, עבודות מ.א. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
אקרמן, ז. (1989) הישגים לימודיים אצל ילדים, עבודת מ.א. אוניברסיטת תל-אביב.
ארליך, ר. (1987) שיטת ההוראה בקבוצות, עבודות מ.א. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
ארנד משה, חינוך יהודי בחברה פתוחה, תל-אביב: אוניברסיטת בר אילן, תשנ"ה
דומוביץ בנימין "על הוראה מחנכת" ניב המדרשיה י"ב (תשל"ו-ז)
יוסף לוי, (תשל"ט) הישגים לימודיים הערכה ומדידה, רמת גן: בר אילן.
לייזרוביץ-הרץ ר., פוקס א., (1987) למידה שיתופית בכיתה, חיפה: אח.
לייזרוביץ-הרץ ר., שדל ב., (1996), "השפעת של פרויקט אל"ש (אוריינות בלמידה שיתופית) על הישגים בהבנת הנקרא ובכתיבה", חלקת הלשון, 22, עמודים 112-85.
מינקוביץ, א. דיוויס, ד. ובאשי י. (1987) הערכת הישגים הלימודיים והחינוכיים של בית הספר היסודי בישראל, בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית, ירושלים עמודים 333-342.
נווה חנה (1998) וכך רשמנו כל השנה בעד ההוראה הפרונטלית ‏ החוג לספרות עברית, אוניברסיטת תל-אביב, בית-ספר תיכון חדרה
נוי, ב. (1995) הוראה שיתופית בכיתה הטרוגנית, בי"ס לעובדי הוראה בכירים ירושלים.
נשר פרלה, תהליכים קוגנטיביים הקשורים בפתרון בעיות מילוליות אריתמטיקה, מתוך ניסן מ. ולסט א. "בין חינוך לפסיכולוגיה", תשמ"ג, עמודים 407-425.
פורת נ., (1976), הקשר בין שיטות ההוראה הנהוגות בכיתה א' לבין רמת היצירתיות ואי הדימוי העצמי, רמת גן: אוניברסיטת בר אילן: בית הספר לחינוך.
קשתי יצחק, אריאלי מרדכי ושלסקי שמחה (1997), לקסיקון החינוך וההוראה, תל -אביב: רמות.
ריץ' ישראל ואחרים (1989), "גישות שיתופיות להוראה בכיתה ההטרוגנית והשפעתן על הדימוי העצמי ותפיסת האקלים בקרב תלמידיה", עיונים בחינוך 51-52 עמודים 207-227.
שרן ש., וליזרוביץ א., "שיטת הוראה" ו - "הישגי תלמידים",משמעותם במחקר החינוכי". מגמות ט"ו, 1986.
AYERS THOMAS, "COMPUTER EXPERIENCE IN Learning COMPOSITION OF FUNCTION", JOURNAL OF SEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, 1988, 19.
FREUDENTAL H. (1983), DIDACTICAL PHENOMENOLOGY OF MATHEMATICAL STRUCTURE", DUDRECHT, 1983.
Gibson , R. (1985), Learning to Cooperate, Cooperating to Learn, new york: gertos
GOLDENBERG PAUL E., "MATHEMATICS, METAPHORS, AND THE HUMAN FACTOR: MATHEMATICAL, THECNICAL AND PEDAGOGICAL CHALLENGES IN THE EDUCATIONAL USE OF GRAPHICAL REPRESENTATION OF FUNCTIONS", JOURNAL OF MATHEMATICAL BEHAVIOR, 7, 1988, PP.135-173.
Barth ANNA, OPERATIONAL ORIGINS OF MATHEMATICAL OBJECT . london: sage

תגים:

הוראה · יחידנית · פרונטלית · קבוצות · תלמידים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לימוד מתמטיקה בשיטת הוראה חלופית", סמינריון אודות "לימוד מתמטיקה בשיטת הוראה חלופית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.